לדלג לתוכן

ויז'ה אוניון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (19 ביולי 2024)
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (19 ביולי 2024)
ויז'ה אוניון (עיר)
Villa Unión
La Rioja - Villa Unión
מדינה ארגנטינהארגנטינה ארגנטינה
פרובינציה לה ריוחה (פרובינציה)לה ריוחה (פרובינציה) לה ריוחה
מחוז קורונל פליפה וארלה
שפה רשמית ספרדית
גובה 1,153 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 12,263
קואורדינטות 29°18′S 68°12′W / 29.3°S 68.2°W / -29.3; -68.2 
אזור זמן UTC +3:00

ויז'ה אוניון היא עיר בצפון-מערב ארגנטינה והבירה של נפת קורונל פליפה וארלה (אנ') עם אוכלוסייה של 12,263 איש.

העיר ממוקמת בלב עמק ברמז'ו, בגובה 1,153 מטר מעל פני הים, למרגלות הרי האנדים. ממוקמת להפליא בין רכסי ההרים האדומים האינטנסיביים של סיירה דה פמטינה וסיירה דה מאיז, מוקף ביקבים מקומיים מסורתיים ונהר ברמז'ו (אנ') העובר, לעיתים קרובות בשטף בעונת הגשמים, דרך העיר.

מזג האוויר חם וגשום במהלך הקיץ, ינואר ופברואר הם החודשים הרטובים ביותר, בעוד שבחורף יבש וקר. מכיוון שהאדמה לא יכולה להיפטר בקלות מהגשם הרב, האזור מוצף בדרך כלל במהלך העונה הגשומה. האזור מייצג אקלים טיפוסי של מדבר הררי, עם הבדל נרחב בטמפרטורות בין יום ללילה. ויז'ה אוניון מושפעת מתופעת אקלים הנקראת "רוח זונדה" (אנ') - רוח יבשה הנושאת אבק לרוב, המגיעה מהאוויר הימי הקוטבי, מחוממת בירידה מהפסגה, שנמצאת כ-6,000 מ' (18,999 רגל) מעל פני הים. רוח זונדה עלולה לעלות על מהירות של 40 קמ"ש (25 מייל לשעה) ועלולה להוביל לשינויים בלחץ האוויר, שבדרך כלל גורם לאנשים לכאב ראש.

שדה התעופה הקרוב ביותר הוא נמל התעופה קפיטן ויסנטה אלמנדוס אלמונאסיד (אנ') בלה ריוחה, 3 קילומטרים ממרכז העיר לה ריוחה. שלוש טיסות שבועיות מוצעות בין בואנוס איירס ללה ריוחה על ידי אארולינאס ארחנטינס.

ערים סמוכות לויז'ה אוניון הן לוס פלסיוס, בנדה פלורידה (אנ'), ויז'ה קסטלי, וינצ'ינה, גוונדקול, איקוניה (אנ') ופטקיה. הערים הגדולות הקרובות ביותר מויז'ה אוניון הן סן חואן, לה ריוחה, צ'ילסיטו, קטמרקה וקורדובה.

האזור שהוא כיום המחוז של קורונל פליפה וארלה, היה מיושב על ידי האינדיאנים דיאגוויטה (אנ'). הספרדים הגיעו לעמק ברמז'ו בסביבות שנת 1634, אך האינדיאנים התנגדו לכיבושם עד 1636, אז נענשו האינדיאנים על התנגדותם על ידי דון ג'רונימו לואיס דה קבררה (אנ'), שגירש אותם מאדמותיהם ושלח אותם לגבעות של רכס הרי פמטינה. רבים מתו במסעם לארץ החדשה, והמעטים ששרדו התיישבו במקום חדש. האדמה הישנה של האינדיאנים נכבשה בשנת 1649 על ידי הגנרל פדרו ניקולס בריזואלה, והאדמה הוחזרה להם באופן רשמי ב-25 בינואר 1650.

בתחילת המאה השבע עשרה, היה יישוב של אנשים לבנים, כיום ויז'ה אוניון. הם חיו בשלום עם האוכלוסייה הילידית המקומית, שחיה באזור לאחר שהוגלו מאדמותיהם.

בשנת 1750 לערך הגיעו לאזור שלוש משפחות ממערב צ'ילה והתיישבו בגואנדקול, אך מסיבות לא ידועות עזבו והתיישבו בלוס הורנילוס, שהיום היא ויז'ה אוניון. לוס הורנילוס לוקח את שמה מהכבשנים שבהם השתמשו המקומיים על גדות נהר ברמז'ו כדי לאפות לחם תוצרת בית.

לוס הורנילוס הפכה לויז'ה אוניון ב-1 בדצמבר 1869, המחוז חולק ל-12 מחוזות, שקבעו את גבולות דפרטמנטו גואנדקול, מה שהפך את וילה גואנדקול לעיר הראשית של המחוז ולוס הורנילוס הייתה נפה בתוך המחוז החדש. ב-9 בספטמבר 1881 שונה שמה של דפרטמנטו גואנדקול לדפרטמנטו גנרל לאוואלה והיישוב הראשי היה כעת לוס הורנילוס, ששמה שונה לויז'ה אוניון.

השם ויז'ה אוניון מקבל את משמעותו משלוש המשפחות הצ'יליאניות שגורשו מגואנדקול ועברו ללוס הורנילוס ב-1880, שם התושבים המקומיים לא רק העניקו להם הגנה, אלא גם העניקו להם בעלות על קרקע כדי שיוכלו להתיישב. לכן, ויז'ה אוניון מייצגת את הלכידות והמחויבות בין משפחות שני העמים הללו - "כפר האיחוד".

העיר הייתה מרוכזת בעבר באזור שבו נמצא כיום בית החולים אזור ד"ר אדוארדו סלומון ניירה, עקב רעידת האדמה של 1854 שהותירה את העיר חורבות והמקומיים נאלצו להעביר את יישובם מעט צפונה. הכפר וילה יוניון כלל שלושה רחובות מרכזיים, המסודרים בצורה צפון-דרום. הרחוב הראשי כיום הוא Avenida Nicolás Davila.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויז'ה אוניון בוויקישיתוף