אלפונסו השמיני, מלך קסטיליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלפונסו השמיני, מלך קסטיליה
Alfonso VIII de Castilla
אלפונסו השמיני, מלך קסטיליה
אלפונסו השמיני, מלך קסטיליה
לידה 11 בנובמבר 1155
סוריה, ממלכת קסטיליה
פטירה 5 באוקטובר 1214 (בגיל 58)
גוטיירה-מוניוז, ממלכת קסטיליה
מדינה ממלכת קסטיליה
מקום קבורה מנזר סנטה מריה לה ריאל עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג אלינור מאנגליה, מלכת קסטיליה
שושלת בית איווראה
אב סנצ'ו השלישי, מלך קסטיליה
אם בלאנקה מנווארה
צאצאים ראו בהמשך
מלך קסטיליה
31 באוגוסט 11585 באוקטובר 1214
(56 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלפונסו השמיני, מלך קסטיליהספרדית: Alfonso VIII de Castilla;‏ 11 בנובמבר 1155 - 5 באוקטובר 1214) היה מלך קסטיליה בין השנים 11581214.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלפונסו השמיני נולד ב-11 בנובמבר 1155 לסנצ'ו השלישי, מלך קסטיליה ולבלאנקה מנווארה, בתם של גרסיה רמירס, מלך נווארה ושל מרגרט מל'אגל.

בשנת 1158 מת אביו סנצ'ו השלישי, מלך קסטיליה, ואלפונסו עלה לשלטון במקומו. בתחילת שלטונו התמרדה נגדו האצולה, ואלפונסו נאלץ להילחם כנגד טוענים אחרים לכתר. בשנת 1187 סיכם אלפונסו עם פרידריך הראשון, קיסר האימפריה הרומית הקדושה על נישואי ילדיהם קונרד השני, דוכס שוואביה עם ברנגלה, מלכת קסטיליה, אולם לבסוף הנישואים לא נערכו. אלפונסו נלחם במשך תקופה ארוכה בבן דודו אלפונסו התשיעי, מלך לאון, ובשנת 1197 השיא את בתו ברנגלה, מלכת קסטיליה לאלפונסו התשיעי, על מנת לסיים את הסכסוך. בשנת 1200 תבע אלפונסו את דוכסות גסקוניה מגיסו ג'ון, מלך אנגליה, בטענה שהובטחה לו כנדוניה עם נישואיו לאלינור מאנגליה, מלכת קסטיליה.

אלפונסו השמיני ואשתו אלינור הפכו את האלקסר של סגוביה למקום מגוריהם העיקרי, ובימיהם החלו העבודות לבנייתו של מבצר האבן הקיים כיום.

פועלו במסגרת "הרקונקיסטה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1195 ניצל אלפונסו את פקיעת הסכם שביתת הנשק עם המוסלמים, את מחלתו של אבו יוסוף יעקוב אל מנסור ואת העובדה שמושל אל-אנדלוס (אחיו של אל מנסור) יצא מהפרובינציה הספרדית למרוקו כדי לתפוס את השלטון; ונע בראש צבא נוצרי מאוחד לכיוון אל-אנדלוס. אך אל מנצור הגיב במהירות, מחץ את ההתנגדות מבית ונחת עם צבאו על חופי ספרד; הצבאות נפגשו לא רחוק מטולדו ובקרב הקשה הובסו הנוצרים, הצבא הקסטיליאני הושמד ואיתו רוב האצילים. הצבא המוסלמי סבל אבדות כבדות בקרב ולכן לא היה יכול לנצל את ההצלחה ולעלות על טולדו; וכן לא יכול היה לצאת למסעות עונשין לאחר מכן להזדמנות להרחבת תחומי ההשפעה של הח'ליפות. בשנת 1211 חצה מוחמד אל נאסר את מיצרי גיברלטר עם צבא גדול והצליח להדוף את הנוצרים מגבולות אל-אנדלוס.

לבקשתם של שליטי הנסיכויות הנוצריות בחצי האי האיברי, הכריז האפיפיור אינוקנטיוס השלישי על מסע צלב נגד המוסלמים; בספרד נוצרה ברית של ארבעה מלכים נוצרים מקסטיליה, אראגון, נווארה ופורטוגל; ובשנת 1212 נפגשו הצבאות בפיקוד אלפונסו בקרב לאס נאווס דה טולוסה שנערך בסיירה מורנה שבספרד, לפני הקרב ערכו הנוצרים פרעות בקהילה היהודית הקטנה של טולדו. הנוצרים תקפו את המחנה המוסלמי בהפתעה, הח'ליף ברח וצבאו הושמד. הניצחון נתן דחיפה משמעותית למאמצים של הנסיכויות הנוצריות להדוף את המוסלמים מכל ספרד; מבצרים חשובים על גבול אנדלוסיה נתפסו לאחר הקרב והיוזמה עברה לידי הנוצרים.

פעילות פנים ממלכתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1202 העניק המלך אלפונסו השמיני צ'ארטר עירוני לעיר מדריד שהסדיר את פעילות המועצה העירונית, שסמכויותיה הורחבו עוד יותר בשנת 1222 על-ידי המלך פרננדו השלישי.

במאות ה-12 ו-ה-13 ואיאדוליד גדלה במהירות הודות לזכויות היתר שניתנו בידי אלפונסו השמיני ואלפונסו העשירי, שניהם מלכי קסטיליה, ולאכלוס האזור מחדש לאחר הרקונקיסטה. תחת פעילות זו הורחבה החומה שנבנתה על ידי המוסלמים במאה ה-11 בעיירה בחאר במהלך במאה ה-12 לבקשת המלך אלפונסו השמיני.

כנסיית סנטה מריה דה לה אסונסיון שבעיר קסטרו אורדיאלס בנויה בסגנון גותי. היא נבנתה תחת חסותו של המלך אלפונסו השמיני מקסטיליה במאה ה-13 (אם כי בנייתה הושלמה במאה ה-15). הוכרזה כאנדרטה לאומית בשנת 1931.

בנוסף לכך בשנות מלכותו נתן מעמד של עיר בצו המלך למספר ערי חוף בקטנבריה דוגמת סנטיאנה דל מאר וסן ויסנטה דה לה בארקרה.

מותו ומורשתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן שלטונו של המלך אלפונסו השמיני, הממלכה החלה להשתמש בשלטי גיבורים וגם בדגלים במבצר בעל שלושה צריחים בצבע זהב/צהוב, קווי מתאר שחורים ושערים וחלונות כחולים.

ב-5 באוקטובר 1214 מת אלפונסו השמיני בגוטרייה-מוניוס, ובנו אנריקה הראשון, מלך קסטיליה עלה לשלטון במקומו.

מרוב צער חלתה אישתו אלינור ומתה בבורגוס 28 ימים לאחר מכן, ב-31 באוקטובר.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלפונסו השמיני הוא מגיבורי ספרו של ליון פויכטוונגר היהודיה מטולדו המתאר סיפור אהבה טראגי בנו לרחל, ביתו של יועצו היהודי.

הרומן מתאר את גורלם של הסוחר היהודי אבן עזרא ובתו רחל, ואת הקשר הרומנטי שהתפתח בינה לבין אלפונסו השמיני, מלך קסטיליה בספרד של המאה ה-12. הרומן מבוסס בחלקו על אירועים היסטוריים: קיומו של קשר רומנטי בין מלך קסטיליה אלפונסו השמיני לבין צעירה יהודייה אכן מתועד בהיסטוריה של בית המלוכה הספרדי.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1177 התחתן אלפונסו עם אלינור מאנגליה, מלכת קסטיליה, בתם של הנרי השני, מלך אנגליה ואלינור, דוכסית אקוויטניה, ממנה נולדו לו 11 ילדים:

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמון מבורגונדיה
 
אורקה, מלכת לאון
 
רמון ברנגר השלישי, רוזן ברצלונה
 
דוס הראשונה, רוזנת פרובנס
 
רמירו סאנצ'ס, לורד מונסון
 
כריסטינה רודריגס
 
ז'ילבר דה ל'אגל
 
ז'וליאנה דו פרש
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אלפונסו השביעי, מלך לאון
 
 
 
 
 
ברנגלה מברצלונה
 
 
 
 
 
גרסיה רמירס, מלך נווארה
 
 
 
 
 
מרגרט מל'אגל
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
סנצ'ו השלישי, מלך קסטיליה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בלאנקה מנווארה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אלפונסו השמיני, מלך קסטיליה


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]