גלקסיה לא-סדורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גלקסיה לא-סדורה NGC 4449 (אנ')

גלקסיה לא-סדורה (או גלקסיה אירגולרית) היא גלקסיה שלא ניתן לתארה כאחד משלושת הסוגים כפי שסיווג אותם אדווין האבל ב-1936, וסימונן Irr. ההערכה היא שהן מהוות כ-3% מכלל הגלקסיות ביקום.

לגלקסיות אלו אין סימטריה או מורפולוגיה מובהקת ספירלית, אליפטית או צורת עדשה. מבנן אינו סדור ולא ניתן להבחין בתפיחה מרכזית או זרועות. הסברה היא שרוב הגלקסיות הלא-סדורות היו בעברן גלקסיות ספירליות או אליפטיות, אך איבדו את צורתן עקב כוח הכבידה או עקב התנגשות עם גלקסיות נוספות.

צבען של מרבית הגלקסיות הלא-סדורות הוא כחלחל-לבן המעיד על אוכלוסיית כוכבים צעירה וחומר בין-כוכבי. בדרך כלל הן קטנות וחיוורות יותר משאר סוגי הגלקסיות.[1] סדר הגודל של מסתן הוא בין ‎108‎ ל-‎1010מסות שמש וקוטרן בין 3,200 ל-32,000 שנות אור. בהירותן נעה בין 13- ל-20-.[2]

על פי סיווג האבל, ניתן לחלקן לשני סוגים:

  • Irr I: גלקסיה בעלת מבנה סדור כלשהו אך לא מספיק על מנת להתאים לאחד מהסיווגים. סיווג דה-וקולר, שהוא הרחבה לסיווג האבל, מחלק אותן לתת סוגים: Sm לגלקסיות עם מבנה הקרוב במידה כלשהי לגלקסיה ספירלית, ו-Im לגלקסיות בעלות מבנה סדור כלשהו שאינו ספירלי. בגלקסיות מסוג זה ניתן להבחין בכוכבים ובערפיליות.
  • Irr II: גלקסיה לא-סדורה במיוחד, ללא שום מבנה סדור.

סוג נוסף של גלקסיות לא-סדורות הוא גלקסיות ננסיות לא-סדורות, המסומנות ב-dI או dIrr (מהמילה dwarf). לרובן יש רמה נמוכה של מתכתיות ורמות גבוהות של גז. מדענים מאמינים כי סוג זה של גלקסיות חשוב להבנת התפתחותן של כלל הגלקסיות משום שהן דומות לגלקסיות הראשונות שאכלסו את היקום.

ענני מגלן הם דוגמה טובה לגלקסיות לא-סדורות ננסיות, שעל פי סיווג דה-וקולר סומנו כ-SBm, כלומר מכילות מבנה ספירלי כלשהו אך ללא תפיחה מרכזית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גלקסיה לא-סדורה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ היקום - יסודות האסטרופיזיקה: מאיר מידב, חגי נצר ונח ברוש, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 2000, עמוד 216
  2. ^ Irregular Galaxies