גונתרם, מלך בורגונדיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גונתרם)
גונתרם
Gontram
לידה 532
סואסון, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 במרץ 592 (בגיל 60 בערך)
שאלון-סור-סון
מדינה פרנקים
מקום קבורה בזיליקת מרסל הקדוש, שאלון-סור-סון
בת זוג ונרנדה
מרקטרודה
אוסטרכילד
השושלת המרובינגית
תואר מלך בורגונדיה
אב כלותאר הראשון
אם אינגונד
מלך בורגונדיה
561–592
(כ־31 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גונתרם, ידוע גם כגונטרן (Gontran ,Gontram;‏ 532 - 28 במרץ 592) היה שליט פרנקי מהשושלת המרובינגית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלייתו לכס[עריכת קוד מקור | עריכה]

גונתרם היה בנם השלישי של המלך כלותאר הראשון ואשתו אינגונד. עם מות אביו ב-561, חילקו הוא ושלושת אחיו את הממלכה הפרנקית ביניהם. גונתרם קיבל את אזור בורגונדיה וקבע את בירתו באורלאן. ב-567 מת ללא יורשים אחיו הבכור כריברט הראשון, מלך פריז, ושלושת האחים הנותרים קיבלו כל אחד נתח מהשטחים עליהם שלט.

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-573 פרצה מלחמה בינו לבין אחיו, זיגברט הראשון מלך אוסטרזיה. לאחר שנתיים בהן לא הושגה הכרעה, קרא גונתרם לעזרת אחיו כילפריך הראשון, מלך נויסטריה. אך כילפריך הצליח לאחד את שני היריבים כנגדו, וצבאו נאלץ לסגת כשכוחותיהם המשותפים התייצבו מולו. בסוף 575 נרצח זיגברט וכילפריך פלש לארצו. גונתרם שלח את המצביא מומולוס כנגדו, והשליט הנויסטרי אולץ לעזוב את אוסטרזיה.

לגונתרם היו חיי משפחה מעורערים: לפי גרגוריוס מטור, אשתו הראשונה ונרנדה התקנאה כשלאשתו השנייה מרקטרודה נולד בן, והיא הרעילה אותו. לאחר מכן, מת בנה שלה ממחלה. גונתרם נשא אישה שלישית, אוסטרכילד. היו לו מספר צאצאים נוספים, אך כולם מתו בטרם הגיעם לבגרות. עם פטירת שני בניו האחרונים מדיזנטריה ב-577, אימץ כיורש את אחיינו כילדבר השני, בנו של זיגברט ומלך אוסטרזיה.

שנותיו המאוחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-581, פרצה מלחמה בין גונתרם לכילפריך, והאחרון פלש לבורגונדיה וכבש שטחים נרחבים. כילדבר פנה כנגד גונתרם וכרת ברית עם דודו האחר. אך כשכרת המלך ברית שלום עם אחיו, הוא הצליח להדוף את צבא אחיינו. ב-584, פלש לאוסטרזיה על מנת לגמול לכילדבר ולבסוף שניהם החליטו להפסיק את הלחימה.

באותה שנה, דיכא המלך מרידה של מתחזה בשם גונדובלד, שטען כי הוא בנו הבלתי חוקי של כלותאר הראשון. אף כי המתחזה נחל הצלחות בתחילה, הביס אותו גונתרם עד מהרה ואילץ אותו לסגת לטירת קומאנז'. צבאו של המלך צר על הטירה עד שתומכי גונדובלד בגדו בו ומסרו אותו לידי גונתרם, שהוציאו להורג.

בשנת 587 ניסתה גיסתו, פרדגונד, להתנקש בחייו ללא הצלחה. באותה שנה אילץ גונתרם את וארוך, מלך הונטים, להשבע לו אמונים ולהעלות לו מס. ב-589, כשוארוך לא שילם את הכסף, פלש צבא המלך לארצו ואילץ אותו לכבד את ההסכם. באותה שנה, הובילה בסינה, בתו הנזירה של כילפריך, מרי נגד אם המנזר שלה. המלך השליט שוב סדר במנזר ונידה את אחייניתו.

לפי גרגוריוס, גונתרם היה נוצרי אדוק והיה אהוב מאוד על נתיניו. הוא אף מייחס לו מעשי נסים. זמן קצר לאחר מותו, הוכרז המלך כקדוש. יום החג שלו הוא ה-28 במרץ, יום מותו, והוא נחשב לפטרון הגרושים ולפותר בעיות בחיי הנישואין.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופרה בשם "גונטרם" (אופוס 25), המבוססת באופן חלקי על חייו של המלך, נכתבה על ידי ריכרד שטראוס ב-1894.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]