ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/תומס/שאלות ותשובות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שאלות נפוצות אלו יספקו הנחיות לעורכים על ערכים שקשורים לספרי סדרת הרכבות מאת הכומר וילברט אודרי וכריסטופר אודרי, סדרת הטלוויזיה תומס וחברים (תומס הקטר וחברים לשעבר), והסרטים הקשורים וההוצאות המיוחדות. השאלות מכסות בעיות תוכן ועריכה, אשר עשויות להדאיג ויקיפדים.

אם אתה לא מוצא תשובה לשאלה שלך בדף זה, אנא התחיל שיחה בדף השיחה של הערך שנוגע לך, ומישהו יבוא בקרוב וינסה לעזור לך. אם זה עדיין לא עונה לשאלה שלכם, אנא פנו לדף השיחה של מיזם תומס, המיזם שמשגיח על ערכי התומס. משתתפים צופים בדף השיחה וינסו לענות לשאלתך מייד.

שאלות נפוצות[עריכת קוד מקור]

למה אין דף נפרד לדמויות חשובות?[עריכת קוד מקור]

יש מספר אדיר של דמויות שקשורות לתומס הקטר (במיוחד) ולסדרת הרכבות. לדמויות שמופיעות רק באחד או שניי סיפורים כנראה אין מספיק עומק כדי לתמוך בדף שלם לעצמם, ולכן הדף שלהם תמיד יהיה קצרמר.

מיזם תומס הוסד, בחלקית, כדי לצמצם את מספר הערכים הנפרדים על דמויות, מקומות, וכדומה, ובעיקר כדי לשפר את איכות ערכי התומס. משתתפים החליטו שרק דמויות מסוימות היו מספיק בולטות לדפים שלהם, כלומר: תומס, אדוארד, ג'יימס, גורדון, הנרי, פרסי, טובי ואמילי (מה שנקראים צוות הקיטור), דונלד ודאגלס, דאק, טרנס, טרבור, ברטי, אנני וקלרבל והמפקח השמן. לכל הדמויות האלו יש תפקידים חשובים גם בספרים וגם בסדרת הטלוויזיה. (אמילי היא יוצאת מן הכלל כאן, כי היא הייתה תוספת מאוחרת לסדרת הטלוויזיה, ומעולם לא הופיעה בספרים; אולם, כחלק מ-"צוות הקיטור" היא דמות מרכזית באופן אוטומטי.)

דמויות אחרות, בהן אוליבר, בוקו, דייזי ומייביס (למשל) רשומות בדפי דמויות "מקובצים" שמתארים את שאר הדמויות הבולטות או משנה ביחד. בשל המספר הבלתי-שווה של דמויות העורבות, קבוצות שונות היו בשימוש עבור הספרים וסדרת הטלוויזיה.

החריגים לכללים לעיל הם הדמויות הבולטות (קטרי מסילה צרה) מתחנת סקרלוי, שכולם מופיעים במספר ספרים ובמספר עונות של סדרת הטלוויזיה. (סקרלואי, רנייאס, סר הנדל, פיטר סם, דאנקן וראסטי.) אין ליצור דפי דמויות לקטרי המסילה הצרה האחרים.

אם אתה מוצא ערך לדמות שלא מופיעה ברשימת ה-"מאושרים" למעלה, אנא תדווח בשיחת ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/מיזם תומס ואחד מהמשתתפים יחקור ויאחד/יפנה את הערך בהתאם.

שמעתי על משהו בפורום, אפשר להוסיף אותו?[עריכת קוד מקור]

פורומים לא נחשבים למקורות אמינים למידע עבור ערכי ויקיפדיה. לכן, כל מה ש-"התגלה" בפורום לא יהיה נסבל בערכי ויקיפדיה, וכל מידע שכזה יימחק. זה במיוחד חל על ספקולציות על הפרטים של סדרות או ספרים בעתיד, והדמויות בהם. ייתכן שיתווספו עובדות שאפשר לוודא ממקורות אמינים, אולם, אפילו אם הם מתארים עונות טלוויזיה בעתיד, כל עוד שהתייחסות מתאימה מצוטטת.

מה עם מדבבים "זרים"?[עריכת קוד מקור]

תומס הקטר נכתב ושודר במקור באנגלית. בגרסאות אלו היה קריין במקום צוות שחקנים, והמספרים נחשבים ראויים לציון בעצמם. סדרת הטלוויזיה מאז שודרה במספר אדיר של שפות אחרות, או עם מספרים בודדים או קבוצה של מדבבים. מידע על מדבבים "זרים" הוא יחסית טריוויאלי ואין להוסיף אותו לערכי ה'תומס' בתוך ויקיפדיה. (כל מידע שכזה יוסר.) מידע שכזה אמור להיווסף לאתרי ויקי אחרים הקשורים לתומס במקום.

מה עם הופעות קמע?[עריכת קוד מקור]

הופעת קמע זה כשדמות מופיעה בפרק מסדרת הטלוויזיה אך (א) לא משתתפת בעלילה, ובדך כלל (ב) גם לא מדברת. יש עניין מועט (לקורא הכללי) שאפשר לכתוב על קמע כזה, פרט לכך שזה קרה. ולכן, קמעות כאלה אינם חשובים, ואין להכיל אותם בערכים. מידע על הופעות קמע יוסר.

האם אני יכול לכתוב על הספר או עונת הטלוויזיה הבאה בוויקיפדיה?[עריכת קוד מקור]

התשובה הפשוטה היא, "לא, עוד לא."

אם עונה חדשה של סדרת הטלוויזיה או ספר חדש מוכרז, המידע היחיד שיש להוסיף לוויקיפדיה זה מידע שיכול להיות מאומת על ידי מקורות אמינים. ברגע שהסדרה כבר שודרה, או הספר יצא לאור, הוא יוכל לשמש כמקור נוסף, וכל דמויות חדשות ייווספו לערכים המתאימים. כל מה שלא ניתן לאמת נחשב לספקולציה ויוסר.

אפשר להוסיף רשימה של דגמי 'תומס' מתוצרת פישר פרייס/מגה בלוקס/בכמן/וכדומה...?[עריכת קוד מקור]

לא!! (היא תימחק.)

ויקיפדיה היא לא אוסף חסר הבנה של מידע, מה שאומר שאין ליצור ערכים המפרטים מוצרי 'תומס'. חוץ מזה שהם משעממים לקרוא, קשה לוודא רשימות כאלו ממקורות אמינים כנכונות או מלאות, ולכן הן אינן שייכות באנציקלופדיה.

הערך מוצרי תומס הקטר מיועד לתאר את המגוון האדיר של מוצרים מסחריים הקשורים לסדרת הטלוויזיה. הכוונה היא לכסות את הסדרות והמוצרים הכי זמינים (וכמובן, פופולריים) בצורה מפורטת מספיק כדי להיות אנציקלופדי ומעניין לקורא הרגיל המחפש מידע על מוצרי 'תומס'. זה אומר שאין מקום לרשימות של הדמויות שהופצו על ידי החברות טומי, פישר פרייס, לרנינג קורב, הורנבי, ארטל, בכמן, לגו, מגה בלוקס, או חברות הדגמים האחרות.

אתרי ויקי אחרים יותר מתאימים להכיל את המידע הזה.

מדוע העריכה שלי הוסרה?[עריכת קוד מקור]

הסיבה הכי נפוצה שעריכה תימחק על ידי מישהו שמשתתף במיזם תומס היא זה שהיא נחשבה לתגובה מיותרת. זוהי תגובה שלא מוסיפה שום דבר ראוי לציון לערך שבו היא נכתבה, או שרק מספקת מידע מיותר.

מידע מיותר גם יכול להכיל את ההוספה של "דמויות" לא ראויות לציון לערכים, כמו תיאור מפורט של כל סוג של קרון המופיע בסדרת הטלוויזיה, איפה שפסקה אחת הקרויה "קרונות אחרים" תספיק.

כפי שכתוב בבירור בהנחיות לתרומות במיזם תומס, "תזכרו שלא כל אחד שנכנס לוויקיפדיה הוא חובב תומס הקטר." זאת אומרת שכל התוכן שיהיה בערכים חייב להיות רלוונטי, בהקשר, ןלא לרדת לסיפורי מעשיות שאינן קשורות. מידע שעלול לסקרן אותך @ "בתור חובב תומס וחברים/סדרת הרכבות" @, עשוי למעשה להיות חסר תועלת למישהו שקורא את הערך בפעם הראשונה. אנא התחשב באנשים האחרים האלו. אם אתה רוצה לאסוף עובדות של מה בכך, אז בהחלט תפתח אתר חובבני משלך, אבל תשמור שויקיפדיה תהיה אנציקלופדית.

סיבות אחרות לשיחזור עריכות כוללות:

  • מידע ללא וודאות (כמו דיבורים על העונות הבאות)
  • עריכות שגויות, שמכילות מידע שפשוט שגוי. (תזכור שמשתתפים במיזם תומס אמורים להיות בקיאים מאוד על האזורים המכוסים בהיקף הפעילות של המיזם.)
  • "זיהום צולב" בין היבטי סדרת הרכבות וסדרת הטלוויזיה. (מוצהר באופן ברור בהיקף הפיעלות שכיסוי של שתי הסדרות תמיד אמור להיות נפרד.)
  • שינוי מבני שאינו בהתאם להנחיות שנקבעו על ידי מיזם תומס. לדוגמה, החלפת דף הפניה עם מידע על דמות שהוסר מדף 'מקובץ'.
  • שינוי כותרות פסקאות בדפי דמויות 'מקובצים'. לדוגמה: החלפת הכותרת אדוארד עם אדוארד הקטר הכחול. הכותרות הקיימות משמשות ל-'קשורים מעוגנים', לפעמים מתיבת תוכן עניינים. שינוי של הכותרת יהרוס את הקישורים וימנע מטבלת האינדקס מלפעול כראוי. (הצעות לשינויים בכותרת קיימת יש לרשום בדף השיחה של הערך.)
  • עריכות אחרות שעשויות להתנגד למטרות של מיזם תומס כמו שינוי של תמונות לתמונות נמוכות יותר, “מחקר מקורי" (לדוגמה: רישום פרשנויות משלך), ועריכות שפוגעות ביושרה של ערכים.

בכל מקרה, אם עריכתך שוחזרה, תבדוק את היסטוריית הגרסאות של הערך (לחץ על "היסטוריית גרסאות" שבראש הדף), ודף השיחה של הערך הרלוונטי (לחץ על "שיחה" בראש הדף). אם אתה עדיין לא מבין למה עריכתך שוחזרה, המשתתפים במיזם תומס תמיד אמורים להיות שמחים לדון בסיבות מאחורי עריכות, ותמיד יפעלו לטובת האינטרסים של ערכים בהיקף הפעילות של המיזם.

אפשר להוסיף תמונה של דמות?[עריכת קוד מקור]

ללא יציאה מן הכלל, כל צילום מסך של דמות מתוך פרקי סדרת הטלוויזיה הם זכויות היוצרים של חברת ההפקה (או בעלי הזכויות). ויקיפדיה דורשת שכל תמונה תהיה זמינה חופשית לשימוש מחדש, כולל שימוש מחדש מסחרי. במהות, ולכן, התמונות היחידות בהן אפשר להשתמש בתוך ויקיפדיה הן תמונות ללא הגבלות זכויות יוצרים.

מדוע התמונה שלי שוחזרה?[עריכת קוד מקור]

כל דף דמות מתיר רק תמונה אחת כדי לתאר כל דמות. לכן, הבחירה בתמונה היא מאוד חשובה. יש שהתמונה תהיה ברורה (בפוקוס) ושהיא תציג כמה שיותר את הדמות ככל האפשר, לדוגמה, לקטר, באופן אידאלי, צריך שיראו את פניו/ה, גלגליו/ה, גופו/ה, ארובתו/ה, ואת הטנדר (קרון הפחם, אם יש).

כשתמונות נחשבות מתאימות, צריך לסמן אותם עם רישיון השימוש המתאים. תמונות לא מסומנות ימחקו מיידית וללא אזהרה - תמונה לא מסומנת תימחק באופן אוטומטי על ידי מערכת הויקי אחרי שבוע, ואין להשאיר לינק שבור בערך באזור שתמונה אמורה להופיע.

אין להוסיף איורים של דמויות מספרי סדרת הרכבות לערכי ויקיפדיה. העיקרון של השימוש ההוגן מתיר הכללה של צילומי מסך מסדרת הטלוויזיה, אבל, חוקי זכויות יוצרים מחמירים יותר אוסרים על הוספת עותקים של תמונות ספרים לכאן. עטיפות הספרים עשויות להיות מותרות על פי כללי "שימוש הוגן", למרות זאת.

אפשר להשתמש בדף ויקיתומס כנקודת התייחסות?[עריכת קוד מקור]

לא. אתר הויקי של תומס הקטר (http://ttte.wikia.com/wiki/Thomas_%26_Friends) אינו נחשב כמקור אמין. הערכים עשויים להיערך על ידי כל עורך (כמו בוויקיפדיה), אבל הם מכילים מידע מיותר, אף על פי שהאתר הוקם במקור על ידי אנשים שהשתתפו לשעבר במיזם תומס המקורי וייתכן שיש כמה בדיקות עובדות, אבל, אין הערות שוליים על המידע, ומקורות עשויים להכיל אתרים חובבנים ובלוגים - וזה לא מותר פה.

אפשר להשתמש באתר "החיים האמיתיים של תומס הקטר" כנקודת התייחסות?[עריכת קוד מקור]

כן. האתר "החיים האמיתיים של תומס הקטר", שנשלט ונכתב בעיקר על ידי מרטין קלטרבק, הוקם לפני הרבה שנים ו-"חובבים אמיתיים" של ספרי סדרת הרכבות (במיוחד) סיפקו מחקרים ומידע קשור ובדקו עובדות ממספר מקורות זמינים, כולל את הכיתובים המקוריים של הכומר אודרי עצמו, אשר לא הופצו. משום שהאתר נחקר היטב, ופוליסת העריכה נשלטת בחוזקה, הוא כן נחשב כמקור אמין.

"קטר", או "רכבת"?[עריכת קוד מקור]

דמויות של קטרי קיטור וקטרי דיזל בספרי סדרת הרכבות תמיד מכונות "קטרים", וסדרת הטלוויזיה גם משתמשת בפוליסה הזו. לכן, בערכי ויקיפדיה אשר עוסקים בדמויות תמיד יש להשתמש במוסגים "קטר" או "קטרים".

אין להשתמש במונך "רכבת" כדי לתאר דמות אחת. רכבת מכילה קטר וקרון נוסעים או משא אחד או יותר: קטר בודד שנוסע לבד נקרא "קטר קל", ולא "רכבת".

הנחיות לתיאורי דמויות[עריכת קוד מקור]

הפסקה הבאה נוצרה בקשר לערך קטרי רכבת (תומס הקטר), כדי לשים דגש על מה שצפוי להופיע בערך הספציפי ההוא. העקרונות הכלליים גם חלים על ערכי מיזם תומס אחרים.


"סטנדרטים ברורים עבור קטרי רכבת - סדרת טלוויזיה"

כחלק מהעבודה שאמורה להיבצע על ידי מיזם תומס, הוקמו כמה סטנדרטים עבור ערכי דמויות. סטנדרטים אלו אמורים לוודא שדפי דמויות, ערכי מיזם תומס, וכל ויקיפדיה, הם באיכות גבוהה ושומרים על שלמותם.

סטנדרטים אלו כוללים:

הכללת/הסרת דמויות[עריכת קוד מקור]

הבסיס עבור דמויות שנכללות בערך הזה, תלוי בכללים הבאים:

אין ליצור דפים נפרדים עבור שום קטרים פרט לאלו לעיל.

מתן שמות[עריכת קוד מקור]

לכמה קטרים היו, במהלך ההיסטוריה, "שמות מורחבים", כמו "תומס הקטר". ישנם רק שמונה "שמות מורחבים" שנחשבים מתאימים, על פי השימוש העקבי שלהם בעונות היותר מוקדמות של סדרת הטלוויזיה, וגם מקורותיהם בספרי סדרת הרכבות. אלו:

  • תומס הקטר
  • אדוארד הקטר הכחול
  • הנרי הקטר הירוק
  • גורדון הקטר הגדול
  • ג'יימס הקטר האדום
  • פרסי הקטר הקטן
  • טובי קטר החשמלית
  • דאק הקטר המערבי

למתן שמות תיאוריים לכל הקטרים האחרים (לדוגמה: "מרדוק הקטר החזק") אין בסיס רשמי ועקבי. אנא תתחשבו בזה שלהשתמש בשם תואר כדי לתאר קטר לא הופך את זה לוועידת שמות רשמית.

רשימת דמויות[עריכת קוד מקור]

השימוש של רשימת הדמויות בראש ערך זה עוקף את הצורך לתוכן עניינים, ומציגה מידע בצורה נוחה, כשהיא מקשרת בתוך הערך לפרק העוסק בכל דמות. הרשימה רשומה בסידור ההופעות הראשונות בסדרה, שלא עשוי להיות דווקא אותו הסדר הנכון שבו הם רשומים בתוך הערך. זה בכוונה, מפני ש-"קטרי 1-11" יכולים להיווסף בסידור מספרים בערך, אף על פי שגורדון (מספר 4) הופיע בסדרה לפני אדוארד או הנרי (מספרים 2 ו-3).

מספרים[עריכת קוד מקור]

למרות שכמה קטרים (בעיקר קטרי דיזל) נשאו מספרים (שלעתים היו דומים לאלו של הדגמים שעליהם הם היו מבוססים), זה לעתים לא משפיע על הפעלת המסילות בסדרה. אי לכך, הוחלט שרק המספרים של הקטרים הבאים יפורטו ברשימת הדמויות:

  • מסילה רגילה 1-11 (תומס, אדוארד, הנרי, גורדון, ג'יימס, פרסי, טובי, דאק, דונלד, דאגלס, אוליבר)
  • מסילה צרה 1-7 (סקרלואי, רנייאס, סר הנדל, פיטר סם, ראסטי, דאנקן, פרדי האמיץ)
  • 27 (הארווי - המספר 27, כולל את קטרי המסילה הצרה ופוסל את דיזל, משקיף את העובדה שהוא התוספת ה-27 לצי הקטרים שעובדים בסודור.)

שונות[עריכת קוד מקור]

  • בגלל שסדרת טלוויזיה זו היא סדרה בריטית, יש לתרגם דקדוק בריטי, ולא דקדוק אמריקאי.
  • אין לשנות את כותרות הפסקאות, בגלל ששינוי שלהם יגרום לבעיות עם קישורים מעוגנים מהמוני ערכים אחרים.
  • כמו עם כל ערך אחר, תגובות מיותרות שלא מוסיפות לערך אינן מתאימות, ויש להסירן.

אל תהססו לדון[עריכת קוד מקור]

בעוד הסטנדרטים לעיל אולי נראים מגבילים וחונקים, היה צורך להגיע לסט של סטנדרטים משותפים לאחר שני חודשים של עריכת דף זה (למיטב ידעתי). אם זאת, אם אתם לא מסכימים עם כל אחד מהסטנדרטים האלה, או רוצים לדון בהם, אז אל תהססו לעשות זאת. אני תמיד מברך תרומות בעלות ערך ממשתמשים אחרים.

בשם הפורט העברי של מיזם תומס

לג רואיל - שיחה - 23:29, 24 במאי 2014 (IDT) [תגובה]