לדלג לתוכן

דוד פרדמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה, למשך 30 ימים: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו.
בחלוף 30 ימים, ניתן להסירה.
הערך נמצא בשלבי עבודה, למשך 30 ימים: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו.
בחלוף 30 ימים, ניתן להסירה.
דוד פרדמן
Давид Лазаревич Фердман
לידה 7 בינואר 1903
טרספול, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 בינואר 1970 (בגיל 67)
קייב, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות בייקובה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת חרקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוד פרדמןרוסית: Давид Лазаревич Фердман‏; 7 בינואר 1903, טרספול - 11 בינואר 1970, ייב) היה ביוכימאי סובייטי ממוצא יהודי. הוא היה מומחה בחקר חומרים על בסיס זרחן והשפעתם על פעילות גוף האדם.

קורות חיים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוד פרדמן נולד בשנת 1902 בעיירה טרספול (אז בתחומי האימפריה הרוסית כיום בפולין) למשפחת יהודית. בעקבות אירועים של מלחמת העולם הראשונה והקמת פולין כמדינה עצמאית, המשפחה עברה להתגורר לשטח אוקראינה הסובייטית שבהמשך השתלבה בברית המועצות.

בשנת 1925 פרדמן סיים לימודים באוניברסיטת חרקוב והחל לעבוד במכון לביוכימיה שהוקם באותה שנה. כאשר המכון הועבר לקייב פרדמן החל ללמד במכון לרפואה בחרקוב וכיהן בדרגת פרופסור. הוא עבד במכון עד לשנת 1943.

בשנת 1943, אחרי שחרור קייב משליטה נאצית, פרדמן עבר לקייב ובפעם השנייה החל לעבוד במכון לביוכימיה. הוא קודם מנהל מחלקה והיה סגן מנהל המכון למדע. במקביל בנשים 1944-1970 הוא היה מלמד באוניברסיטת קייב בה כיהן בדרגת פרופסור.

פרדמן חקר השפעת חומרים על בסיס זרחן על פעילות שרירים. הוא גילה שחלק מהחומרים יכולים לרפא מחלות. פרדמן פרסם כ-150 עבודות בתחום מומחיותו. הוא כתב ספר לימוד בביוכימיה לסטודנטים להשכלה גבוהה. ספר זה יצא לאור ברוסית ובאוקראינית ועבר מספר מהדורות.

על הישגיו לקידום המדע בשנת 1939 פרדמן התקבל כחבר באקדמיה למדעים של אוקראינה ובשנת 1946 כחבר בהתכתבות לאקדמיה למדעים של ברית המועצות. כמו כן הוענק לו עיטור לנין.

פרדמן נפטר בשנת 1970 ונטמן בבית העלמין באיקובה.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • ביוגרפיה (ברוסית)