לדלג לתוכן

הסתדרות האחיות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסתדרות האחים והאחיות בישראל
יושב ראש אילנה כהן
תקופת הפעילות 1947–הווה (כ־77 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ּהסתדרות האחים והאחיות בישראל (בקיצור: הסתדרות האחיות) היא איגוד מקצועי של האחים והאחיות במערכת הבריאות בישראל.

במקצוע האַחֲיוּת (סיעוד), לאיגוד המקצועי תפקיד וחשיבות שהם מעבר לתפקיד של כל איגוד מקצועי אחר: המטופל נמצא במוקד העשיה הטיפולית. המעגל הראשון, הקרוב ביותר למטופל, הוא מעגל הטיפול הישיר. במעגל השני, התומך בטיפול הישיר, נמצא האיגוד המקצועי, בסדר חשיבות והשפעה מקבילים לגורמי המינהל וגורמי החינוך וההכשרה למקצוע[1].

הקוד האתי לאחיות והאחים בישראל[2] כולל במושג "הנהגה מיקצועית" את הסתדרות האחיות והאחים, עם מנהל האַחֲיוּת (סיעוד) במשרד הבריאות, העמותות המקצועיות, והנהלות האַחֲיוּת בשירותי הבריאות. חובות ההנהגה המקצועית הם, בין היתר, שיפור תנאי העבודה, שמירה על סביבה ותנאי עבודה בטוחים, בדיקת כשלים ועוד (עמ' 12-15).

הסתדרות האחיות מאגדת בתוכה את האחים והאחיות העובדים במוסדות הבריאות במדינת ישראל, במסגרת ייצוגית של ארבע חטיבות: בתי החולים, קהילה, בריאות הציבור והחינוך כדי לקדם ולשפר את תנאי ושכר עבודתן של האחיות והאחים[3].

הסתדרות האחים והאחיות פועלת בשלושה מישורים עיקריים: 1. קידום הסכמים קיבוציים להעלאת שכר ולשיפור מבנה תנאי עבודת האחים והאחיות; 2. ליווי יומיומי ותמיכה שוטפת ללמעלה ממאה וועדי אחיות במקומות העבודה, לצד הקניית כלים והעמקת הידע המקצועי של אותם הנציגים; 3. תגבור מחלקת פרט, באמצעותה מוענק מענה פרטני רציף והכוונה אישית לאחים ולאחיות בעבודתם[3].

דוגמאות לפעילות היסתדרות האחיות

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • הסכמי שכר והסכמים אחרים. אפשר למצוא באתרים שונים, למשל באתר נציבות שירות המדינה ריכוז הסכמים: https://www.gov.il/he/departments/topics/nurses-hr/govil-landing-page.
  • קשר עם ועדים מקומיים. איגוד מקצועי ארצי אינו יכול לפעול ללא ועד העובדים המקומי: "ועד עובדים הוא התא הראשון והבסיסי של ההסתדרות במקום העבודה וליבה הפועם של העבודה המאורגנת"[4]. דוגמא לפעילות הסתדרות האחיות עם ועדים מקומיים היא העלאת סוגיית האקרדיטציה. (האקרדיטציה הוא תהליך בחינה חיצוני- אוביקטיבי המעריך את איכות הטיפול במטרה לעודד שיפור איכות[5]). הועדים העבירו את תלונות האחיות על כך שהאקרדיטציה מוסיפה מטלות בירוקרטיות ואחרות לאחיות, גורעות אחיות מטיפול ישיר לטובת תפקידי מטה של פיקוח ובקרה על חשבון הקשר הישיר עם החולה[6]. לאחר ניסיונות מו"מ עם משרד הבריאות שלא צלחו, הוכרז סכסוך עבודה[7][8]
  • לעזרת האחיות במימוש זכויותיהן, מוציאה הסתדרות האחיות מדי מספר שנים קובץ זכויות האחיות, העדכני בשנת 2021.

היסטוריה של התארגנות אחיות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

אישיות מרכזית בפילוסופיה והיסטוריה של התאגדות עובדים היה קרל מרקס, ממיסדי "האיחוד הבינלאומי של העובדים" בשנת 1864, בלונדון[9]. בארה"ב, התארגנו האחיות האמריקאיות בארגון american nurses assossiation שנוסד בשנת 1897 כדי "לבסס קוד אתי, להעלות הסטנדרטים לחינוך לסיעוד, ולכבד האינטרסים הכלכליים ואחרים של הסיעוד"[10].

בישראל, התארגנות אחיות התחילה בשנת 1932. אחיות עבדו אז 48-46 שעות בשבוע ומשמרת לילה נמשכה 12 שעות. מס' ימי החופשה והשכר היו שונים בין המוסדות, בין שבועיים לחודש בשנה. היו מוסדות שאפשרו חופשת לידה של חודש ימים ובאחרים שישה שבועות או חודשיים בשכר מלא.

לאחיות היו ארגונים נפרדים: לבוגרות "הדסה" היה ארגון  שנכללו בו רק אחיות מוסמכות. גם לאחיות קופת חולים היה ארגון משלהן.  

בינואר 1947 הוקמה הסתדרות האחיות –  ארגון משותף לבוגרות "הדסה", לאחיות קופת חולים ולאחיות הרשויות המקומיות. הארגון ייצג אחיות מכל הארץ.

בכינוס היסוד סוכם על פעולה בנושאים של  תנאי עבודה זהים לכל האחיות , שיפור הרמה המקצועית , שיפור התנאים לאימהות ועוד[11].

כיום פועל הארגון כחלק אינטגרלי מההסתדרות החדשה. להסתדרות האחיות יש קרן השתלמות, שהוקמה בשנת 1978, הרשומה כחברה בע"מ, ובשנת 1995 הוקמה "קו הבריאות", קופת גמל לתגמולים ופיצויים לציבור האחים והאחיות. בנוסף היא מוציאה כתב עת מקצועי בשם "האחות בישראל" שהחל לצאת בשנת 1948 ומעדכן את קוראיו בנושאים שונים בתחומי הסיעוד[דרוש מקור].

להסתדרות האחיות תקנון, מ-29 ביולי 1976. המוסדות הארציים של הסתדרות האחיות על פי התקנון הם[דרוש מקור]:

  • הועידה הארצית - נבחרת והחייבת להתכנס אחת לארבע שנים
  • המרכז - נבחר והחייב להתכנס אחת לשלושה חודשים
  • המזכירות הארצית - נ בחרת ומתכנסת לפחות, אחת לחודש
  • המזכירות הפעילה - נבחרת ומתכנסת לפחות אחת לחודש
  • מזכירה ארצית/יו"ר - נבחרת אחת לארבע שנים
  • הוועדות הקבועות - נבחרות בידי המזכירות הארצית

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ wiedenbach,e., clinical nursing: a helping art., new york: springer, 1964
  2. ^ הסתדרות האחיות והאחים בישראל, הקוד האתי לאחיות והאחים בישראל, באתר nursing-ethics.org.il לשכת האתיקה הסתדרות האחיות והאחים בישראל, ‏תשע"ח 2018
  3. ^ 1 2 הסתדרות האחים והאחיות בישראל, באתר https://www.histadrut.org.il/, ‏26.2.2024
  4. ^ ארנון בר דוד, תקנון ועדי עובדים, באתר הסתדרות- הבית של העובדים בישראל, ‏2020
  5. ^ מור שרון, אקרדיטציה בראי משרד הבריאות, באתר doctorsonly.co.il, ‏1/12/2016
  6. ^ אייל עורב, ועד עובדים- למען האחיות, לקידום המקצוע., האחות בישראל ספטמבר 2021, 2021, עמ' 58-62
  7. ^ רוני לינדר, האחיות נגד מבדקי האיכות בבתי החולים: "טיוח, אחיזת עיניים ופגיעה במטופלים", באתר www.themarker.com, ‏21 במאי 2019
  8. ^ טל כרמון, האחים והאחיות / האחיות הכריזו על סכסוך עבודה: "בוחרות במטופלים על פני המדדים", באתר www.davar1.co.il, ‏21.05.2019
  9. ^ . McLellan, D. T. and Feuer, Lewis S, Karl Marx, Encyclopedia Britannica, ‏2021, May 1
  10. ^ clark,p. f.&clark,d. a, . Challenges facing nurses’ associations and unions: A global perspective, International Labour Review vol. 142, no. 1, 2003
  11. ^ דורית וייס, הסיעוד כחלק משרותי הבריאות במחנות מאוריציוס,עדן, קפריסין ועתלית 1940–1948, עבודת דוקטורט - אוניברסיטת תל אביב, 2002