המערכת הקונטיננטלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
  מדינות בובה צרפתיות
  שותפות למערכת הקונטיננטלית

המערכת הקונטיננטליתצרפתית: Blocus continental) היה אמברגו רחב היקף של נפוליאון הראשון, קיסר צרפת כנגד הממלכה המאוחדת מ-21 בנובמבר 1806 עד 11 באפריל 1814 במהלך המלחמות הנפוליאוניות. נפוליאון הוציא את צו ברלין ב-21 בנובמבר 1806 בתגובה למצור הימי על צרפת שממשלת בריטניה חוקקה ב-16 במאי 1806. [1] האמברגו הסתיים ב-11 באפריל 1814 לאחר התפטרותו הראשונה של נפוליאון.

חוץ מלהכניע את בריטניה המצור הכלכלי נועד גם לבסס הגמוניה כלכלית ומסחרית צרפתית באירופה. [2] בתוך צרפת, הטריטוריות החדשות שלה ומדינות הבובה שלה היה שוק כלכלי מאוחד (ללא מחסומים פנימיים או מכסים) בעוד העיוותים הכלכליים נשמרו בגבולות השטחים החדשים. [3]

צו ברלין אסר על יבוא סחורות בריטיות לכל המדינות החברות במערכת הקונטיננטלית. כל הקשרים עם בריטניה היו אמורים לנתק, אפילו הדואר. עם זאת הייתה הברחה רבה שהפכה את המערכת הקונטיננטלית לנשק לא יעיל במלחמה כלכלית. [4] נגרם נזק מסוים לכלכלה הבריטית, במיוחד בשנים 1808 ו-1812 אך השליטה הבריטית בים גרמה לסחר חלופי עם צפון ודרום אמריקה. כמו כן גם הברחה בקנה מידה גדול, במיוחד ממלטה שהייתה בשליטה בריטית, עזרה לבריטים למכור את הסחורה שלהם לדרום איטליה.

אובדן בריטניה כשותפת מסחר פגע גם בכלכלות צרפת ובעלות בריתה. [5] ממשלות זועמות התעלמו מהמערכת הקונטיננטלית מה שהוביל להיחלשות הקואליציה של נפוליאון. כשנפוליאון הבין שסחר רב עובר דרך ספרד ורוסיה, הוא פלש לשתי המדינות הללו. כוחותיו סבלו בספרד במהלך מלחמת חצי האי בעוד במקביל הפלישה לרוסיה הסתיימה בכישלון ובנפילת נפוליאון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]