גרייס דרלינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרייס דרלינג
Grace Darling
לידה 24 בנובמבר 1815
Bamburgh Castle, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 באוקטובר 1842 (בגיל 26)
Bamburgh Castle, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה נורת'מברלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פעילות בולטת השתתפותה בחילוץ ניצולים "מהפורפורשייר"
מקצוע שומרת מגדלור
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרייס דרלינגאנגלית: Grace Darling‏; 24 בנובמבר 181520 באוקטובר 1842) הייתה בת של שומר מגדלור אנגלי. השתתפותה בחילוץ ניצולים "מהפורפורשייר" הטרופה בשנת 1838 הביאה לה תהילה לאומית. ספינת המשוטים עלתה על שרטון באיי פארן מול חופי נורת'מברלנד בצפון מזרח אנגליה. תשעה מאנשי הצוות שלה ניצלו.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרייס דרלינג נולדה בבית סבה בנורת'מברלנד. היא הייתה השביעית מבין תשעה ילדים (ארבעה אחים וארבע אחיות) שנולדו לוויליאם ותומאסין דרלינג, וכשהיא רק בת כמה שבועות, היא נלקחה להתגורר באי ברונסמן, אחד מאיי פארן, בקוטג' קטן צמוד למגדלור. אביה ניהל את המגדלור שנבנה בשנת 1795 עבור טריניטי האוס, והרוויח משכורת של 70 לירות שטרלינג לשנה (שווי של 6,300 לירות שטרלינג בשנת 2020) עם בונוס של 10 לירות שטרלינג עבור שירות טוב. הלינה הייתה בסיסית, והמגדלור לא היה ממוקם במקום טוב להנחות את הספנות למקום בטוח, ולכן בשנת 1826 עברה המשפחה למגדלור שנבנה באותה העת באי לונגסטון.

במגדלור לונגסטון היה מקום לינה טוב יותר, אך האי עצמו היה פחות מסביר פנים, ולכן ויליאם היה חוזר לברונסמן כדי לאסוף ירקות מהגן הקודם שלהם ולהאכיל את בעלי החיים. המשפחה בילתה את מרבית זמנה בקומת הקרקע של המגדלור, שהורכב מחדר גדול המחומם בכיריים מעץ. החדר היה הסלון, חדר האוכל והמטבח שלהם בחלל אחד, והיה לו גרם מדרגות לולייני שהוביל לשלושה חדרי שינה למעלה ולתאורה שבראש המגדל.[2]

בשעות המוקדמות של ה-7 בספטמבר 1838, גרייס דרלינג, הביטה מחלון בקומה העליונה, הבחינה בהריסות ובניצולי הספינה "פורפורשייר", שהתנפצה על אי סלעי נמוך סמוך. פורפרשייר עלתה על הסלעים ונשברה לשניים. אחד החצאים שקע במהלך הלילה.[3]

אביה ויליאם והיא הבינו שמזג האוויר קשה מדי מכדי שסירת ההצלה גדולה תצא לשם, אז הם לקחו סירת משוטים (6.4 מטר), ועוד ארבעה גברים של נורת'מברלנד, לשוט לכיוון הניצולים. הם עברו מסלול ארוך לצד האיים, מרחק של כמעט קילומטר וחצי. גרייס דרלינג שמרה על יציבות הסירה במים, בזמן שאביה עזר לארבעה גברים ולאישה היחידה ששרדה, שרה דוסון, להיכנס לסירה. אף על פי ששרדה את הטביעה, איבדה גברת דוסון את שני ילדיה הקטנים (ג'יימס, 7 ומטילדה, 5) במהלך הלילה. ויליאם ושלושה מאנשי החילוץ חתרו בסירה חזרה למגדלור. גרייס נשארה במגדלור בעוד ויליאם ושלושה מאנשי הצוות שחולצו חתרו והחזירו ארבעה ניצולים נוספים.

בינתיים, סירת ההצלה יצאה מ-Seahouses, אך הגיעה למקום הטביעה לאחר שדרלינג ואביה סיימו את פעולת החילוץ שלהם. כל מה שהם מצאו היו גופות ילדיה של גברת דוסון ושל איש דת. החזרה לצפון סנדרלנד הייתה מסוכנת מדי, ולכן הם חתרו למגדלור לתפוס מחסה. אחיה של גרייס דרלינג, ויליאם ברוקס דרלינג, היה אחד משבעת הדייגים בסירת ההצלה. מזג האוויר הידרדר עד כדי כך שכולם חויבו להישאר במגדלור במשך שלושה ימים לפני שחזרו לחוף.

תומאס ג'וי, ההצלה של גרייס דרלינג

הספינה "פורפרשייר" הביאה 62 אנשים. היא נשברה לשניים מיד עם פגיעתה בסלעים. אלה שהצילו דרלינג ואביה היו על חלק של הספינה, שהוחזק על ידי הסלעים זמן מה לפני ששקע. תשעה נוסעים ואנשי צוות אחרים הצליחו לצוף עם סירת הצלה מקטע הירכתיים לפני כן, גם הם טבעו ונאספו בלילה[4].

כשהחדשות על תפקידה בהצלה הגיעו לציבור, השילוב שלה בין אומץ לב לבין צניעותה הפשוטה הפכו אותה לדמות מופת, ונעשתה גיבורה לאומית. לגרייס ואביה הוענקו מדליית הכסף עבור גבורתם על ידי המוסד הלאומי המלכותי לשימור חיים בספינות טרופות, שלימים נקרא המכון המלכותי הלאומי לסירות הצלה ותרומות בסך כולל של יותר מ-700 לירות שטרלינג (שווה ערך לכ-63,500 לירות שטרלינג בשנת 2019) גויסו עבורה, כולל 50 לירות שטרלינג מהמלכה ויקטוריה. יותר מתריסר ציירי פורטרטים הפליגו לאי שלהם כדי לצייר את דמותה, ומאות מתנות, מכתבים ואפילו הצעות נישואין הועברו אליה. עושרה ותהילתה הבלתי צפויים היו כאלה שדוכס נורת'מברלנד לקח על עצמו תפקיד של אפוטרופוס לקרן הנאמנות, שהוקמה כדי לדאוג לתרומות שהוצעו לה. המתנות האישיות שלו למשפחתה ולה כללו שעון יד וקנקן תה מכסף.

מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגדלור באיי פארן, בו התגוררה גרייס דרלינג

בשנת 1842 חלתה דרלינג בביקור ביבשת והייתה בהבראה עם בני דודיה, מקפרלאנס, בביתם בנרוגגייט, אלנוויק. הדוכסית מנורת'מברלנד שמעה על מצבה, דאגה להעביר אותה למגורים טובים יותר בקרבת טירת אלנוויק, ובאה אליה באופן אישי, וכן סיפקה לה את שירותי רופא המשפחה הדוכסית. אולם מצבה של גרייס דרלינג התדרדר, ובשלבים האחרונים של מחלתה היא הועברה למקום לידתה, בבמבורגה. היא נפטרה משחפת, באוקטובר 1842, בת 26. היא קבורה בחצר הכנסייה של כנסיית סנט איידן, במבורגה.

מורשתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההישג של דרלינג נחגג עוד בחייה.[5] היא קיבלה פרס כספי גדול בנוסף לשבחי האומה. מספר ספרים בדיוניים הפיצו את אגדת גרייס דרלינג, כמו "משרתת האיים" מאת ג'רולד ורנון (1839), שהולידה את האגדה של "הנערה עם שיער סחוף". למעשה שלה הוקדש שיר מאת ויליאם וורדסוורת' בשירו גרייס דארלינג (1843). אחד מתוך סדרת ציורים ויקטוריאניים של ויליאם בל סקוט באולם וולינגטון שבנורת'מברלנד מתאר את מאמצי ההצלה שלה. גלריות מקמנוס בדנדי כוללות שלושה ציורים של תומאס מוסגרב ג'וי המציינים את מעשיה של גרייס דרלינג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרייס דרלינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]