דאיסוגי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עצי דאיסוגי במקדש ריואן-ג'י

דַאיסוּגִייפנית: 台杉) היא שיטה יפנית של גיזום מסורתי המשמש ל"חקלאות עץ" בעצי סוגי.[1][2][3] תרגום חופשי של המונח "דאיסוגי" הוא "משטח ארז".[4]

ענפים היוצאים מבסיס העץ נגזמים בקפידה לאורך תקופה ארוכה, כך שגזעיהם יישארו ישרים, בעוד הגזע הראשי המרכזי ממנו יוצאים ענפי הדאיסוגי נשאר נמוך ואופקי, והוא נשאר גם לאחר שכורתים את בולי העץ כדי לגדל את הדור הבא של הענפים.[5] נהוג לחשוב כי ייצור בולי עץ על ידי דאיסוגי החל בתקופת אשיקאגה. באותה תקופה, טקס התה הפך לפופולרי בין השאר בגלל שבולי דאיסוגי שימשו בבניית חדר תה, למשל עבור גומחת טוקונמה. אזור קיטיאמה של קיוטו הפך ידוע במיוחד בשל יערות הדאיסוגי המרשימים שלו.[6][7]

במאה ה-14, צורה של אדריכלות סוקיה-זוקורי ישרה ומסוגננת הייתה מאוד אופנתית ביפן. עם זאת, לא היו מספיק חומרי גלם בסביבה כדי לבנות את הבתים הללו עבור כל אציל או סמוראי שרצה. מכאן שפותחה טכניקת דאיסוגי של יישום טכניקות גיזום בונסאי על עצים בקנה מידה גדול.[8]

הטכניקה מביאה לקציר של בולי עץ ישרים ללא צורך לכרות את כל העץ.[5] למרות שבמקור הייתה טכניקת ניהול יערות,[9] מצאה הדאיסוגי את דרכה גם לגנים יפניים כמאפיין אסתטי.[10]

הגידול נחשב ידידותי במיוחד לסביבה בשל העובדה שמייצרים בולי עץ מבלי לכרות אפילו עץ אחד, אולם הוא דורש טיפול והשקעה רצופים ולכן אינו נפוץ.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דאיסוגי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nōrinshō, S (1926). Forestry of the "Sugi" (Cryptomeria Japonica, Don) and the "Karamatsu" (Larix Leptolepis Gord). Department of Forestry, Ministry of Agriculture and Forestry. p. 27.
  2. ^ Numata, M. (1974). Flora and vegetation of Japan.
  3. ^ Ohba, K. (1993). "Clonal forestry with sugi (Cryptomeria japonica)". Clonal forestry II. Berlin, Heidelberg: Springer. pp. 66–90.
  4. ^ "A Japanese Forestry Technique Prunes Upper Branches to Create a Tree Platform for More Sustainable Harvests". 27 באוקטובר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 "Daisugi, the 600-Year-Old Japanese Technique of Growing Trees Out of Other Trees, Creating Perfectly Straight Lumber | Open Culture".
  6. ^ "Apparently, This Ancient Japanese Technique From The 14th Century Allows People To Produce Lumber Without Having To Cut Down Trees".
  7. ^ "Daisugi, The Ancient Bonsai Technique That Can Prevent Deforestation". 10 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Harry (2022-09-03). "Daisugi: Technique to Produce Wood without Cutting Down Trees". Thought Might (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-09-03.
  9. ^ Toda, R. (1974). "Vegetative propagation in relation to Japanese forest tree improvement". New Zealand Journal of Forestry Science. 4: 410–417.
  10. ^ "Daisugi: The Japanese Forestry Technique of Creating a Tree Platform for Other Trees". 20 באוקטובר 2020. {{cite web}}: (עזרה)