דורימון (דמות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דורימון
ドラえもん
סוג חתול-רובוט
תוכנית טלוויזיה דורימון
יוצרים הירושי פוג'ימוטו ומוטו אביקו
מידע
תאריך לידה 3 בספטמבר 2112
מקום לידה Matsushiba Robot Factory עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
דמויות קשורות
משפחה דוראמי (אחות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דורימוןיפנית: ドラえもん; ביפן קרויה הדמות: "דוֹרָאֶמוֹן") היא דמות בדיונית בזיכיון המאנגה והאנימה היפני המצליח דורימון אשר נוצר במקור על ידי צמד האמנים הירושי פוג'ימוטו ומוטו אביקו. דורימון הוא חתול רובוטי אנתרומורפי ללא אוזניים מהמאה ה-22 אשר חוזר בזמן להווה על מנת לסייע לילד בן 10 בשם נוביטה.

דמותו של דורימון לאחת הדמויות האיקוניות והאהובות ביותר בתרבות הפופולרית היפנית והיא אף מונתה ב-2008 ל"שגריר האנימה" הראשון של יפן על ידי משרד החוץ היפני.[1][2]

מראה ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורימון הוא רובוט-חתול אנתרומורפי כחול עם עיניים גדולות ועגולות, אף אדום, ללא אוזניים, ועם פעמון קטן אשר תלוי על צווארו. לדורימון כיס מיוחד על בטנו שממנו הוא מסוגל להוציא כמות אינסופית של גאדג'טים עתידניים אשר מסייעים לנוביטה להתגבר על אתגרים שונים בחיי היומיום.

המאכל האהוב ביותר על דורימון הוא דוראיאקי

המאכל האהוב ביותר על דורימון הוא דוראיאקי, אשר היינו סוג של ממתק יפני המורכב משתי חביתיות קטנות שמכילות מילוי מתוק.

העיצוב של הדמות השתנתה לאורך השנים. בהתחלה היה לו זנב כחול, בטן לבנה, וכפות ידיים ורגליים בצבע וורוד. בהתחלה היה לו גם גוף גדול בהרבה ביחס לראשו. בהמשך הוא צויר עם גוף קטן יותר, ידיים ורגליים לבנות וזנב אדום - המראה המזוהה ביותר איתו כיום.

בעלילת הסרט הקצר מ-1995 "2112: לידתו של דורימון" מוסבר שהצבע המקורי של דורימון היה צהוב, והיה לו קול גבוה יותר, אך לאחר שעכבר רובוט במאה ה-22 כרסם את אוזניו הוא היה מדוכא במיוחד ובעקבות כך הצבע הצהוב שלו התחלף בצבע כחול ווקולו השתנה. בעקבות אותו האירוע הוא פיתח פחד עז מעכברים. בדיחה חוזרת ונשנית בסדרה היא שדורימון מתרגז לעיתים קרובות כאשר אנשים מניחים בטעות שהוא דביבון משום שאין לו אוזניים.

תפקיד בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורימון נשלח מהמאה ה-22 שנשלח חזרה בזמן על ידי נער צעיר בשם סוואשי נובי על מנת שיסייע לנכד של הנכד שלו, נוביטה נובי, על מנת שצאצאיו של נוביטה יוכלו ליהנות מעתיד טוב יותר. דורימון גר בביתו של נוביטה.

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של דורימון זכתה לפופולריות עצומה ביפן ומחוץ ליפן לאורך השנים. הדמות הפכה לאייקון תרבותי ביפן והיא נמצאת בשימוש נרחב על מוצרים רבים. בנוסף, ההצלחה של סדרת המאנגה הובילה לכך שלאורך השנים הדמות הופיעה גם באלפי פרקים של סדרות טלוויזיה מונפשות, בעשרות סרטים, ובמשחקי וידאו.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבבים יפניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדבבים היפניים העיקריים של הדמות לאורך השנים היו קוסי טומיטה(אנ') (1973–1974, 1976), נובויו אויאמה(אנ') (1979–2005), ווואסבי מיזוטה(אנ') (2005–הווה).

מדבבים אמריקאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • א.ג'יי. הנדרסון (1985–1996)
  • הוסאן ליונג(אנ') (2002–2003)
  • מונה מרשל(אנ') (2014–הווה)

מדבבים ישראליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעברית הגר ריש דיבבה בעבר את הדמות ובהווה אור אזולאי מדבבת את הדמות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דורימון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ McCurry, Justin (2008-03-20). "Japan enlists cartoon cat as ambassador". The Guardian (באנגלית בריטית). נבדק ב-2023-11-18.
  2. ^ Japan appoints cartoon ambassador, NBC News, ‏2008-03-20 (באנגלית)