ויקיפדיה:שער לילדים/השואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ילד יהודי מרים ידיו עם חיסול גטו ורשה - מהתמונות המפורסמות של השואה. התמונה מסמלת את זכר כ-1.5 מיליון הילדים היהודים שנרצחו.

בשם השואה נהוג לכנות את הנסיון להשמדת העם היהודי על ידי הנאצים ועוזריהם, שהתרחש בין השנים 1933 - 1945, במהלכן נרצחו כששה מליון מבני העם היהודי.

על אף שבעברו נרדף העם היהודי על ידי צוררים רבים, נחשבת השואה למאורע החמור ביותר בתולדותיו. מדינת ישראל, אשר הוקמה רק לאחר השואה, מציינת את יום הזיכרון לשואה ולגבורה מדי שנה בכ"ז בניסן. ביום זה נערכים טקסים מיוחדים לזכר הנרצחים.

מושגים עיקריים[עריכת קוד מקור]

ההשמדה[עריכת קוד מקור]

  • הפתרון הסופי - הכינוי שהעניקו הנאצים לתכניתם להשמדת היהודים.
  • מחנה השמדה - מתקן שהוקם על ידי גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה כדי להשמיד יהודים ומיעוטים נוספים על פי החלטת הממשל הנאצי. מספרם המדוייק של הנרצחים במחנות ההשמדה אינו ידוע, אך מוסכם כי מדובר במעל שלושה וחצי מליון בני אדם, רובם הגדול יהודים.
  • מחנה ריכוז - מתקן כליאה רחב ידיים, שנועד לאסירים פוליטיים, קבוצות אתניות או קבוצות דתיות, הנכלאים ללא כל הליך משפטי. יהודים רבים נשלחו למחנות ריכוז כשלב ביניים בטרם העברתם למחנות ההשמדה. תנאי המחייה במחנות הריכוז היו קשים מאוד, ואסירים רבים מתו במחנות אלו מרעב, ממחלות, או שהוצאו להורג על ידי שומריהם.
  • גטאות - הגטאות היו שטח שנתחם בתוך הערים הגדולות, אליו רוכזו יהודי העיר, העיירות והכפרים שבסביבה. עד יציאתו לדרך של הפתרון הסופי, נהגו הנאצים לרכז את יהודי השטחים שנכבשו במזרח אירופה בגטאות כדי להפרידם, בשלב ראשון, מן האוכלוסייה הלא-יהודית. גטאות אלה נודעו בתנאי המחייה הירודים באופן קיצוני - צפיפות רבה, רעב ומחסור, הגבלות בלתי אפשריות, חשיפה להתעללויות, תנאי תברואה ירודים ועוד. חלק ניכר מיהדות אירופה ניספה עוד בשלב הגטאות. לאלה ששרדו את הגטאות, היה הגטו תחנת מעבר בדרך לגורל קשה יותר במחנות ההשמדה.

ההתנגדות[עריכת קוד מקור]

  • חסידי אומות העולם - אנשים שסיכנו את חייהם על מנת להציל יהודים מרצח. התואר "חסיד אומות העולם" מוענק על ידי מוסד יד ושם. סך הכל קיבלו תואר זה כ-22 אלף איש. יוצא דופן הוא העם הדני כולו הנחשב לחסידי אומות העולם, היות ובמבצע משותף הצליחו להציל את כל יהודי דנמרק על ידי הברחתם לשוודיה.
  • מרד גטו ורשה - המרד היהודי הגדול ביותר שפרץ בתקופת השואה, אשר היה לסמלה המובהק של ההתנגדות היהודית בשואה. גטו ורשה היה הגדול מבין כל הגטאות, וכאשר החליטו הנאצים על חיסולו, ניסו היהודים שנותרו בו להילחם על חייהם. במשך כחודש, החל בפסח 1943, נלחמו היהודים בצבא הגרמני שעלה עליהם בכוחו עשרות מונים, עד אשר נהרגו כולם. יהודים מעטים הצליחו לברוח במהלך המרד אל מחוץ לעיר ורשה.
  • פרטיזנים - הפרטיזנים היו לוחמים אשר פעלו כיחידות קטנות שהסתתרו ביערות ובהרים אשר נכבשו על ידי הגרמנים, ויצאו לפגוע בנקודות תורפה של הגרמנים באזורים הכפריים. יהודים רבים הצטרפו לשורות הפרטיזנים ואף הקימו יחידות פרטיזנים בעצמם.

זכרון השואה[עריכת קוד מקור]