העיר והעיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העיר והעיר
The City and The City
מידע כללי
מאת צ'יינה מיוויל (China Miéville)
שפת המקור אנגלית
סוגה פשע, מדע בדיוני
הוצאה
מקום הוצאה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 15 במאי 2009
פרסים

פרס לוקוס על רומן הפנטזיה הטוב ביותר פרס הוגו על הרומן הטוב ביותר פרס BSFA פרס נבולה

פרס לזכר ג'ון וו. קמפבל על הרומן מדע בדיוני הטוב ביותר
סדרה
ספר קודם Un Lun Dun עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העיר והעיר הוא רומן מאת הסופר הבריטי צ'יינה מיוויל (China Mieville) (אנ'), העוקב אחר חקירת רצח רחבת היקף בשתי ערים שתופסות את אותו המרחב בו זמנית, ומשלבת מדע בדיוני עם סיפור בלשי. הוא נכתב כמתנה לאמו החולה סופנית של מיוויל, שהייתה חובבת הז'אנר. הרומן פורסם על ידי מקמילן ב־15 במאי 2009.[1]

הרומן זכה בפרס לוקוס לרומן הפנטזיה הטוב ביותר, בפרס ארתור סי קלארק, בפרס הפנטזיה העולמי, בפרס BSFA (אנ'), בפרס קיטשי (Kitschies) (אנ'), נבחר לפרס הוגו לשנת 2010 לרומן הטוב ביותר, והיה מועמד לפרס נבולה ולפרס הזיכרון של ג'ון וו. קמפבל (אנ') לרומן המדע הבדיוני הטוב ביותר . [2]

הספר זכה לעיבוד טלוויזיה בן ארבעה חלקים על ידי ה- BBC אשר שודר בשנת 2018.[3]

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפקח טיאדור בורלו  (Tyador Borlú) עובד ביחידת הפשע הקיצוני במשטרת העיר בסל (Besźel), עיר-מדינה בדיונית במזרח אירופה. הוא חוקר את הירצחה של מהליה גירי (Mahalia Geary), סטודנטית זרה שנמצאה מתה ברחוב בבסל כשפניה מעוותים. עד מהרה הוא מגלה שגירי הייתה מעורבת בסערה הפוליטית והתרבותית של בסל ושל "העיר התאומה" שלה, אול קומה (Ul Qoma). החקירה שמתחילה בבסל מובילה אותו לאול קומה כדי לסייע למשטרת אול קומה בעבודתה ולבסוף מביאה לבחינה של האגדה על אורצ'יני, עיר שלישית, הקיימת לפי השמועות במרחבים שבין בסל לאול קומה.

זירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר והעיר מתרחשת בערי המדינה תאומות הבדיוניות במזרח אירופה, "בסל" ו"אול קומה".

מיקומן המדויק אינו ידוע, אבל הן קרובות לים. העיר בסל מצוינת כמי שהתפתחה על "תלתל של קו החוף" מתוך "נמל מוסתר כמה קילומטרים במעלה הנהר כדי לתת מחסה מפני פיראטים של חוף." [4] התייחסויות אחרות ברומן נותרות מעורפלות, אך מציינות כי הערים נמצאות במזרח הונגריה, צפונית לטורקיה והן נמצאות במרחק נסיעה מוורנה ובוקרשט, מה שמצביע על מיקום בבלקן ליד הים השחור .

שתי ערים אלו תופסות למעשה את אותו מרחב גאוגרפי, אך באמצעות רצונן של אזרחיהן (ואיום הכוח הסודי המכונה "הפרה" (Breach)) הן נתפסות כשתי ערים שונות. תושב עיר אחת חייב "להתעלם" בצייתנות (כלומר למחוק במודע או שהמידע פשוט מתפוגג ברקע) מהתושבים, הבניינים והאירועים המתרחשים בעיר השנייה - גם אם הם נמצאים סנטימטר אחד משם. הפרדה זו מודגשת על ידי סגנון הלבוש, האדריכלות, ההליכה והאופן שבו תושבי כל עיר נושאים את עצמם בדרך כלל. תושבי הערים לומדים מילדות להכיר דברים השייכים לעיר האחרת מבלי לראות אותם בפועל. התעלמות מההפרדה, אפילו במקרה, מכונה "פריצה" (breaching) - פשע נורא עבור אזרחי שתי הערים, אפילו גרוע יותר מרצח. המקור למצב מוזר זה אינו ברור מאחר שהוא התחיל בתקופה לא ברורה בעבר, אולי לפני ההיסטוריה האירופית שתועדה. תושבי הערים דוברים שפות שונות המשתמשות באלפבית מובחנות. בבסל משתמשים בכתיב הנגזר מיוונית האלפבית הדומה לקירילית בעוד השפה של אול קומה "אילתן" (Illitan), בעלת אותיות לטיניות. עם זאת, לשתי השפות יש שורש משותף והן חולקות מידה של הבנה הדדית. בערים יש גם דתות שונות: דת המדינה של בסל היא הכנסייה האורתודוקסית של בסל ויש קהילה יהודית ומוסלמית קטנה, ואילו אול קומה היא חילונית רשמית, אם כי דתות שאינן מקדשות את האור האלוהי נתונות לאפליה.

הערים התואמות מורכבות מ"שטחים חוצים", "שטחים אלטרנטיביים", ו"השטח הכולל". "השטח הכולל" הוא סך כל השטחים כולם בעיר אחת, העיר בה מתגורר הצופה כיום. "שטחים אלטרנטיביים" נמצאים לחלוטין בעיר האחרת, ויש להימנע ולהתעלם מהם לחלוטין. בין אלה ישנם "שטחים חוצים", אזורי הצלבה. אלה עשויים להיות רחובות, פארקים או כיכרות שבהם תושבי שתי הערים הולכים זה לצד זה, אם כי הם "בלתי נראים". אזורים שקיימים בשתי הערים לרוב עוברים תחת שמות שונים בכל אחת מהן. ישנו מקום בשם "מסדרון קופולה" (Copula Hall) אחד המקומות הבודדים שהיו קיימים בשתי הערים באותו שם ואשר מתפקד כגבול. זו הדרך היחידה בה ניתן לעבור באופן חוקי ורשמי מעיר אחת לעיר אחרת. מעבר במעבר הגבול לוקח מטיילים, מבחינה גאוגרפית, למקום המדויק ממנו הם התחילו - רק בעיר אחרת.

מבחינה פיזית, מעט מבדיל בין שתי הערים, למעט הבדלים קלים בארכיטקטורה, בכלי רכב ובסגנונות הלבוש שאזרחים ומבקרים מאומנים להכיר. מי שלא יודע על ההפרדה עשוי לראות באופן טבעי את שתי הערים כאחת. בגלל זה, יש צורך בכוח נוסף כדי לשמור על ההפרדה במקום: ארגון זה ידוע בשם "הפרה" Breach. כאשר מתרחשת 'פריצה' (של המכשול בין שתי הערים), הארגון בא לטפל בה. חברי הארגון משתמשים בכוחותיהם כדי לקחת את הפורצים בשבי ולהביא אותם לעונש לא ידוע. "הפורצים", נעלמים ולעולם לא נראים יותר. לעומת זאת ילדים ותיירים, זוכים ליחס קל יותר. ייתכן ויסלחו לילדים על הפרה קטנה. אם תיירים מפרים את המחסום הם מוצאים החוצה ונאסרים משתי הערים לנצח.

מרבית ההפרות מטופלות על ידי ארגון ההפרה באופן מיידי, אך יכולות המעקב שלו אינן מוחלטות. לעיתים יש להפעיל באופן ספציפי את הארגון לחקירת פשע שנראה כמקרה ברור של הפרה, כגון הפרה לשם הובלת הסחורה מעיר אחת לעיר אחרת. כדי להפעיל את הארגון, על המשטרה להציג את ראיותיה בפני ועדת פיקוח המורכבת מ -42 חברים, 21 מכל עיר. אם הראיות שהוצגו משכנעות מספיק, הוועדה מבצעת כל חקירה בנושא שהיא תמצא לנכון כדי לפתור את הספקות הנותרים שיש לחבריה.

אם בחקירה יתברר כי התרחשה הפרה, אז ורק אז היא תפעיל את הארגון "הפרה". הפעלת הארגון היא מוצא אחרון מכיוון שמדובר בכוח חייזרי ויש הרואים בהפעלתו כפעולה מסוכנת אשר יכולה לפגוע בריבונותן של שתי הערים.

במה וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן העיר והעיר הפך למחזה מאת כריסטופר מ' וולש. המחזה עלה בפברואר 2013 בתיאטרון "Lifeline" (אנ') בשיקגו.[5]

באפריל 2018 רשת הטלווזיה BBC2 (אנ') שידרו גרסה בעיבוד של טוני גריסוני (Tony Grisoni), עם דייוויד מוריסי (David Morrissey) כפקח טייאדור בורלו. החברה שהנפיקה את הסדרה היא מאמות' סקרין (Mammoth Screen) (אנ'). הסדרה כוללת ארבעה פרקים בני 60 דק'.[6][7][8][9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשומת הספר העיר והעיר במאגר המידע האינטרנטי של ספרות ספקולטיבית (Internet Speculative Fiction Database)

  • העיר והעיר, באתר OCLC (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Amazon Book Review, www.amazonbookreview.com
  2. ^ "The City & the City". Worlds Without End. נבדק ב-16 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ The City and the City (TV Mini-Series 2018) - IMDb, נבדק ב-2021-04-30
  4. ^ Chapter Five, page 42 on Google Books
  5. ^ העיר והעיר - תיאטרון Lifeline שיקגו, ‏5 פברואר - 7 לאפריל, 2013
  6. ^ BBC TWO מכריזה על הסידרה "העיר והעיר" בעלת 4 פרקים של 60 דק', המבוססת על הרומן של צ'יינה מוויל (הודעה לתקשורת)
  7. ^ Mammoth Screen - מידע אודות החברה
  8. ^ דיוויד מוריסי אחראי על עיבוד הגרסה של רשת BBC TWO לסדרה "העיר והעיר" המבוססת על הרומן של צ'יינה מוויל (הודעה לתקשורת)
  9. ^ "העיר והעיר" (הודעה לתקשורת). BBC .Media Centre