הלצ'קרפטור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןהלצ'קרפטור

תקופה
קרטיקון עליון, 75–71 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: דמויי-מנירפטורים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: דרומאוזאוריים
סוג: הלצ'קרפטור
מין: Halszkaraptor escuilliei
שם מדעי
Halszkaraptor
‏2017
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בהשוואה לאדם

הלצ'קרפטור (שם מדעי: Halszkaraptor; מילולית: "השודד של הלצ'קה") הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הדרומאוזאוריים אשר התקיים באזור מונגוליה של ימינו בתור הקרטיקון, לפני 71–75 מיליון שנה. דינוזאור זה קרוי על שם החוקרת ההונגרית הלצ'קה אוסמולסקה (אנ'), אשר חקרה מאובנים רבים במדבר גובי. סוג זה הוגדר ב-2017 וכלל מין יחיד, Halszkaraptor escuilliei. שם המין נקרא על האספן פרנסיס אסקווילי (François Escuillié), אשר נתן את הממצאים למוזיאון.

גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאובני ההלצ'קרפטור נתגלו במונגוליה, כאשר נאספו בצורה לא חוקית ונמכר ליפן ובריטניה לאוספי מאובנים. המאובנים נאספו בידי חברת סוחרים והובאו למוזיאון הטבע של בלגיה, שם הם נחקרו. בהמשך הם הוחזרו למונגוליה. השלדים שנמצאו היו במצב שלם יחסית, בדומה למאובנים רבים שנתגלו במדבר גובי.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה גופו של דרומזאור זה הגיע לגודל של ברכייה ורימז שבעליו היה יצור חצי-מיימי, בעל מבנה הדומה לעופות מים מודרניות. אורך הראש הגיע לשבע ס"מ, אורך הצוואר 20 ס"מ והיו לו טפרים בכפות רגליו בדומה לוולוצירפטור. הדינוזאור היה כנראה מכוסה בנוצות ששמרו על בידודו במים. הוא היה בעל צוואר כמו של ברבור ומבנה הגפיים היה קצר וייתכן שדמה לכנפי פינגוויניים. הזנב שלו היה קצר וגם מבנה עמוד השדרה רמז שהיה חסר יציבות ביבשה.

ההלצ'קרפטור היה, ככל הנראה, שחיין זריז אשר רדף אחרי דגים במימי המדבר הקדום (שבעבר היה הרבה פחות יבש והכיל מקווי מים שונים סביבו). עם זאת, הוא נע גם על היבשה וקינן על אדמה יבשה, דבר שהופך אותו לדינוזאור התרופוד היחיד שחי במקווי מים, לצד בני משפחת הספינוזאוריים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הלצ'קרפטור בוויקישיתוף