טיוטה:נמרוד קרת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האקר, מייקר, הייטקיסט, אקטיביסט ואמן.

מחלוצי האינטרנט והקוד הפתוח בישראל - שומר סף בתוכנה, חומרה, אבטחה, אתיקה וזכויות הפרט.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמרוד שבתאי קרת (Nimrod Kerrett) נולד בשנת 1961 ברמת גן, ישראל. בן בכור לאורנה ואפרים קרת ז"ל, ניצולי שואה, מפולין. אח בכור לרחל (דנה) וייסשטיין ולאתגר קרת (ומופיע בסיפוריו הביוגרפים[1] [2] ובסרט "מבוסס על סיפור אמיתי"[3]).

גדל ברמת גן. בגיל 12 חזר בתשובה ועבר למדרשית נועם בפרדס חנה שם למד תלמוד ולימודי חול, חגג בר מצווה וסיים תיכון. לאחר מכן יצא בשאלה, התקבל והחל לימודי תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן לפני גיל 17. התגייס לעתודה, שרת בנ.מ.

מקומות מגורים, עבודה ויצירה: רמת-גן, שווייץ, תאילנד ו- תל אביב-יפו.

עסק בפיתוח תוכנה ב־WEB בצוותים שונים ובאופן עצמאי, בפרויקטים מסחריים, חברתיים ואמנותיים. הקים את LEGALIZE[4] ישראל ואת האתר של מפלגת עלה ירוק 1998. נאבק בעד קוד פתוח, שוויון וזכויות אדם ונגד המאגר הביומטרי ואובדן הפרטיות. כיום גר בדרום תל אביב, יוצר אמנות ואלקטרוניקה[5], פעיל שלום בתנועת עומדים ביחד[6] ומתופף בקבוצת קסמבה[7].

מתכנת, האקר והייטקיסט קוד פתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות התשעים עבד נמרוד בפיתוח מערכות מומחה תומכות החלטה בנושאי אבטחה והשקעות, בסטארטאפים בארץ ובשוויץ (Checkpoint, Eventus ClickSoftware, Norit). בשנים אלה גידל דור של צעירים לביקורתיות, תעוזה ופתיחות בטכנולוגיה, בהיותו יועץ טכנולוגי וכותב קבוע על קוד פתוח ואמנות מחשבים במגזין מחשבים לנוער זומביט בו היה לו גם מדור קבוע "הצד השחור של אנטי" שסיפק מבט ביקורתי על כתבות באותו הגיליון. גם הופיע לעיתים בתוכנית זומביט בטלוויזיה החינוכית 1997, למשל בנוגע לחוק המחשבים[8].

גם במגזינים אחרים כתב, בעיקר על תרבות דיגיטלית וספרות סייברפאנק[9]. בשנות 2000 היה שותף ומתכנת בכיר בהקמת FreeMyVision, קבוצה שפיתחה טלוויזיה אינטראקטיבית חברתית, כאופציה פתוחה מול יצרניות התוכן התאגידיות שהחלו לקום אז[10], והיה מתכנת עצמאי מומחה בפלטפורמות פתוחות - פייטון, ג'נגו, ZOPE בפיתוח אתרים דינמיים עתירי תוכן (ביניהם: גוש שלום, בבל, ברכה גולשת, אתגר קרת, גולדה מאיר, צבי ינאי).

כשמירת סף בנושאי פרטיות וזכויות אדם - היה פעיל מרכזי ויועץ טכנולוגי בכנסי ההאקרים הראשונים בישראל Y2HACK, פיתח תוכנת Cable Weaver של אינפוגרפיקה עבור עיתונאים ממברקים של WikiLeakes, היה פעיל מרכזי ומקים האתר של תנועת NO2BIO נגד המאגר הביומטרי בישראל (התנועה לזכויות דיגיטליות, פרק המאבק הביומטרי).

בשנת 2023 השתתף נמרוד קרת כמתכנת ראשי במספר פרויקטים של בינה מלאכותית, ביניהם "המחולל"[11], "קולות מאוב"[12] של החייאת אישים מן העבר, פיתוח בוטים בין פלטפורמות חברתיות שונות.

מייקר (אלקטרוניקה, תוכנות ראסברי-פיי ואנדרואיד, צילום/מקרנים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין מלאכותיו של נמרוד קרת המשלבות תוכנה עם חומרה ואלקטרוניקה - פיתח את הבוטים ואת תוכנת הניווט בין המערכות של מדיאה_אקס, מחזה מיתולוגי/אקטיביסטי של נאורה שם שהוצג בפסטיבל עכו 2003 ופסטיבל מאנהיים 2003, וכן חיבור וסינכרון המחשבים והמקרנים לכדי יצירת חוויית המציאות המדומה סביב הקהל היושב באמפי.

בעשור האחרון בנה Accessories אינטראקטיבים שונים, בין השאר פיתח עזרים לפיקוח מרחוק על חולים דמנטים מבוססים על רספברי-פיי ומכשירים לטיפול באמצעות גלי מוח מבוססי ארדואינו - בריין משינס - מכונות המייצרות תדרים ויזואליים ומוזיקליים לשינוי מצבי תודעה (מדיטטיבי, מרפא, מעורר, מרדים וכו') והדריך כיצד לבנות אותן באופן עצמאי[13]. לאחרונה מייצר נמרוד תכשיטים אינטראקטיבים "טכנו-רומנטיים" בשת"פ עם מעצבות שונות.

אמן/ מוזיקאי /שחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות השמונים היה נמרוד קרת קלידן, מלחין ואנימטור בלהקה "עידו אמין והרגשות"[14][15]. . ב-1990 יצר עם עידו אמין אנימציה לקליפ השיר "ערגות". היה חבר בקבוצת אמנים OTIS אתקטיביסטית בתחילת ימי האינטרנט 1991 - (לימים כשהוקם ה־WEB נקראה SITO). ב-1991, התפסם השיר שלו "טנגו בחליפת חלל" באוסף השלישי של אינדי. בשנים 2017-19 תיכנת והריץ פודקאסט מוזיקלי Radio Stalin בדארק-נט שהופיע באופן קבוע בדף הראשי של האתר הסאטירי הרדיקלי "הכל שקרים". רדיו סטלין הקדים את הגודש של תקופת הפודקאסטים, בין השאר פרסם בו סדרת ראיונות עם יוצרים וחברים. קרת השתתף כשחקן ב־1994 במופע חוצות "המשפחה המלכותית מפלורנטין" וכשחקן בתפקיד משני בסרט מלכה לב אדום (1997), כמתחרה פייבוריט בתחרות הכישרונות הצעירים. הופיע גם ב "מתווך" 2020 - סידרה ב ARTE הצרפתית - הוא מופיע בתפקיד משני כפאבל Pשהקך, עובד תחזוקה בבית אבות. כיום הוא מתופף בקבוצת קסמבה Rythms of Resistence על כך בראיון לרדיו סול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרק על נמרוד בשבע השנים הטובות Seven Good Years שנקרא Idol Worship -מופיע גם אונליין במגזין טאבלט Idol Worship - Tablet Magazine
  2. ^ בסיפור הג'ננה של נמרוד - The Nimrod Flipout, בחר אתגר בשם של נמרוד כשם הדמות כסימון לדמות קרובה שאינו יכול בלעדיה.
  3. ^ מופיע בסרט "מבוסס על סיפור אמיתי"
  4. ^ הקים את לגלייז ישראל שהיה סניף של לגלייז העולמית שישב בהולנד. תנועה זו הקדימה את זמנה ואחריה קמה המפלגה עלה ירוק. אירגן את יום המריחואנה בישראל.
  5. ^ ראיון מחודש יולי 2023 בפודקאסט "הדינוזאוריות של הרשת"
  6. ^ ראיון מאפריל 2023 במגזין Counterpunch
  7. ^ ציטוט של נמרוד בנובמבר 2023 בניו-יורק טיימס
  8. ^ עם הפרלמנט של זומביט בנוגע ל"חוק המחשבים"
  9. ^ כתב בעיתון "זמן תל אביב" מאמר על תרבות הרייב במגזין "פנים", ראיין עבור עיתון העיר את סופר הסייברפאנק ניל סטיפנסון
  10. ^ מאמר בנושא FreeMyVision מאוקטובר 2001 - מותק הפרסומות התכווצו.
  11. ^ המחולל - מעבדה של מכון ון-ליר לחיי רוח בעולם טכנולוגי.
  12. ^ סרטון המציג את פרויקט קולות מאוב.
  13. ^ הרצאה במייקלאב בשנת 2020 - על ארדואינו, גלי מוח ומה שביניהם - Brain Machine.
  14. ^ מאמר בעיתון חדשות מדצמבר 1990 - תחליף אינטליגנציה.
  15. ^ מאמר ב- ynet-מוסיקה מספטמבר 2004 - עץ המוזיקה הישראלית.