טיוטה:אוסף שולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אספנות שולית - *תחביב המורכב מאיסוף חפצים רגילים שיש להם ערך בתוך תת-תרבות מסוימת. סוג של איסוף*

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתאם בין התנהגות שולית לאיסוף חפצים ניתן בספרו של ז'אן בודריאר "מערכת הדברים" (1968). העבודה, המבוססת על עבודת הדוקטורט של הפילוסוף, מכילה חלק נפרד "מערכת שוליים: אוסף". המאמר בוחן את המושגים של "דבר מופשט מתפקוד" במסגרת מערכת דברים לא פונקציונלית ומנתח את המוטיבציות של אספנים בעת השלמת אוספים של פריטים סדרתיים וייחודיים.

ניתן לראות בצורה זו של איסוף דוגמה לשוליות בתחום התרבותי. האובייקטים של פריטי אספנות שוליים הם לעיתים קרובות חפצים (החלקים המרכיבים אותם) שמילאו את תפקידם המקורי ומוכנים לסילוק. ביניהם: מכסים, פחיות אלומיניום, עטיפות ועטיפות ממתקים, קופסאות סיגריות, פקקים.

אחד התחומים העיקריים של איסוף שולי הוא פילולידיה. עם זאת, חלק מהפגישות הן חד פעמיות ואין להן שם מבטיח. מגוון אביזרים המבוססים על יצירות תרבות הפופ יכולים להיקרא גם סוג של אספנות שולית.

אחד המאפיינים הבולטים של איסוף שולי הוא הזמינות הכספית של חפצים כדי לחדש את האוסף. עבור סוגים מסוימים, השקעות כלכליות אינן נדרשות כלל.

במונוגרפיה של [1]V. M. Bogdanov "Match Labels and Their Collecting, נחשב סוג נפרד של אספנות, פילומניה. היא הייתה גם חברה באגודת הבולאים של כל האיגודים כסניף עצמאי. הספר הציג סוגיות שונות של איסוף תוויות התאמה, החל מפחדים של הורים לאספנים צעירים ועד דוגמאות לשיטתיות כרונולוגית. הוא הזכיר גם את התערוכה הציבורית הגדולה הראשונה של תוויות התאמה, שהתקיימה במוסקבה, בגן הרמיטאז'. ראוי לציין כי ארגון התערוכה הפילומניסטית תאם את המגמות הכלליות בהתפתחות האספנות הפרטית הסובייטית, בתזמון לחפיפה עם הפסטיבל העולמי השישי לנוער וסטודנטים בשנת 1957. ב-17 ביולי היה מדור הפילומנים הראשון להירשם בו, וחודשיים לאחר מכן מדור הבולאים[2].

העניין באובייקטים כאלה יכול להיות מוסבר על ידי הגישה הקונסטרוקטיביסטית להגדרת הערך, המורכבת משיפוטו של הסובייקט את האובייקט.

סוגים של אוספים שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיאי עולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוסף קופסאות סיגריות[3]
  • האוסף הגדול ביותר של קופסאות גפרורים[4]
  • האוסף הגדול ביותר של תגי בגדים[5]
  • האוסף הגדול ביותר של תחתיות משקאות[6]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Богданов В. М., Спичечные этикетки и их коллекционирование, Связь, 1970, עמ' 15-50
  2. ^ Алексей Травников, Филуменистические исследования: корабли, парашюты и пр, phillumenist.ru, 2020
  3. ^ Kirstie McCrum, 'King of cigarette packs' plans to open a museum with his vast collection, Mirror, ‏2015
  4. ^ Largest collection of matchboxes, Guinness World Records, ‏2022
  5. ^ Largest collection of clothing tags, Guinness World Records, ‏2022
  6. ^ Largest collection of beer mats, Guinness World Records, ‏2022