טיוטה:משפחת בן שושן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משפחת בן שושן הייתה משפחה ידועה ומוכרת בעיר טולדו שבספרד בימי הביניים.

מרבני המשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזכורים של המשפחה בספרי הראשונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשונים רבים מתקופת ימי הביניים הזכירו את המשפחה בהקשרים שונים.

רמב"ן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמב"ן הזכיר את המשפחה כמשפחה מיוחסת בספרד: ”אבל הענין, כי היה המנהג בישראל לעשות להם ראשי בתי אבות, יתיחסו כל יוצאי ירכו לעולם אל האיש ההוא, ויקראו על שמו לכבודו, כאשר יעשו גם היום כל הישמעאלים וכל ישראל הדרים בארצותם להקרא כולם למשפחות אבן עזרא, אבן שושאן (רמב"ן במדבר פרק כ"ו פסוק י"ג)

רא"ש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשו"ת הרא"ש מוזכרים כמה מבני משפחת בן שושן. באחד המקומות מתייחס הרא"ש לרבי יעקב בן שושן, ומפליג בשבחו:

ואחר שהצעתי כל זה אומר, כי החכם הזקן ר' יעקב ן' שושאן נודע בישראל כי לא היה בדורו, וכל שכן בדורנו זה שנתמעטו הלבבות, שלם כמותו בשני מדות שזכרתי, רוצה לומר בסברא ובלשון ערב. והיה חכם בכל מיני חכמות, ורופא גדול וידוע; כי לא יוכל להיות רופא אלא מי שיודע לשון ערב על בוריה ומתכונתיה. ובסברא לא נמצא כמותו; כי אני ידעתיו, וכאשר הייתי בימי חורפי עמדתי לפניו והכל היו מסכימים לשמועתו, ועיני ראו ולא זר

שו"ת הרא"ש כלל נ"ה סימן ט'

במקום נוסף מוזכר רבי דוד בן שושן: ”ובצרפת ואשכנז נהגו שלא לכוף. וכן בעיר הזאת, אמר לי רבי דוד ן' שושאן שנהגו שלא לכוף” (שו"ת הרא"ש כלל מ"ג סימן י"ג). וכן הוא מזכירו במקום נוסף ומציין שבביתו נועדו חכמי וזקני טוליטולה (טולדו): ”וזוכרני מכבר, שנועדו יחדיו חכמי טוליטולה וזקניה בבית החכם הגדול ר' דוד ן' שושאן (שו"ת הרא"ש כלל מ"ה סימן כ"ד).

ריב"ש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הריב"ש מתייחס לרבי יוסף בן שושן, ומעיד ש"ביני ובינו הייתה אהבה וחשק גדול": ”וכבר קרה לי בהיותי בסרקסט"ה, שבא לשם החכם הישיש דון יוסף ן' שושאן ז"ל, אשר כבר ראיתי אותו בבלנסיא"ה, והוא היה חכם בתלמוד, וראה בפילוסופיא, והיה מקובל וחסיד גדול ומדקדק במצות, וביני ובינו היתה אהבה וחשק גדול” (שו"ת הריב"ש סימן קנ"ז)