ובסטרופריון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןובסטרופריון
תקופה
דבון 400–393 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: תולעים טבעתיות
מחלקה: רב זיפיות
סוג: ובסטרופריון
מין: Websteroprion armstrongi
שם מדעי
Websteroprion armstrongi
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ובסטרפריון (שם מדעי: Websteroprion; מילולית: "המסור של ובסטר") היא סוג נכחד של תולעת רב-זיפית שהתקיימה במשך סוף הדבון של אמריקה הצפונית שלפני 400 עד 393 מיליון שנה מזמננו[1].

סוג התולעת תואר בידי החוקר "מאט א. אריקסון" (Mats E. Eriksson) ב-2017 והוא כולל מין יחיד - Websteroprion armstrongi. התולעת קרויה על שם המוזיקאי אלכס ובסטר (אנ'), הסולן של להקת המטאל קניבל קורפס. שם המין קרוי על שם המגלה, דרק ק. ארמסטרונג.

המאובנים של תולעת זו התגלו בתצורות קוונטאבוהגן (אנ') שבצפון אונטריו, קנדה והם הכילו שרידי לסתות גדולות ממדים של מספר פרטים, אשר דומות לאלה של רב-זיפיות מהסדרה Eunicida.

אורכם של לסתות התולעת הגיעו לאורך של 1.32 ס"מ, הגדולות ביותר של רב-זיפית פרהיסטורית. בהתייחס לגודל הלסתות התולעת יכלה להגיע לאורך של 1–2 מטרים ולפי מספר הערכות הגיעו עד לאורך 8.3 מטרים, אם כי הגודל המדויק אינו ידוע, בהתבסס על ריקבון של הרקמות הרכות. המאובנים אינם מסגירים האם היו של בוגרים או של לרוות.

החוקרים לא משוכנעים האם התולעת דמתה יותר לבני המשפחה Eunicidae הקרניבוריות בעלות לסתות מחוזקות ומהודקות יחד או למשפחה Onuphidae, לה לסתות חלשות יותר שאינן מחוברות לחלוטין, והן נוטות להיות אוכלי נבלות ולא רק ציידות. עם זאת לשני המשפחות יש לסתות מפוצלות, מה שמחזק אולי קשר אבולוציוני בין שניהם[2].

ככל הנראה תולעת זו הייתה דומה לתולעת הטורפת בוביט וכמותה תלשה עם הלסתות החזקות טרף קטן, אצות וחומרים רכים נוספים. עם זאת התזונה המדויקת אינה ידועה ללא שרידי תוכן מהמעיים שנרקבו ללא התאבנות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ובסטרופריון בוויקישיתוף
  • ובסטרופריון, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Eriksson, Mats E.; Parry, Luke A.; Rudkin, David M. (February 2017). "Earth's oldest 'Bobbit worm' – gigantism in a Devonian eunicidan polychaete". Scientific Reports. 7 (2): 239–260. doi:10.1038/srep43061. PMC 5318920. PMID 28220886.
  2. ^ Mortillaro, Nicole (Feb 24, 2017). "New species of gigantic, toothy worm identified in Canadian fossil collection". Canadian Broadcasting Corporation. Retrieved Oct 18, 2022