ג'יי אר יואינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'יי אר)
ג'ון רוס (ג'יי אר) יואינג הצעיר
תוכנית טלוויזיה דאלאס
הופעה ראשונה 2 באפריל 1978
("דאלאס")
הופעה אחרונה 4 במרץ 2013
"דאלאס": (סדרת המשך לסדרה המקורית: עונה שנייה, פרק שבע. שם הפרק: מהיר ועצבני")
יוצרים דייוויד ג'ייקובס עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות לארי הגמן
מידע
כינויים ג'יי אר
מין זכר
מקצוע טייקון נפט
מומחיות איש עסקים ממולח שלא בוחל בדבר
דת נוצרי
אזרחות אמריקני
דמויות קשורות
משפחה יואינג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון רוס יואינג הבן (אנגלית: .John Ross Ewing, Jr) המכונה ג'יי אר (.J.R), הוא דמות בדיונית ראשית בסדרת הטלוויזיה "דאלאס", ששודרה ברשת CBS בין השנים 1978 ל-1991, וכן בשלושה סרטי טלוויזיה שנעשו בהמשך לסדרה ובמקביל לה: "דאלאס: השנים המוקדמות" (1985), "דאלאס: שובו של ג'יי אר" (1996) ו"דאלאס: מלחמת בני יואינג" (1998) ובסדרת ההמשך "דאלאס" (2012). הדמות גולמה על ידי השחקן לארי הגמן, שהיה בן 47 כאשר החלו צילומי התוכנית "דאלאס", ובן 67, כאשר הסתיימו צילומי סרט הטלוויזיה האחרון שנעשה על פי הסדרה. יוצר הדמות, ויוצר הסדרה "דאלאס" הוא התסריטאי דייוויד ג'ייקובס.

ג'יי אר יואינג תואר כאדם חסר מצפון ושאפתני, שאינו מהסס לפגוע בקרובים לו, בידידיו ובבני משפחתו, ושואף לעוצמה ולצבירת ממון.

כאשר החלה הסדרה "דאלאס", בפורמט של מיני סדרה בת חמישה פרקים, היה הרעיון המקורי שילוב בין "בוננזה", סדרה ותיקה בה תוארה משפחה פטריארכלית ובה אב דומיננטי ושלושה בנים, ורומיאו ויוליה סיפורם של שני נאהבים ממשפחות יריבות. בהתאם לכך, לא עמדה דמותו של ג'יי אר במוקד העניינים בתחילה, אלא הסדרה התמקדה בסיפורו של אחיו הצעיר "בובי יואינג" (שגולם על ידי פטריק דאפי) שנישא לבת המשפחה היריבה, משפחת בארנס, על רקע תככים ומזימות בין אילי נפט בעיר דאלאס שבטקסס.

עד מהרה, כבשה דמותו של ג'יי אר התככן והאגוצנטרי את הצופים, והוא הפך לאנטי-גיבור הידוע ביותר בטלוויזיה האמריקנית בתקופתו.

עם סיום העונה השנייה של הסדרה, נראה ג'יי אר נורה בידי אדם מסתורי. המדובר בקליף האנגר מתוכנן, שנועד ליצור מתח לקראת עליית העונה השלישית של הסדרה. השאלה "מי ירה בג'יי אר?" הייתה למטבע לשון, ופתרון התעלומה במהלך העונה השלישית הביא את הסדרה לשיאי צפייה ופופולריות. ברקע הדברים עמדה דרישתו של הגמן, שגילם את ג'יי אר, להעלאה משמעותית בשכרו, כאשר הייתה בידי המפיקים הברירה להיענות לדרישותיו, או "להרוג" את דמותו. לבסוף החליטו המפיקים להותירו בחיים, והדמות המשיכה להופיע בכל העונות שלאחר מכן.

דמותו של יואינג נהרגה בעונה השנייה של "דאלאס" בגרסתה החדשה (2012) עקב מותו של השחקן.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי "דאלאס", ג'יי אר יואינג נולד באמצע שנות ה-30 למשפחת יואינג, המנהלים חווה בשם "סאות'פורק" ליד דאלאס. הוריו, ג'וק (ג'ים דייוויס) ואלינור, המכונה "מיס אלי" (ברברה בל-גדס) הביאו לעולם שלושה ילדים - הבכור, ג'יי אר, האמצעי, גארי (טד שאקלפורד), שעזב את המשפחה (והופיע בסדרה משלו בשם נוטס לנדינג), והצעיר בובי (פטריק דאפי). בשלב מאוחר יותר בסדרה מסתבר כי עובד החווה, ריי קרבס, אף הוא בנו של ג'וק. ג'יי אר לא היה מרוצה מהתנהגותו של גארי, שהיה אלכוהוליסט, והכבשה השחורה של המשפחה, ולכן הביא לחווה את בתו של גארי, לוסי, המכונה "מיס לוסי" (שרלין טילטון), על מנת שתגדל עם יתר בני המשפחה.

ג'יי אר נישא לסו-אלן (לינדה גריי), שהייתה "מיס טקסס הצעירה", בתחרות בה שפט ג'יי אר. הנישואים לא היו מאושרים, והשניים לא היו נאמנים זה לזה. סו-אלן בגדה בג'יי אר עם אויבו המושבע קליף בארנס (קן קרצ'בל), והתמכרה לאלכוהול, ואילו ג'יי אר בגד בה עם נשים רבות, לרבות אחותה, קריסטין, והתמכר לאלכוהול גם הוא. קריסטין היא זו שירתה בו, בפרק שחתם את העונה השנייה של הסדרה, ירייה שהביאה לאשפוזו, ולתקופת שיקום ממושכת.

ג'יי אר לא היה חוואי כאביו ואחיו. הוא העדיף את עסקי הנפט, בהם עסק באופן שפל וללא מעצורים. יריבו בעסקים אלו היה קליף בארנס, בנו של יריבו הנערץ של אביו של ג'יי אר. ניסיונותיהם של השניים לפגוע זה בזה ולצבור ממון זה על חשבון זה היוו חלק ניכר מעלילת הסדרה במהלך כל 14 העונות. היו אלו שתי הדמויות היחידות בסדרה שהופיעו בכל 14 העונות.

ג'יי אר, שהיה רודף נשים אובססיבי, נישא במהלך הסדרה לשתי נשים שונות. בתחילה נישא לסו-אלן, ממנה נולד בנו ג'ון רוס השלישי, ולאחר מכן לקאלי (קת'י פודוול) ממנה נולד בנו טרנס הרפר. בן נוסף, ג'יימס ביומונט, נולד לו מרומן שהיה לו בטרם נישא לסו-אלן.

ג'יי אר נהג במכונית מסוג מרצדס בנץ, בעלת לוחית הרישוי "EWING 3" (הלוחית "EWING 1" הייתה שמורה לג'וק), אך בשנת 1987 החליף אותה לקדילק אלאנטה בעלת גג נפתח.

ככל שהתקדמה דאלאס לעונתה האחרונה, בשנת 1991, כך גדל מספר אויביו של ג'יי אר וגבר כוחם. רוב בני משפחתו נטשו אותו, ולבסוף הוכרע בידי איל נפט בשם קרטר מקיי (ג'ורג' קנדי), שגרם לו בתרמית מוצלחת למכור את חלקו בחברה המשפחתית "יואינג אויל" לאויבו קליף בארנס. בפרק האחרון של הסדרה "דאלאס" נודד ג'יי אר בחווה כשבידו האחת בקבוק ויסקי, ובשנייה אקדח טעון. או אז חווה ג'יי אר חוויה מיסטית, בנוסח סרטו של פרנק קפרה "אלו חיים נפלאים". הוא רואה כיצד היו מתפתחים העניינים לולא בא לעולם. הסדרה הסתיימה ביריית אקדח, ובובי הנזעק אל החדר המרכזי בסאות'פורק בזעקה. גורלו של ג'יי אר לא התגלה לצופים.

בסרטים המאוחרים יותר הסתבר כי ג'יי אר ירה במראה, ולאחר מכן יצא לנוח באירופה למשך חמש שנים, משם שב בסרט ההמשך "דאלאס: שובו של ג'יי אר" ובסרט שלאחריו: "דאלאס: מלחמת בני יואינג". בסרטים אלו כושל ג'יי אר במאמציו להשתלט מחדש על חברת הנפט המשפחתית, אך מצליח לגזול מאויבו מקיי כסף רב.