היום הבין-לאומי למאבק בשחיתות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היום הבין-לאומי למאבק בשחיתות
מחאה נגד השחיתות בפתח תקווה
האמנה נגד שחיתות

היום הבין-לאומי למאבק בשחיתות נועד למאבק בשחיתות שלטונית ברחבי העולם. הוא מצוין מדי שנה ב-9 בדצמבר, מאז שהאמנה נגד שחיתות אומצה על ידי העצרת הכללית של האומות המאוחדות ב-31 באוקטובר 2003.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

העצרת הכללית של האומות המאוחדות אימצה ב-31 באוקטובר 2003 את האמנה נגד שחיתות, בה נאמר, בין השאר: "האו"ם מודאג מחומרת הבעיות והאיומים שמציבה שחיתות שלטונית ליציבות ולביטחון החברתי. השחיתות מערערת את המוסדות והערכים הדמוקרטיים, ומסכנת את ערכי המוסר והצדק, את הפיתוח בר-קיימא ואת שלטון החוק."

האו"ם קבע שבכל שנה ב-9 בדצמבר יצוין היום הבין-לאומי למאבק בשחיתות, שמטרתו "קידום וחיזוק האמצעים למניעת שחיתות ולמאבק בשחיתות בצורה יעילה יותר ... וקידום יושרה, אחריות וניהול תקין של ענייני ציבור וניהול רכוש ציבורי."

קמפיין "הסירוב שלך חשוב"[עריכת קוד מקור | עריכה]

האו"ם יזם קמפיין בינלאומי בשם הסירוב שלך חשוב (Your NO counts) שמטרתו העלאת המודעות לשחיתות שלטונית ולדרכים להיאבק בה.

בשנת 2009 הקמפיין התמקד בשאלה כיצד השחיתות בעולם פוגעת במאמצים לחיסול הרעב והעוני, השגת חינוך יסודי אוניברסלי, ומטרות נוספות שנקבעו בפסגת המילניום. כמו כן הובלטו הפגיעה ביסודות הדמוקרטיה ושלטון החוק, והשלכותיה על זכויות האדם. בקמפיין הוצגו גם דרכים בהן שחיתות יוצרת עיוותים בשווקים הכלכליים, שוחקת את איכות החיים ומאפשרת פשע מאורגן, טרור ואיומים אחרים הפוגעים בביטחון האישי.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

היום הבין-לאומי למאבק בשחיתות מצוין בכנסת, וכן על ידי מספר תנועות בישראל, בהן שקיפות בינ"ל ישראל ותנועת אומ"ץ.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]