ויקיפדיה:מזנון/זכויות יוצרים על מידע ממשלתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא ארכיון של דיונים שהתקיימו במזנון. דיונים חדשים יש לקיים במזנון הנוכחי. אין לערוך דף זה.



לצערנו הרב, רשויות ממשלתיות שונות מגינות על המידע שמופיע באתר האינטרנט שלהם באמצעות הצהרת זכויות יוצרים.

למה זה מפריע לנו?[עריכת קוד מקור]

  1. ברצון חלק מויקיפודים להעלות באופן אוטומטי חלק ממידע זה באמצעות תוכנות bot. לדוגמא: רשימת חברי הכנסת, תוצאות הבחירות לכנסת, רשימת ממשלות ושרים, רשימת ערים ומועצות, נתונים על ערים בישראל ועוד.
  2. במהלך העבודה על ערכים רבים אנו נאלצים לעשות שימוש באתרים ממשלתיים. לעיתים מדובר רק בטקסט שניתן לשכתבו אולם כאשר מדובר על תמונות, אין דרך אחרת לעשות שימוש במידע.

מה רע בכך שהמדינה מגינה על עצמה עם זכויות יוצרים?[עריכת קוד מקור]

  1. יש פסול שרשות ממשלתית מגבילה את השימוש בחומר שנאסף כחלק מהפעילות הרגילה שלה. אלו רשויות שפועלות מטעם הציבור ולמענו.
  2. רשויות ממשלתיות הן גורם חשוב ומשמעותי במדינה וברשותן ידע רב. ידע זה יכול לעזור ולפתח את ויקיפדיה ואתרי אינטרנט נוספים.
  3. בעולם נהוג לאפשר שימוש בחומרים ממשלתיים תחת הגבלות. לדוגמא, בכל אתרי הממשל האמריקאי כתוב במפורש ש(כמעט) כל החומר משוחרר ל־public domain. כתוצאה מכך עושה ויקיפדיה האנגלית שימוש נרחב במידע זה לרווחת הכלל.
  4. חוק חופש המידע הישראלי חוקק כדי לאפשר לאזרח גישה למידע ממשלתי. למרות שהחוק אינו מתייחס באופן מפורש לנושא זכויות היוצרים הממשלתיות, אין כל סיבה לא לראות בנושא זה חלק מתכולת החוק.
  5. זכויות היוצרים באו בין השאר להגן על יוצרים ולהבטיח להם תשלום. אין טעם בהגנה זו על גוף כמו ממשלת ישראל.

מה אפשר לעשות?[עריכת קוד מקור]

  1. להצביע במקום המתאים.
  2. להביע את דעתכם בנושא באיזור התגובות.

נשמח במיוחד לשמוע דעה של עורכי דין או כאלו המצויים בנושא.

הכנסת
אתר הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
משרד ראש הממשלה
אוסף התצלומים הלאומי


אנא חיתמו את שמכם באמצעות 3 סימני ~ "~~~" מול השורת (1 עד 4), שבה אתם תומכים.

  1. לכבד את זכויות היוצרים הללו לחומרה ולא לעשות שימוש בהם:
  2. לעשות שימוש בכל החומר הרלוונטי תוך נתינת קרדיט והפנייה לרשות הממשלתית: דוד1 Naftali (במספר הסתייגויות כדלהלן) גימפל תם Cheetah Guy0307 Xslf Roybb95 חאקויאק Alon GNU פרה ים
  3. לעשות שימוש אך ורק בנתונים (טבלאות ומספרים) תוך נתינת קרדיט והפנייה לרשות הממשלתית: מאיר מ, דוד שי Pasteran -רונן גיא4 F16
  4. להתעלם מהצהרות זכויות היוצרים האלו:

דוד שי[עריכת קוד מקור]

למיטב הבנתי, תנאי השימוש באתר הלמ"ס מתירים במפורש שימוש בהצעה 3, ואפילו בהצעה 2. אני שולל את הצעה 4, שהיא הצעה אנרכיסטית, ובניגוד מפורש למדיניות ויקיפדיה. יפנה כל איש אל חבר הכנסת החביב עליו, ויבקש את שינוי המדיניות. דוד שי 22:43, 6 ינו' 2004 (UTC)

דוד1[עריכת קוד מקור]

במבט ראשון, כשקראתי את סעיף "זכויות היוצרים" באתר הלמ"ס, הייתי בטוח כי אנחנו צריכים לבקש רשות מראש לציטוט החומר, לאחר קריאה נוספת, שיניתי את דעתי (והצבעתי מול בחירה 2, כזו שתאפשר לנו לצטט לא רק טבלאות ומספרים, אלא גם כל חומר אחר ממשלתי שפורסם ברבים) ואני תומך ביכולת הציטוט של מידע כלשהו. בעיקר נוכח העובדה שאנחנו ארגון ללא מטרות רווח, והמידע שנפרסם (תחת ציון המקור), ישרת את הציבור כולו.
בל מקרה שי לי 2 ספקות:

  1. האם זה שהמידע בויקי הוא תחת הכלל, שכל מה שפורסם על ידינו יכול להיות מצוטט באופן חופשי בכל פורום דומה, לא מגביל אותנו בציטוט ממקור ממשלתי ? (ואני מודע לכך שב"קטע" הזה אני לא מבין עד הסוף)
  2. הקטע המדבר על "זכויות היוצרים" בכל האתרים אומר:
המשתמש רשאי לעשות "שימוש הוגן" בחומר המוגן, לפי הכללים הקבועים בדין. שימוש הוגן כולל וכן ציטוט מתוך החומר המוגן באופן סביר. ניתן לצטט באופן מלא הודעת לעתונות של הלמ"ס המוצגות בשירות.
המצטט כאמור חייב על פי דין לציין כי מקור המידע הוא מאת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמו כן, אסור למשתמש לעשות בחומר המוגן כל סילוף, פגימה או שינוי אחר, או כל פעולה שיש בה משום הפחתת ערך ביחס לחומר המוגן, העלולה לפגוע בכבודה או בשמה של הלמ"ס.

לא ממש ברור לי. מהו "שימוש הוגן" לפי הכללים הקבועים בדין? ^^ דוד1 03:30, 8 ינו' 2004 (UTC)

-רונן[עריכת קוד מקור]

באתר של הלמ"ס הם מאפשרים להגיש בקשה לעשות שימוש בחומר מוגן. האם מישהו ניסה להגיש בקשה כזו?

מלבד זאת, מעיון לא משפטי בהסכמי השימוש, ניתן להשתמש בחומר המוגן תוך מתן קרדיט, למעט אוסף הצילומים הלאומי.

רונן, הגשת בקשה היא לא דרישה ריאלית משתי סיבות. דבר ראשון אנו עושים הרבה שימוש בחומר כזה ואין סיבה שנבקש כל פעם. זה טורדני ומעצבן. אני לדוגמא עובד בימים אלו על בוט שיחולל ערכים על כל הערים בארץ. אני עושה שימוש במספר מקורות מידע של הלמ"ס ואין לי אפשרות להגיש בקשה על כל אחד מהם.
שנית, ויקיפדיה בנויה על בסיס רשיון GNU שאומר שכל אחד יכול להעתיק מאיתנו ללא כל הגבלה. ולכן, מי שפועל תחת הרישיון הממשלתי לא יכול לאפשר את פרסום החומר בתנאים כאלו.
במהלך השבוע הקרוב אני מתכוון לשלוח e-mail לכל חברי ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת כדי להפנות את תשומת ליבם לנושא ולהרחיב את חוק חופש המידע כך שיציין גם את הגבלת זכויות היוצרים של המידע שמפורסם.
מאיר :-> (מאיר מ 07:04, 10 ינו' 2004 (UTC))
רישיון GNU אינו סותר את הדרישה לציין את מקור החומר. על פי הרישיון יש לציין את המקור (וגם הערות עטיפה עם יש כאלו). כך שנראה לי שניתן כיום להשתמש במידע ללא בעיה. שנית, מה שנראה לי שיש להציע לחברי הועדה הוא להגן על הנתונים באמצעות רישיון GNU, כך שהזכויות שמורות ליוצר, אך ניתן לבצע שימוש חופשי במידע (אולי עם הערה שהדבר לא חל לצורך ביזוי הדמויות/מדינה).
לא נראה לי שיש בעיה עם הצעה 2, אלא שלא נראה לי שיש סיבה להשתמש במידע שאינו נתון מספרי או ממסד נתונים מאתרי הממשלה (כי כאמור מאגר התמונות הוא בעיה נפרדת).F16 20:25, 10 ינו' 2004 (UTC)

F16[עריכת קוד מקור]

הספריה הוירטואלית של מט"ח עושה שימוש בתצלומים מתוך אוסף התצלומים הלאומי ראו [1]. למרות ששם מצוין כמובן שאין להשתמש ללא הסכמת מט"ח ובעלי הזכויות האחרים. נראה לי שאפשר לשאול שם מה סיכמו (אם סיכמו) עם לשכת העיתונות הממשלתית.

Naftali[עריכת קוד מקור]

במילים "שימוש הוגן", כוונתם כנראה לסעיף 2(1) לחוק זכות יוצרים, 1911 הקובע:
"רואים זכות יוצרים ביצירה כאילו הופרה על ידי אדם אם שלא בהסכמת בעל זכות היוצרים הוא עושה מעשה שהזכות היחידה לעשייתו נתונה בחוק זה לבעל זכות היוצרים, בתנאי שהמעשים דלקמן לא יהא בהם משום הפרת זכות יוצרים: (I) כל טיפול הוגן ביצירה לשם לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה או תמצית עיתונאית. (II) ..."

בפסיקה נקבע שכדי לזכות בהגנת הטיפול ההוגן צריכים להתקיים שני תנאים מצטברים:

  1. טיפול הוגן - המבחנים העיקריים לכך הם:
    1. השימוש אינו מסחרי / אינו למטרת רווח,
    2. השימוש תורם לערכים החשובים לחברה, לחינוך ולתרבות.
  2. מטרת השימוש - לשם לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה או תמצית עיתונאית. ("לשון הסעיף מצביעה על כך שמדובר בתנאים מצטברים ורשימת המטרות המפורטות בסעיף היא רשימה סגורה וממצה", רע"א 2687/92 גבע נ' חב' וולט דיסני)

לענייננו, העתקת חומר מאתרים ממשלתיים לויקיפדיה עומדת במבחן הטיפול ההוגן, אך המטרה אינה יכולה להיכלל במטרות המותרות לפי החוק - אלא אם עורכים סקירה בלבד. (אני נוטה לקבוע שהעתקה לויקיפדיה לא תיכלל בהגדרת "מחקר", אבל אפשר לחלוק עלי בזה)

מצד שני, ישנן כמה סיבות להקל כאן:

  1. לא כל דבר המפורסם באתר כלשהוא הוא בכלל "יצירה".
  2. אינני משוכנע שפרסום חוזר של יצירה המפורסמת כבר באינטרנט (באותה שפה, באותם מילים ותוך מתן קרדיט ליוצר), מהוה פגיעה בזכויות היוצרים.
  3. סעיף 7ב לפקודת זכות יוצרים קובע כי "לא תהא קיימת זכות יוצרים בכל אחד מאלה: (1) רעיון; (2) תהליך ושיטת ביצוע; (3) מושג מתימטי; (4) עובדה או נתון, כשהם בלבדם; (5) חדשות היום; ואולם על דרך הביטוי שלהם תהא קיימת זכות יוצרים." רבים מהחומרים עליהם אנו דנים הם רעיונות, עובדות, נתונים וחדשות - שמותר להעתיק אותם אך לא את דרך הביטוי שלהם.
  4. הודעות זכויות היוצרים של האתרים הממשלתיים מתירות במפורש "ציטוט מתוך החומר המוגן באופן סביר" (מלבד שימוש הוגן המותר לפי החוק!) - נראה לי שניתן לפרש זאת באופן מרחיב למדי.

עם זאת, בכל מקרה יש לאזכר את מקור החומר. "מחבר זכאי ששמו ייקרא על יצירתו בהיקף ובמידה המקובלים." (סעיף א(1) לפקודת זכות יוצרים)

חשוב לשים לב להסתייגות המיוחדת שבהודעת זכויות היוצרים של הכנסת לגבי תמונות היסטוריות, הקלטות היסטוריות ויצירותיו של שאגאל - אלו אסורות בהעתקה לחלוטין.

גילוי נאות: אינני משפטן במקצועי והאמור לעיל איננו בגדר חוות דעת משפטית, אם כי הוא נכון למיטב ידיעתי ואמונתי.

Naftalip,
קודם כל אני חייב להביע את הערכתי לתגובה הרצינים והמעמיקה. כל הכבוד!
תגובתך פותרת לי מספר בעיות (ביחוד לגבי נתוני הלמ"ס שנעשה בהם שימוש בבוט ישובים). אבל, מה לגבי מקרים יותר קשים בהם ההעתקה היא יותר בוטה. לדוגמא: הדפים האישיים של חברי הכנסת, התמונות שבהם והתמונות של ארכיון הצילומים.
בתודה, מאיר מ 18:12, 10 פבר' 2004 (UTC)
לשאלתך, נראה לי שתמונות של חברי הכנסת ונתוניהם האישיים ניתנים להעתקה. תמונות מארכיון הצילומים של הכנסת הן בעייתיות יותר.
פרקטית, אם כבר יש בוט, אני חושב שהדרך היעילה ביותר היא להכניס בו רכיב SMTP שעם כל העתקה ישגר לגורם שממנו הועתקו הנתונים הודעת דוא"ל המפרטת אלו נתונים הועתקו, מהיכן ולאיזה ערך, ולמי הם צריכים לפנות אם הם מתנגדים או מסכימים להעתקת הערכים. מנסיון, הם לא יעברו על אלף הודעות כאלו בלי תגובה...
Naftali 01:07, 11 פבר' 2004 (UTC)