טיוטה:עוסק מורשה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

[1]בהקמת עסק פרטי בישראל קיימים שלושה מסלולים בהתנהלות העסק כלפי רשויות המיסים: עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בערבון מוגבל (בע”ם). עוסק מורשה מחייב בגביית מס ערך מוסף (מע"מ) על כל עסקה ולהעביר את סכום הגבייה לרשות המיסים, בעקבות חיוב גביית המע”מ מהלקוחות נדרש הוא להוציא קבלה/ חשבונית מס על כל עסקה.

בעסק מורשה בשונה מעסק פטור בעל העסק הינו רשאי לקזז מע"מ בגין תשומותיו כלומר המע”מ ששילם בגין הוצאות שוטפות של העסק.

עוסק מורשה מוגדר בחוק מס ערך מוסף כעוסק שמחזור עסקאותיו בשנה אינו עולה על סכום הקבוע בחוק, אשר מתעדכן מדי שנה על פי שיעור עליית מדד המחירים לצרכן נכון להיום כל עסק שהתזרים השנתי שלו מעל 100,491 ש"ח הנו נקבע כעסק מורשה או אפילו שהתזרים השנתי שלו מתחת ל-100,491 ש"ח אלא שהוא עובד באחד מהמקצועות הבאים:אגרונום, אדריכל, הנדסאי, חוקר פרטי, טוען רבני, טכנאי, טכנאי שיניים, יועץ לארגון, יועץ לניהול, יועץ מדעי, יועץ מס, כלכלן, מהנדס, מודד, מנהל חשבונות, מתורגמן, סוכן ביטוח, עורך דין, רואה חשבון, שמאי, בעל מעבדה כימית או רפואית, רופא, פסיכולוג, פיזיותרפיסט, וטרינר, רופא שיניים או מרפא שיניים, מתווכים ועוד הרי הם מוגדרים בחוק כעסק מורשה.

עוסק מורשה מחויב לדווח לרשויות המע”מ על מחזור העסקאות, על המע"מ שגבה מהלקוחות ועל המע”מ שקיזז בגין תשומותיו.

אך בשונה מעוסק פטור אשר הדיווח הוא על בסיס שנתי עוסק מורשה מחויב לדווח על בסיס דו חודשי. כמו כן עוסק מורשה חייב לדווח למס ההכנסה ולביטוח הלאומי גם על בסיס דו חודשי.

  1. ^ להרחבה, באתר רשות המיסים