ה-100 (סדרת ספרים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ה-100
ספרי הסדרה
ה-100 (3 בספטמבר 2013)
ה-100: היום ה-21 (25 בספטמבר 2014)
ה-100: שיבה הביתה (26 בפברואר 2015)
ה-100: מרד (6 בדצמבר 2016)
מידע כללי
מאת קאס מורגן (אנ')
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
מקום התרחשות וירג'יניה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה little, brown books for young readers
תאריך הוצאה 3 בספטמבר 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה הקיבוץ המאוחד
תרגום עידית שורר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ה-100אנגלית: The 100) היא סדרת ספרי מדע בדיוני שנכתבה על ידי הסופרת האמריקאית קאס מורגן (אנ'). הראשון מבין ארבעת הספרים שיצאו עד היום ונקרא "ה-100" יצא ב-3 בספטמבר 2013, השני שנקרא "יום 21" (Day 21) יצא לאור ב-25 בספטמבר 2014, השלישי בשם "שיבה הביתה" (Homecoming) יצא לאור ב-26 בפברואר 2015 והספר הרביעי והאחרון בסדרה עד כה אשר יצא לאור ב-6 בדצמבר 2016, נקרא "מרד" (Rebellion)[1].

כל הספרים יצאו לאור על ידי חברת "little, brown books for young readers".

לפני הפרסום של הספר הראשון, מפיק הטלוויזיה ג'ייסון רוטנברג התעניין בעיבוד הסיפור למסך. עיבוד סדרת הטלוויזיה בעלת אותו השם הוצג לראשונה ב-19 במרץ 2014 ברשת CW, בכיכובם של אלייזה טיילור ובוב מורלי בתפקיד קלארק גריפין ובלאמי בלייק, עם זאת, סדרת הטלוויזיה מבוססת באופן די חופשי ולא מדויק על הספר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה-100[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרחשת שלושה דורות לאחר אפוקליפסה תרמו-גרעינית, בה השורדים הידועים היחידים של המין האנושי חיים במושבת חלל המורכבת מלוויינים שהתחברו ביחד למסלול סביב כדור הארץ ונשלטת על ידי מנהיג המושבה, שעומד בראש המועצה המחוקקת. כמות המשאבים כל כך מצומצמת שהעונש על כל פשע, לא משנה כמה קטן - הוא מוות מידי, אלא אם כן העבריין בן פחות מ-18 שנים.

העלילה מתחילה ועוקבת אחרי קלארק גריפין, סטודנטית לרפואה לשעבר, שנעצרה על פשע שביצעו הוריה: ניהול ניסויים לא חוקיים על ילדים, תחת האיום של יועץ מנהיג המושבה המושחת רודס. קלארק מגלה את הסוד לוולס ג'אהא, החבר הכי טוב שלה והבן של מנהיג המושבה. על אף שנשבע לקלארק שלא יגלה את הסוד לאף אחד, וולס מספר לאביו, בתקווה שהוא יציל את משפחת גריפין מרודס. התוכנית שלו נכשלת, משפחת גריפין נעצרת, ומערכת היחסים שלו עם קלארק מתפרקת. שנתיים לאחר מכן, המושבה מחליטה לשלוח 100 מהנערים העצורים שלה כדי לבדוק אם כדור הארץ ניתן ליישוב (לאחר שעברו שנים רבות מהאפוקליפסה וההנחה היא כי הנשורת הגרעינית הרעילה שהייתה נעלמה, וכבר איננה מונעת התיישבות בני אדם). בין ה-100 נמצאים קלארק, וולס, אוקטביה בלייק, אחיה הגדול בלאמי בלייק, וחברה של קלארק, ת'ליה.

הקבוצה מתרסקת במקום כלשהו בחוף המזרחי של ארצות הברית לשעבר. כשהם מגיעים, ה-100 נאבקים לשרוד בעולם שונה מאוד מכדור הארץ שהיה בעבר. קלארק מטפלת בפצועים, ובלאמי מפתח בהדרגתיות עניין רומנטי כלפיה. מתגלה שאוקטביה התמכרה לסמים בעת שהותה בבית הכלא. כמה ימים לאחר מכן, מישהו מעלה את המחנה באש, וגורם למותה של ת'ליה. כשהשורדים חוקרים, הם מגלים חווה לא רחוקה מהמקום, שמובילה אותם אל ההבנה שהם לא לבד על כדור הארץ.

ה-100- יום 21[עריכת קוד מקור | עריכה]

21 יום לאחר שנחתו על כדור הארץ, 100 הנבחרים ממשיכים להתמודד עם עוד ועוד התקפות מאויב לא ידוע. אוקטביה נעדרת מאז השריפה. וולס מנסה לשמור על המורל, בזמן שבלאמי מנסה למצוא את אחותו. ה-100 מוצאים ילדה ילידת כדור הארץ, סשה וולגרוב, ומחזיקים בה כבת ערובה. סשה אומרת להם שהם נחתו במדינת וירג'יניה לשעבר, ושיש אנשים מהמושבה שהגיעו לפני ה-100. בלאמי מאמין שהאנשים של סשה הם אלה שאחראים להיעלמותה של אוקטביה ודורש מסשה לגלות לו את מיקומם. וולס וסשה מתקרבים, וסשה עוזרת לוולס למצוא אוכל למתיישבים ששרדו.

בחלל, האנשים במושבה נאבקים להיכנס לחלליות הנחיתה עקב התקלקלות מערכות לתמיכת החיים של תחנת החלל; חבריהם של וולס וקלארק, גלאס ולוק, הם בין האנשים הנואשים להגיע לכדור הארץ. אולם, הם מוצאים את עצמם נתונים לרחמיו של יועץ מנהיג המושבה רודס, שמוכן להרוג בשביל להגיע לאחת מחלליות הנחיתה.

סשה מובילה את קלארק ובלאמי אל מושבה מתחת להריסות של הר ווד'ר, לאחר שמקס ואנשיו הצילו אותם מקבוצת בוגדים. הבוגדים הללו הם האחראיים להתקפות על ה-100. מקס ואנשיו מבטיחים שהם ימשיכו לעזור ל-100, ויספקו תמיכה נוספת לאחר ששאר המושבה תגיע. בהמשך, הם רואים את חלליות הנחיתה נופלות מהשמים.

וולס מבין שיש משהו שמוכר לו בבלאמי ואוקטביה: בסופו של דבר, הוא מגלה שאימם הייתה מלינדה בלייק, האישה שאביו אהב לפני שנשא לאישה את אימו של וולס, מה שעזר לו לקריירה שלו. התגלית הזאת מובילה את וולס ובלאמי להבין שהם אחים-למחצה.

ה-100- שיבה הביתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שחלליות הנחיתה התרסקו, קלארק, וולס ובלאמי מובילים צוות חילוץ אל אתר ההתרסקות, כך שוולס וקלארק יפגשו שוב את גלאס ולוק. קלארק תוהה אם כדאי לה לעזוב את המחנה כדי למצוא את הוריה. מנהיג המושבה, שעדיין בתרדמת, נשאר לכוד במושבה מעל כדור הארץ. יועץ מנהיג המושבה רודס משתלט על הקהילה בכדור הארץ, ומתכנן להכריח את לוק לירות בבלאמי, כאזהרה לכל מי שחושב על לאתגר אותו.

עם עזרתה של סשה - וולס וקלארק בורחים עם בלאמי הפצוע. בנוסף, גלאס ולוק נמלטים מהמחנה כדי לברוח מיועץ מנהיג המושבה רודס. אחד מאנשיו של רודס הורג את סשה כשהיא מנסה להשיג עוד משאבים. רודס מתכנן לתקוף את הר ווד'ר כדי לתפוס את בלאמי, וולס וקלארק. בזמן שאנשי הר ווד'ר מתכוננים להתקפתו של רודס, חלק מהמתיישבים מורדים ומצטרפים אליהם נגד רודס. קלארק, וולס ובלאמי נתפסים בתחילת הקרב, אבל קבוצה של ילידי כדור הארץ מביסים ותופסים את רודס לפני שהוא יכול להוציא את בלאמי להורג. מאוחר יותר, עוד מתיישבים מחלליות נחיתה מגיעים, ואחד מהמגיעים מיידע את וולס שאביו היה עדיין בתרדמת, כשרק שעות חמצן אחדות נותרו כשספינת הנחיתה שלהם עזבה.

לפני ההלויה של סשה, קלארק פוגשת מחדש את הוריה בהר ווד'ר. היא מתפייסת עם וולס אבל לא ממשיכה את מערכת היחסים הקודמת שלהם מפני שהיא כבר בקשר רומנטי עם בלאמי.

ה-100- מרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלאמי מתחיל להראות סימנים של מה שקלארק חושבת שהיא פרנויה, כשהוא נהיה אובססיבי לגבי פרטים קטנים ביער. אולם, קבוצה של אנשים שקוראים לעצמם ה"מגינים" פולשים למחנה שלהם וחוטפים כמה מהתושבים, כולל וולס, גלאס ואוקטביה. כשקלארק ובלאמי מארגנים קבוצת חילוץ כדי להביס את האויב החדש שלהם, מערכת היחסים שלהם עומדת למבחן האולטימטיבי כשבלאמי לא חושב שקלארק סומכת עליו מספיק.

בסופו של דבר, צוות החילוץ והשבויים מצליחים להביס את המגינים בעבודת צוות, ולאחר מכן קלארק ובלאמי משלימים. עם ברכת הוריה של קלארק, בלאמי מבקש ממנה להתחתן איתו.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Publishers Weekly" הגיב כי "הכישרון של מורגן לדרמה שהיה ב-100 עלול להרגיש כפוי, אבל קל להימשך אליו".

בנוסף, "Booklist" הגיבו ש"ה-100 סדרה אפלה ומרתק", המשלבת מדע בדיוני, רומנטיקה, וצדדים אפלים של דמויות בקו עלילה סוחף ברובו."

"kirkus reviews" הגיבו שהספר "יום 21" הוא "בקצב מהיר יותר" מהספר הקודם.

סדרת הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – 100 (סדרת טלוויזיה)

ב-9 במאי 2013, רשת הטלוויזיה CW הודיעה כי הפרק הראשון (הפיילוט) הוזמן רשמית לעונת סדרת הטלוויזיה האמריקאית 2013–2014. הסדרה פותחה על ידי ג'ייסון רוטנברג, והוקרנה בבכורה ב-19 במרץ 2014. העונה השביעית והאחרונה כללה 16 פרקים, והוקרנה בבכורה ב-20 במאי 2020. התוכנית הסתיימה עם סך של 100 פרקים בכל שבע העונות.

באוקטובר 2019 אושר שרוטנברג פיתח לסדרת 100 סדרת המשך בשם פריקוול (prequel) של The CW. נמסר כי הוזמן פרק ראשון, שישודר כפרק בעונה השביעית והאחרונה של ה-100. סדרת הפריקוול אמורה להציג את האירועים 97 שנים לפני הסדרה המקורית, החל באפוקליפסה הגרעינית שמחק כמעט את כל החיים על פני כדור הארץ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Isabella Biedenharn, Kass Morgan writing fourth 'The 100' book: 'Rebellion', EW.com, ‏2 באפריל 2016