דג בועה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדג בועה
שני דגי בועה
איור של שני דגי בועה
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: עקרבנונאים
תת־סדרה: Cottoidei
משפחה: פסיכרולוטידיים
סוג: Psychrolutes
מין: דג בועה
שם מדעי
Psychrolutes marcidus
מק'קולוך, 1926
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דג בועה (שם מדעי: Psychrolutes marcidus) הוא דג מים עמוקים מסדרת העקרבנונאים שחי במים העמוקים שליד חופי יבשת אוסטרליה וטסמניה, וכן ניו זילנד.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב, גודלו של דג הבועה קטן משלושים סנטימטר. הוא חי בעומק של בין 600 ל-1,200 מטרים מתחת לפני הים (בין 2,000 ל-3,900 רגל), במקומות שבהם לחץ המים גדול פי 60 עד 120 מלחץ המים בפני הים, עומק בו שלפוחיות אוויר אינן אמצעי יעיל לשליטה על ציפה.

בשרו של דג הבועה מורכב בעיקר ממסה ג'לית עם צפיפות הנמוכה אך במעט מצפיפות המים, מה שמאפשר לו לצוף מעל קרקעית הים מבלי לבזבז אנרגיה על שחיה. החוסר היחסי שלו במסת שריר אינו מהווה חיסרון כיוון שהוא ניזון בעיקר מ"שלג ימי" הצף לפניו כמו הסרטנאים במים העמוקים.

לעיתים קרובות נתפסים דגי הבועה בטעות ברשתות מים עמוקים שפורסים דייגים.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל הצפיפות הנמוכה של בשרו, צורתו של דג הבועה שונה מאוד כאשר הוא מחוץ למים. מראהו האנושי המזכיר פני אדם וצורתו המשונה והלא-מושכת מעוררים עניין רב באמצעי התקשורת.

הסופר והמוזיקאי מיכאל הרסט קרא לאחת היצירות שלו על שם הדג: "דג הבועה" (בלובפיש) באלבום שלו מ-2012 שנקרא: "שירים למען יצורים לא רגילים". לאחר מכן יצר פרק על שם הדג בתוכנית שלו ברשת PBS.

בספטמבר 2013 הוכרז דג הבועה כ"חיה המכוערת ביותר בעולם" בהתבסס על תמונותיו של הדג לאחר שהוצא מהמים. הדג אומץ כקמע של הארגון לשימור בעלי חיים מכוערים במטרה "להעלות את קרנם של הילדים הפחות יפים של אמא אדמה".

בפרקים של התוכנית "סאטרדיי נייט לייב" ששודרו ב-12 במרץ 2016 וב-11 במרץ 2017 נכללו מערכונים שבהם משחקת השחקנית קייט מקינון בתולת ים לא מושכת בעליל, שכונתה בהומור "65% דג בועה".

ה"ניו יורק דיילי ניוז" פרסם תמונות של הסנאטור האמריקני טד קרוז ביחד עם דג בועה.

בסדרה בובספוג ובספין אוף שלה, מחנה האלמוגים, ישנה דמות הנקראת ג'ימי בלובפיש (ג'ימי דג בועה באנגלית) הנראת כמו הדג לאחר הוצאתו מהמים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דג בועה בוויקישיתוף