דבר אינו הגיוני בביולוגיה אלא לאורה של האבולוציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דבר אינו הגיוני בביולוגיה אלא לאורה של האבולוציה
Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution
מידע כללי
מאת תאודוסיוס דובז'נסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מסה עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא ביולוגיה אבולוציונית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1973 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מדליון פסיפס ברצפת האולם הראשי של היכל המדע ירדן, אוניברסיטת נוטרדאם.

"דבר אינו הגיוני בביולוגיה אלא לאורה של האבולוציה" הוא חיבור משנת 1973 מאת הביולוג האבולוציוני תאודוסיוס דובז'נסקי, המבקר את הבריאתנות האנטי-אבולוציונית ודוגל באבולוציה תאיסטית. החיבור פורסם לראשונה ב-American Biology Teacher ב-1973.[1]

דובז'נסקי השתמש לראשונה בהצהרת הכותרת, בשינוי קל, בנאום נשיאותי שנתן בשנת 1964 בפני האגודה האמריקאית של זואולוגים. מטרת הנאום, ששמו "ביולוגיה מולקולרית ואורגניזמית", הייתה להצהיר על חשיבות הביולוגיה האורגניזמית, זאת בתגובה לאתגר שהציב בפניה התחום העולה של הביולוגיה המולקולרית.[2] במונח "לאור האבולוציה", כמו גם במונח אבולוציה של תת-מינים, נעשה שימוש קודם לכן על ידי הכומר הישועי והפליאונטולוג פייר טילהרד דה שרדן ולאחר מכן על ידי הביולוג ג'וליאן האקסלי.[3]

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דובז'נסקי פותח את חיבורו בביקורת על שייח' עבדול עזיז בן באז, שנכון לעת הפרסום היה המופתי הגדול של ערב הסעודית, על כך שהוא מחזיק באמונה המבוססת על כתבי הקודש כי השמש סובבת סביב כדור הארץ. דובז'נסקי טוען כי "זה מגוחך לטעות ולחשוב שהתנ"ך והקוראן הם בסיס למדעי הטבע. הם מתייחסים לעניינים חשובים יותר: משמעות האדם ויחסיו עם אלוהים". לאחר מכן הוא מבקר את האנטי-אבולוציוניסט האנגלי פיליפ הנרי גוס - שהציע שמאובנים נוצרו באותם מקומות שבהם הם נמצאו - על כך שאמירותיו מהוות חילול הקודש כיוון שיש בהן רמיזה לכך שאלוהים הוא רמאי.[1]

כפי שאמר גם בנאום הנשיאותי שלו שקדם למאמר, "אם עולם החי לא צמח מאבות קדמונים משותפים באמצעות תהליך אבולוציוני, אז האחידות הבסיסית של יצורים חיים היא מתיחה והמגוון שלהם הוא בדיחה".[2] שני הנושאים הללו של אחדות היצורים החיים וגיוון החיים מהווים את שנושאים מרכזיים במאמרו.

דובז'נסקי השתמש בדוגמה של הקרנה אדפטיבית של זבובי פירות תסיסנית (חצים כחולים) בהוואי

בהתייחס למגוון הביולוגי על פני כדור הארץ, דובז'נסקי שואל האם ייתכן שאלוהים התבדח כשברא מינים שונים שיחיו בסביבות שונות. הגיוון הזה הופך להיות סביר ומובן, אם הבריאה התרחשה "על ידי אבולוציה המונעת על ידי ברירה טבעית" ולא על ידי גחמות של בורא.[1] הוא ממחיש עאת עניין המגוון הביולוגי באמצעות המחקר שעשה על מגוון רחב של מינים של זבובי פירות בהוואי. לדבריו, או שהבורא, "בהתקף של חוסר חשיבה", יצר מינים רבים של זבובי פירות בהוואי, או שזבובי הפירות שהגיעו לאיים, התגוונו לאורך הדורות בכדי למלא מגוון רחב של נישות אקולוגיות פנויות.[1]

הוא ממחיש את אחידות החיים באמצעות הרצף המולקולרי של ציטוכרום סי (Cytochrome_c), רצף שהחוקרים עמנואל מרגוליאש ו-וולטר מ. פיץ' הראו שקיים בצורה זהה במגוון רחב של מינים, כולל קופים, דגי טונה, קנגורו, ושמרים. האחידות הזו מומחשת ביתר שאת באמצעות הדמיון הקיים בין עוברים של מינים שונים. או שאלוהים סידר בכוונה את הדברים כך "שיטעו אנשים שמנסים באופן כן לחפש את האמת", או שקווי הדמיון הללו הם תוצאה של אבולוציה.

דובז'נסקי מסכם בכך שכתבי הקודש והמדע הם שני דברים נפרדים: "זו טעות לחשוב שכתבי הקודש הם ספרי לימוד שמהם אפשר ללמוד אסטרונומיה, גאולוגיה, ביולוגיה ואנתרופולוגיה".

אחת התגובות למאמר זה, הייתה מאמר מאת סטיבן דיליי, בשם "דבר אינו הגיוני בביולוגיה אלא לאורה של התאולוגיה?". במאמר נטען שכל הטיעונים של דובז'ינסקי "נתלים בטענות כתיות על אודות טבעו של אלוהים, פעולותיו, כוונותיו או חובותיו" - טענות שלהשקפתו של דיליי נדרשים יותר צידוקים בכדי לאששן, והן נראות כסותרות אחת את השנייה.

הנושא הבסיסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנושא הבסיסי של החיבור הוא הצורך ללמד אבולוציה ביולוגית בהקשר של ויכוח על בריאה ואבולוציה בחינוך הציבורי בארצות הברית.[4] העובדה שהאבולוציה מתרחשת מסבירה את הקשר ההדדי בין העובדות השונות של הביולוגיה, ובזכותה הביולוגיה הגיונית.[5] הרעיון התבסס היטב כרעיון מאחד בחינוך הביולוגי.[6]

הביטוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון של "אור האבולוציה" הגיע במקור מהכומר הישועי הויטאליסט פייר טילהרד דה שרדין, שדובז'נסקי העריץ מאוד. בפסקה האחרונה של המאמר, דובז'נסקי מצטט מתוך ספרו של דה שרדן מ-1955 "תופעת האדם" :

(האבולוציה היא) מצב כללי שבפניו כל התיאוריות, כל ההשערות, כל המערכות חייבות להרכין ראש, ושאת הדרישות הנגזרות ממנו הן חייבות למלא מעתה והלאה בכדי שיהיה ניתן לחשוב עליהן ברצינות כנכונות ואמיתיות. האבולוציה היא אור שמאיר על כל העובדות, עקומה שכל הקווים חייבים לעקוב אחריה. (עמ' 219 של תופעת האדם )

הביטוי "דבר אינו הגיוני בביולוגיה אלא לאורה של האבולוציה" הפך לשגור בפיהם של המתנגדים לבריאתנות או לגרסה שלו שנקראת עיצוב תבוני.[4][7] בעוד שהחיבור טוען (בעקבות דה שרדן) שהנצרות והביולוגיה האבולוציונית מסתדרות רעיונית זו עם זו, עמדה המתוארת כבריאה אבולוציונית או אבולוציה תאיסטית, הביטוי משמש גם את אלה שחושבים שהרעיון של בורא תבוני הוא מיותר, הבולט שבהם הוא ריצ'רד דוקינס שפרסם את ספרו הגן האנוכיי רק שלוש שנים מאוחר יותר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Dobzhansky, Theodosius (במרץ 1973), "Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution", American Biology Teacher, 35 (3): 125–129, doi:10.2307/4444260, JSTOR 4444260 {{citation}}: (עזרה); reprinted in Zetterberg, J. Peter, ed. (1983), Evolution versus Creationism, Phoenix, Arizona: ORYX Press
  2. ^ 1 2 Dobzhansky, Theodosius (נוב' 1964), "Biology, Molecular and Organismic" (PDF), American Zoologist, 4 (4): 443–452, doi:10.1093/icb/4.4.443, JSTOR 3881145, PMID 14223586, אורכב מ-המקור (PDF) ב-2016-03-03, נבדק ב-2009-04-24 {{citation}}: (עזרה). The phrase appears on page 449 as "nothing makes sense in biology except in the light of evolution, sub specie evolutionis."
  3. ^ Huxley, Julian (1953), Evolution in Action, New York: Harper & Brothers, p. 152, Medieval theology urged men to think of human life in the light of eternity—sub specie aeternitatis: I am attempting to rethink it sub specie evolutionis—in the light of evolution.
  4. ^ 1 2 "NCSE Resource". Cans and Can'ts of Teaching Evolution. National Center for Science Education. 13 בפברואר 2001. נבדק ב-2007-12-13. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Eugenie C. Scott (8 בנובמבר 1997). "BioForum 11/9/97: Scott: Evolution and Biology". Access Excellence at the National Health Museum. נבדק ב-2007-12-13. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ David L. Haury (1996). "CSMEE Digest 96-4". Teaching Evolution in School Science Classes. The Educational Resources Information Center. אורכב מ-המקור ב-2007-09-23. נבדק ב-2007-12-13.
  7. ^ Kitzmiller v. Dover Area School District – 1. An Objective Observer Would Know that ID and Teaching About "Gaps" and "Problems" in Evolutionary Theory are Creationist, Religious Strategies that Evolved from Earlier Forms of Creationism