המשטרה החשאית הפרוסית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המשטרה החשאית הפרוסית
מידע כללי
מדינה פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הקמה 1851
תאריך פירוק 1933
סוכנות מחליפה גסטפו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המשטרה החשאית הפרוסיתגרמנית: Preußische Geheimpolizei) הייתה סוכנות המשטרה הפוליטית של פרוסיה במאות ה-19 ותחילת המאה ה-20.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1851 הוקם האיחוד המשטרתי של מדינות גרמניה על ידי כוחות המשטרה של אוסטריה, פרוסיה, בוואריה, סקסוניה, הנובר, באדן ו-וירטמברג. הגוף אורגן ספציפית לדיכוי התנגדות פוליטית בעקבות מהפכות 1848 שהתפשטו ברחבי גרמניה. במשך חמש עשרה השנים הבאות קיים האיחוד ישיבות שנתיות כדי להחליף מידע מודיעיני.

קרל לודוויג פרידריך פון הינקלדיי, מפכ"ל המשטרה של ברלין, מונה על ידי הקייזר פרידריך וילהלם הרביעי ב-16 בנובמבר 1848. הוא היה לדמות מפתח בהתפתחות המשטרה החשאית בפרוסיה כמו גם באיחוד כולו.

בשנת 1854, בזכות קשריו ההדוקים עם המלך, מונה למנהל הכללי של המשטרה (Generalpolizeidirektor). למעשה הוא היה שר משטרה שאינו תלוי בשר הפנים. פון הינקלדי הקים את המשטרה הפוליטית בברלין ופיתח קטלוג מידע פרוסי על מתנגדים פוליטיים, תוך התמקדות במהפכנים שהיו מעורבים בהתקוממות 1848. אך כשראה את פריז ולונדון כמרכזי התככים הפוליטיים, הוא היה מוכן לארגן את השיטור של מתנגדים פוליטיים גם מחוץ לגבולות השיפוט הלאומיים.

המשטרה החשאית הפרוסית החזיקה היסטוריה של מוניטין רע, מכיוון שהיא הייתה המודל עליו הוקם מאוחר יותר הגסטאפו. עם זאת, המשטרה החשאית הפרוסית לא עסקה באופן שגרתי ברדיפות או בהתעללות או בשימוש לרעה בסמכויות המשטרה ולא התנהגה בדרך בה עלולים כוחות משטרה חשאיים אחרים לפעול. המשטרה החשאית הפרוסית אורגנה בשנת 1933 לגסטפו. פרוסיה עצמה פורקה כישות מנהלית בעקבות מלחמת העולם השנייה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]