פלנחה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הפלנחה)
הפלנקס הספרדי המסורתי של הוועידות הסינדיקליסטיות ההתקפיות
מדינה המדינה הספרדית
מנהיגים פרנסיסקו פרנקו
תקופת הפעילות 19371977 (כ־40 שנה)
אידאולוגיות סינדיקליזם, נאציונל-פשיזם
מטה מדריד עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום במפה הפוליטית ימין קיצוני
צבעים רשמיים אדום, צהוב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפלגת הפלָנחֶהספרדית: Falange Española Tradicionalista y de las Juntas de Ofensiva Nacional Sindicalista, "הפלָנחֶה הספרדי המסורתי ושל חונטות התקיפה הלאומית הסינדיקליסטית") הייתה המפלגה החוקית היחידה בספרד תחת שלטון פרנקו. הפלנחה דגלה באידאולוגיה סינדיקליסטית נאציונל-פשיסטית. היא הוקמה בשנת 1937 על ידי איחוד של שתי מפלגות ימין קיצוניות: המפלגה הקרליסטית ומפלגת הפלנחה של ה-JONS (בספרדית: Falange Española de las Juntas de Ofensiva Nacional-Sindicalista). פירוקה היה ב-1977, על ידי המזכ"ל שלה, אדולפו סוארס, שמונה לראש הממשלה של ספרד הדמוקרטית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפלגת הפלנחה הראשונה הצטרפה לצד הנאציונליסטי במלחמת האזרחים בספרד, ואחד מממנהיגיה, חוסה אנטוניו פרימו דה ריברה, הוצא להורג בכלא הרפובליקני. כשהגנרליסימו פרנקו צבר כוח, הוא איחד ב-19 באפריל 1937 את הפלנחה הראשונה עם המפלגה הקרליסטית, ובכך יצר חזית נאציונליסטית רחבה. כ-60% ממנהיגי הפלנחה הראשונה מצאו את מותם במהלך המלחמה.[1]

לאחר המלחמה הפכה המפלגה למפלגה היחידה בדיקטטורה של פרנקו, שנקראה "המדינה הספרדית". במהלך מלחמת העולם השנייה, לאחר כמה עימותים עם יוצאי המפלגה הקרליסטית, החליטו מנהיגי הפלנחה, בראשות פרנקו, להגדיר אותה בתור "תנועה" יותר מאשר "מפלגה", כדי להדגיש את הייחודיות הפלנגית-ספרדית-קתולית של הפלנגות, בניגוד לשאר המפלגות הפשיסטיות באירופה באותה תקופה.

עם נפילת משטר פרנקו, ב-13 באפריל 1977, התפרקה המפלגה.

חברי הפלנחה בסרגוסה, 1936

השפעה מחוץ לספרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפלגה היוותה השראה למפלגת הכתאיב הלבנונית, שגם שאבה ממנה את שמה - הפלנגות, בתרגום לצרפתית. השם נגזר מהמילה היוונית Phalanx (פלנקס) - מערך צפוף של חיל רגלים. "كتيبة" ("כַּתיבַּה", בריבוי: كتائب, "כַּתַאאִיב") הוא תרגום לערבית של מילה זו. המפלגה הלבנונית נודעה גם בשמה הצרפתי "Les Phalanges".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלנחה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יו תומאס, The Spanish Civil War‏ (2001), עמ' 903.