טיוטה:מנחם בר דרומא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מנחם עמנואל בר-דרומא (י"ט בשבט ה'תרע"ה, 3 בפברואר 1915 - י"ז באב ה'תשמ"ו, 21 באוגוסט 1986) היה חקלאי ואיש ציבור ישראלי, ממייסדי קבוצת יבנה, מנהל אגף גידולי שדה במשרד החקלאות וראש המועצה האזורית חבל יבנה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד באמסטרדם למרים ומרדכי קלרקופר. בגיל 11 הצטרף לתנועת הנוער "זכרון יעקב" של המזרחי, והיה בה חניך ומדריך. בהמשך הצטרך לברית חלוצים דתיים, והיה פעיל בקרן הקיימת לישראל. המטרף להכשרה חקלאית אצל איכר הולנדי, ובלילות למד חקלאות.

ב-1938 עלה לארץ ישראל עם רעייתו, והצטרף לקבוצת רודגס, איתה היה ממקימי קבוצת יבנה. במשך 14 ריכז את תחום הפלחה בקיבוץ, ועד 1948 היה ה"מוכתר" שלו. החל מ-1954, הדריך בעידוד משרד החקלאות חקלאים לגידול יבולים בנגב. הוא היה מנהל מחלקת פלחה ומספוא ובהמשך מנהל אגף גידולי שדה במשרד החקלאות, עד שנת 1982. היה מחלוצי ענף צמחי התבלין והבושם בישראל, והשקיע רבות במחקר ופיתוח של ענף זה. נשלח מספר פעמים כל ידי משרד החקלאות להדריך חקלאים במזרח אירופה, באפריקה ובדרום אמריקה.

עסק גם בפיתוח חקלאי, ופיתח את סמן חמניות חב"ד הקרוי על שמו (חמניות בר דרומא). ב-1977 ארגן קונגרס בינלאומי לחקלאות תנ"כית.

[1]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מ-1938 היה נשוי לרות ריק, ולהם נולדו שלושה ילדים.