ויקיפדיה:תערוכה/מוטיבציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויקיפדיה: תערוכה
אנציקלופדיה | ארגון וניהול | האנשים | מוטיבציה | היסטוריה | צעד קדימה | טכנולוגיה | ערכים | בקרה | מחיקת ערכים | שפה | GFDL | פורטלים | תמונות | ערכים מומלצים | מיזמי אחות | גם אתם יכולים | עובדים יחד | CC

גורמים שונים חוברים יחדיו ומשפיעים על המוטיבציה של ויקיפדים שונים לכתוב ולפעול בויקיפדיה. עם אלו ניתן למנות סיפוק, עניין, רצון לתרום לקהילה, לחלוק ידע, הפקת הנאה מלמידה וחדוות כתיבה.

שנינו תלמידי דוקטורט, שעוסקים גם בעבודה חינוכית עם בני נוער וכותבים במגזינים גליליאו וגליליאו צעיר. במסגרת הלימודים והעבודה, אנו צריכים, לעתים קרובות, להבין נושאים מורכבים בזמן קצר, ומצאנו שוויקיפדיה יכולה להוות פתח כניסה מצוין במקרים אלו. פה ושם התחלנו לשפר ערכים קיימים ולכתוב חדשים, אבל אם לומר את האמת, נכבשנו בקסמה של ויקיפדיה דווקא בגלל כשרונם, מקצועיותם ואופיים של הכותבים הקבועים בה. אנו כותבים בוויקיפדיה יחד היות שכך נעים לנו יותר, וגם משום שבדרך זו אנו בודקים זה את זה. כך אנו מיישמים ב"קטן" את עקרון העבודה המשותפת שהוא כנראה אחד מסודות ההצלחה של ויקיפדיה.

אריה וג'ודי מלמד-כץ, רחובות


אני שמעתי פעמים רבות על ויקיפדיה מחברי הטוב מזה שנים אלדד. בהתאם לאמונה שצריך לנסות הכול בחיים (פרט למשהו קרימינלי) כתבתי ערך כדי לציין וי ברזומה האישי שלי. מאז נסחפתי בגלל הכיף שבדבר. שני מרכיבים מושכים אותי: היצירה והתחושה שאני תורם לכלל.

צחי לרנר

אני התחלתי בערך שהוכנס על שמי וגרר דיון ממושך, ואחרי שהוחלט להשאירו, הרגשתי צורך לתת קרדיט למתרגמים אחרים והתחלתי להוסיף רשימות ספרים מתורגמים ושמות מתרגמיהם לכל ערך של סופר. אחרי זמן מה נכנסתי לפורטל המוזיקה וכשראיתי מה מצב התחום הזה, היה ברור לי מה מקומי בוויקיפדיה. מעבר לזה, אני פשוט נהנית - בין תחומי העניין האהובים עלי אני מונה מוזיקה, תרגום וכתיבה, והוויקיפדיה נותנת לי כר נרחב לפעילות בשלושת התחומים הללו.

שלומית קדם (61), מתרגמת ועורכת, קרית עקרון

תחילה נעזרתי בוויקיפדיה בעבודתי, אך חשתי אי נוחות מכך שקיבלתי דבר בלא תמורה, לכן חיפשתי דרך "לשלם" עבור המידע שחלבתי מהוויקיפדיה. תרמתי בכל מיני תחומים, בגאוגרפיה, ספרות, שחמט, ספורט ואפילו גסטרונומיה, אך הוואקום של ההיסטוריה ובמיוחד ההיסטוריה של יהודי מזרח אירופה, שאב אותי פנימה ומאז אני מפרפר ולא מצליח לצאת - הערכים המשוועים להיכתב כה רבים והזמן העומד לרשותי מוגבל, כי, למרות שלא תמיד אפשר להוכיח זאת, יש חיים גם מחוץ לוויקיפדיה.

אריה ענבר (62) חידונאי ומו"ל, קרית עקרון

אני כותב ועורך בוויקיפדיה משלוש סיבות: אני מאמין שמדובר בתרומה חשובה לכלל, אני לומד ואני נהנה. נחשפתי לוויקיפדיה כאשר גיסי הצעיר ביקש עזרה בכתיבת עבודה וראיתי כי הוא הסתמך על כמה ערכים באתר. אז גם הבנתי את חשיבותו ואת משמעותה של התרומה לוויקיפדיה עבור כל אלו העושים בה שימוש; שנית, הקריאה והעריכה, וכן תהליך ההכנה לקראת כתיבת ערך מלמדים אותי רבות; לבסוף, תהליכי הכתיבה, הלמידה ומשמעות העשייה בכללותה גורמים לי סיפוק והנאה.

אורי רוזנהק (33), סטודנט לתואר מתקדם בהיסטוריה, אטלנטה, ארה"ב

אחת ההפתעות הנעימות שגיליתי בוויקיפדיה היא האנשים והקהילה שעומדת מאחורי המפעל הזה. אם בתחילה היה נדמה כי בוויקיפדיה יש אחד "צדיק יסוד עולם" העונה לשם דוד שי וסביבו עוד ל"ו צדיקים, הרי שאט-אט הקהילה צמחה וגדלה עד שכמעט ונדמה כי "ועמך כולם צדיקים."
אין כמו התחושה שוויקיפד אחר שולח לך הודעה בדף השיחה ומספר לך כמה הוא נהנה מהערך האחרון שכתבת, או שסתם אדם מן היישוב מספר לך שהוא קרא ערך מרתק בוויקיפדיה ומסתבר לך שאתה הוא כותב הערך. אין כמו התחושה שדוקטור למחשבת ישראל אומר לך "וואו, אתה כתבת את הערך קבלה?!" אין כמו התחושה שסטודנטים אומרים לך שהם לא מעלים בדעתם עולם ללא ויקיפדיה. מלבד ההכרה של הסביבה בעמלך, ישנה תרומה ישירה להתפתחותי כאדם טוב יותר. היום יותר מפעם, אני סובלני יותר וקשוב לדעותיהם של אחרים. היום יותר מפעם אני מכיר עולמות שהם שונים משלי, ומקבל אותם כחלק טבעי והכרחי מהעולם שבו אני חי.

שי יקיר (29), סטודנט למדעי היהדות, יהוד ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/9/טור אישי מאת שי יקיר

זה המקום להיות בו, לכתוב בו, להשפיע בו. חשיבותה הייחודית, הבלעדית, של ויקיפדיה בשפה העברית הייתה ברורה לי מן היום הראשון. ידעתי, ואני יודע גם היום: מה שאנחנו כותבים בוויקיפדיה יהיה מקור הידע המקיף, המיידי, הזמין, הנגיש והאהוד ביותר על ציבור דוברי העברית, במשך שנים ארוכות, אולי לתמיד. לא תהיה אנציקלופדיית אינטרנט אחרת. הבלעדיות על הפלא הזה, האנציקלופדיה של העידן הדיגיטלי, היא שלנו. זכות גדולה נפלה בחלקנו.


כשהצטרפתי לוויקיפדיה בנובמבר 2003 עשיתי זאת בעיקר כחובב טריוויה...הסיפוק העיקרי היה מהתהליך, מהלימוד, מהאתגר ומהתוצאה הסופית.

אם אני צריך סיפור אחד שימחיש את המוטיבציה הראשונית שלי לכתיבה בוויקי, הסיפור על אודות ורבה ווצלר הוא אחד מהם. אין במוטיבציה זו עניין פוסט-ציוני או פוסטמודרני בהכרח, כמו שקריאה פשטנית ומסולפת של המושגים הללו עשויה לקבוע. מוטיבציה זו היא בעיקר מוטיבציה לא-הגמונית, והיא לא יותר חתרנית מאשר עצם קיומה של ויקי - פרויקט במסגרתו חבורה של אנשים מעמידה סימן שאלה סביב חלקים מהידע הקאנוני וסביב אופני התגבשותו, ומבקשת לקחת לידה (לפחות חלק) מייצור הידע, ייצוגו ותיחומו.

בפרויקט "פרח לניצול" פגשתי ניצול שואה שהצטער על כך שאנשים חשובים רבים שתרמו רבות למדינה, כדוגמת דוד ליבוביץ אותו הוא זכה להכיר, לא זוכים להכרה ולכבוד בקרב האנציקלופדיות וספרי הלימוד המוכרים. באותו היום כתגובה ערכתי את אחד הערכים הראשונים שלי בויקיפדיה, דוד ליבוביץ, ולראשונה חשתי בחשיבותה של ויקיפדיה כאנציקלופדיה חופשית.

שימי אשכנזי (20)