הית'רו אקספרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הית'רו אקספרס
Heathrow Express
מידע כללי
מדינה הממלכה המאוחדת
מפעיל Heathrow Airport Holdings Limited עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
פתיחת הקו 1998 עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על הקו
www.heathrowexpress.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הית'רו אקספרסאנגלית: Heathrow Express) הוא קו רכבת המקשר בין נמל התעופה לונדון הית'רו לתחנת הרכבת פדינגטון בלונדון. הקו נפתח בשנת 1998 ומפעילה אותו "חברת התפעול הית'רו אקספרס", השייכת לנמל התעופה הית'רו. הית'רו אקספרס פועל באופן עצמאי ואיננו כפוף לחוקים של זיכיונות רכבות בבריטניה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הית'רו אקספרס בתחנת פדינגטון
מראה פנים מקורי של המחלקה הראשונה
מראה פנים מקורי של קרון סטנדרטי

הית'רו אקספרס תוכנן כמיזם משותף בין נמל תעופה הית'רו לחברת הרכבות הבריטית, אך עבר במלואו לידי המחזיק הראשון בעקבות ההפרטה.

בניית הקו החלה בשנת 1993. העבודות העיקריות כללו 8 ק"מ של מנהרות של נתיב יחיד (לרבות שמונה ארובות חילוץ) ותחנות תת-קרקעיות בהית'רו מרכז ובטרמינל 4 של הית'רו. היה צורך גם בחישמול המסילות של הקו הראשי המערבי (GWML) בין פדינגטון לצומת נמל התעופה, שם התפצל הקו החדש מן הקו הראשי. צומת מרחף, שנודע בשם "סטוקלי פלייאובר" נבנה לשם חיבור המנהרה לקווים המהירים של GWML.

החל בינואר 1998 החל לפעול קו שירות פנימי בשם "הרכבת המהירה של הית'רו" (Heathrow Fasttrain) אל תחנה זמנית, שנקראה "צומת הית'רו", משם הסיע אוטובוס מיוחד את הנוסעים בשארית הדרך. השירות המלא החל לפעול ב-23 ביוני 1998, עם ארבע רכבות לשעה בכל כיוון.

בשנת 2005 החל לפעול שירות שנקרא "קשר הית'רו" (Heathrow Connectֻׂׂ), שירות שעצר פעמיים בשעה בתחנות לאורך המסלול. ב-2008 הוסט הית'רו אקספרס לשרת את טרמינל 5 במקום את טרמינל 4.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הית'רו אקספרס בוויקישיתוף