גיהנום פיתוחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פיתוח מוארך (באנגלית: Development hell; ”גיהנום פיתוחי”) הוא כינוי במדיה ובתעשיית התוכנה עבור פרויקט, קונספט או רעיון שנשארים בפיתוח במשך זמן רב במיוחד, ומשנים לעיתים קרובות צוותי פיתוח, תסריטים או אולפנים שונים לפני שהם מתקדמים לייצור, אם הוא בכלל קורה. לפרויקטים בפיתוח מוארך יש בדרך כלל מטרות שאפתניות מאוד, והן מתעכבות בניסיון לעמוד ביעדים הללו ברמה גבוהה. הפקה מוארכת (באנגלית: Production hell, ”גיהנום הפקתי”) היא ביטוי המתייחס למצב שבו סרט נכנס להפקה אבל נשאר במצב זה במשך זמן רב מבלי להתקדם לפרסום.[1]

המונח מתייחס גם לכל פרויקט שמטרותיו או ביצועו דעכו באופן בלתי צפוי בשלבי התכנון או הבנייה שלו, או שתאריך סיומו סטה בצורה קיצונית מתאריך הסיום הצפוי ההתחלתי שלו.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברות בתעשיית הקולנוע קונות לעיתים קרובות את זכויות הסרט לרומנים פופולריים רבים, משחקי וידאו וחוברות קומיקס, אך עשויות לחלוף שנים רבות עד שאלו יצאו לאור כסרט מוצלח, ולעיתים קרובות דבר זה מוביל לשינויים ניכרים בעלילה, בדמויות ובטון הכללי. לא פעם, פרויקט שנמצא במצב זה למשך תקופה ממושכת יינטש על ידי כל בעלי העניין או יבוטל על הסף. מכיוון שתעשיית הקולנוע בהוליווד מתחילה פי עשרה פרויקטים ממה שהיא מוציאה לאור, תסריטים רבים יגיעו למצב הפיתוח המוארך הזה. פחות משני אחוזים מכל הספרים שזכויותיהם נקנות על ידי חברות סרטים מגיעים למעשה למסך הגדול.[2] פיתוח מוארך קורה לרוב עם פרויקטים שיש להם פרשנויות מרובות ושמשקפים כמה נקודות מבט.

בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות טלוויזיה יכולות להיות במצב של הפקה מוארכת בין עונות, וכתוצאה מכך יהיה עיכוב ארוך בין עונה אחת לאחרת. יכול גם להיות מצב של הפקה מוארכת במקרה של הפקת סדרת-בת.

במשחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח משחקי וידאו יכול להיעצר למשך שנים, לפעמים למשך למעלה מעשור, לעיתים קרובות עקב העברת הפרויקט לאולפני הפקה שונים, עקב גרסות מרובות של המשחק שנוצרות וננטשות, או בשל קשיים בפיתוח תוכנת המשחק עצמה.

עסקאות החלפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם סרט נמצא בפיתוח אך לעולם אינו מקבל את כספי ההפקה הדרושים, אולפן אחר עשוי לבצע עסקת החלפה ולהפיק את הסרט בהצלחה. לדוגמה, אולפני סרטי קולומביה הפסיקו את הייצור של אי.טי. - חבר מכוכב אחר (1982). לאחר מכן, אולפני סרטי יוניברסל קנו את זכויות הסרט והפכו אותו להצלחה. כאשר אולפן נוטש לחלוטין פרויקט קולנועי, העלויות נמחקות כחלק מהוצאות התקורה של האולפן, ובכך מפחיתות את ההכנסה החייבת במס. [3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "'The New Mutants' Director Josh Boone Says The Film Never Had Reshoots". Atom Insider. 9 במרץ 2020. ארכיון מ-14 ביולי 2021. נבדק ב-14 ביולי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Kean, Danuta (15 באפריל 2007). "No room at the Oscars: The cinemas are full of turkeys yet that brilliant novel you read three years ago has never been made into a film". The Independent on Sunday. p. 1. {{cite news}}: (עזרה) Available via ProQuest.
  3. ^ McDonald, Paul; Wasko, Janet (13 בדצמבר 2007). Hollywood Film Industry (באנגלית). Hoboken, New Jersey: Blackwell Publishing. p. 54. ISBN 978-1-4051-3388-3. {{cite book}}: (עזרה)