ויקיפדיה:ויקישטעטל/על המיזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"ויקישטעטל": הנצחת קהילות יהודיות בוויקיפדיה

הילדות חנה, גיטל ורבקה הורוביץ מנאג'פאלו, שנרצחו בשואה והונצחו דרך המיזם

מיזם ויקישטעטל פעיל החל משנת תשע"ז (2016), במטרה להעלות ערכים בוויקיפדיה על קהילות יהודיות שנכחדו בשואה, ולהעניק להן על ידי זאת זיכרון, שם ופנים. דרך המיזם מועלות לזיכרון הציבורי גם קהילות קטנות ועלומות, שכמעט לא ידוע עליהן דבר.

נראה כי ויקיפדיה היא המקום המתאים ביותר לעשות זאת. כקהילה שיתופית, בה כל אדם יכול לתרום מן הידע שלו, יוכל כל אדם להעלות בקלות מידע חיוני, תמונות ומסמכים הנוגעים לתולדות קהילת המוצא של משפחתו.

דוגמה לתועלת הגדולה של המיזם - הערך על הקהילה היהודית הקטנה נאג'פאלו, שאפילו ביד ושם לא היה ידוע כמעט דבר אודותיה, ולא שמורה שם אף לא תמונה אחת. דרך המיזם אספה הסטודנטית מבני משפחתה וממכרים נוספים יוצאי הקהילה מספר תמונות ומידע חיוני על הקהילה. הערך מעביר זיכרון חי ופועם של קהילה שאיננה עוד.

מוזמנים להצטרף למיזם, ולהעלות חומרים הקיימים בידכם של קהילות יהודיות. אם יש בידכם חומר על קהילה ואינכם יודעים כיצד להעלותו לוויקיפדיה, נשמח לעזור לכם; פנו אלינו דרך דף השיחה של המיזם.

רכזת המיזם: ד"ר תהִלה הרץ (שיחה)

עוד על המיזם
אזכורים בתקשורת:

מאמר על תרומת המיזם בתחום החינוך וההוראה:

Tehila Hertz, "Wikishtetl: Commemorating Jewish Communities that Perished in the Holocaust through the Wikipedia Platform", in Holocaust Research and Archives in the Digital Age, eds. Laura Brazzo, Reto Speck, Quest. Issues in Contemporary Jewish History. Journal of Fondazione CDEC, n.13 August 2018