טד ליואיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טד ליואיס
Theodore Leopold Friedman
לידה 6 ביוני 1890
Circleville, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 באוגוסט 1971 (בגיל 81)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות פורסט עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1913 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה קלרינט עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טד ליואיסאנגלית: Theodore Leopold Friedman ידוע כ- Ted Lewis;‏ 6 ביוני 189025 באוגוסט 1971 ניו יורק) היה מוזיקאי ג'אז אמריקאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאודור פרידמן נולד בעיירה באוהיו. הוריו חשבו שהוא ימשיך בעסק המשפחתי, אך כבר בגיל צעיר הוא התחיל לנגן. לאחר סיום בית ספר הוא עזב לימודי קולג' ונסע לניו יורק. הוא היה בין הראשונים שהגיעו מצפון ארצות הברית לניו יורק והחלו לנגן ג'אז בעשור השני של המאה ה-20. את ההקלטה הראשונה הוא עשה עם Earl Fuller's Jazz Band בשנת 1917. הוא ניגן קלרינט ועם הזמן איכות נגינתו השתפרה באופן משמעותי.

בשנת 1919 טד ליואיס הקים להקה וחתם על חוזה עם קולומביה רקורדס. במהלך העשור הוא היה הדמות המובילה בג'אז. להקלטות הוא לקח מוזיקאים ידועים כמו בני גודמן ונוספים. הוא שיתף פעולה עם אימרה דויטש שהיה מנצח תזמורת של קולומביה. יצירתו של דויטש בביצוע של להקת טד ליואיס הגיע למקום הרביעי במצעד הפזמונים. באותה תקופה רק להקה של פול וייטמן הייתה פופולרית יותר. בשנת 1932 הוא הקליט In a Shanty in Old Shanty Town שהיה בראש מצעד הפזמונים במשך 10 שבועות. הוא עזב "קולומביה" בשנת 1933 והחל משנת 1934 היה חתום ב"דקה רקורדס". החוזה היה בתוקף גם במהלך שנות ה-40.

בשנת 1939 הוא הוזמן לנגן בסן פרנסיסקו לחגיגות לפתיחת גשר שער הזהב.

החל משנת 1929 ליואיס ולהקתו הופיעו בסרטים. בשנת 1941 הם הצטלמו יחד עם האחיות אנדרוז בסרט של אבוט וקוסטלו. בשנת 1943 צולם סרט באורך מלא על חייו של ליואיס Is Everybody Happy?.

להקתו של ליואיס המשיכה להתקיים במשך שנות ה-50 של המאה ה-20 ועוד בשנות ה-60 הופיע בטלוויזיה.

טד ליואיס היה נשוי לאדה בקר משנת 1915 ועד מותו. הוא נפטר לאחר מחלה בשנת 1971 בניו יורק. לאחר טקס יהודי, גופתו הועברו לעיירה בה הוא נולד ושם הוטמנה. בשנת 1977 מול הבית בו הוא נולד הוקם מוזיאון לזכרו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טד ליואיס בוויקישיתוף