דלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דלי מודרני סטנדרטי

דלי הוא כלי קיבול (דמוי קערה) בצורת גליל אנכי, שחלקו העליון פתוח וחלקו התחתון סגור ושטוח. כיום, היקף בסיסו התחתון של הדלי המודרני קטן במעט מבסיסו העליון ולרוב מחוברת לדלי ידית אחיזה אשר מקלה על נשיאתו.

הדלי היה בשימוש עוד בתקופת העת העתיקה, ושימש בעיקר כאמצעי להעברת מים מנהרות, נחלים ובארות מים, לאזור ההתיישבות. בעבר, על מנת לייעל את תהליך העברת המים לאזור ההתיישבות על ידי נשיאת דלי אחד, בנו אסל - מוט ארוך, כאשר בכל אחד מקצהו מחובר דלי, כך שהאדם המשתמש באסל מסוגל להחזיק שני דליים בו זמנית. את מרכז מוט האסל, משעין האדם על עורפו, כאשר מרכז הכובד נמצא באמצע, וכך נוצר איזון המאפשר ללכת בנוחיות.
מלבד מים, נעשה בעבר שימוש בדלי גם לשם העברת חול, סלעים ודגים.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדליים מתחלקים לשני סוגים עיקריים:

  • דליים לתחום הביתי - רובם דליים קטנים העשויים מחומר פלסטיק גמיש. הם משמשים הן בבניית ארמונות חול בחופים ובארגזי חול והן בניקיון הבית (יחד עם היעה, המטאטא) וטיפוח הגינה.
  • דליים לתחום התעשייתי - רובם דליים גדולים ורחבים יותר. בעיקר מסוג מתכת קשיחה, העומדת בעומס רב. הדלי התעשייתי לוקח תפקיד חשוב בעבודות שונות כגון: כריית כורים, עבודות בנייה וחציבה. בנוסף, הוא משמש ככלי עבודה אצל הפועלים להעברת חומרי הגלם מהשטח (חומרים כמו: פחם, אבנים, חול, חצץ וכו').

יחידת משקל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שהומצאה השיטה המטרית, שהיא כיום התקן המחייב במדע ומערכת יחידות המידה המקובלת ברוב העולם, היו לכל מקום מידות ומשקלות משלו. על פי השיטה הרוסית היה ה"דלי" אחד מאמות המידה לנפח של חומר נוזל. דלי 1 = 12.3 ליטר של ימינו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]