טיוטה:First we take manhattan

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מקורות

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
"First we take manhattan"
שיר

first we take manhattan (קודם נכבוש את מנהטן) הוא שיר שנכתב על ידי הזמר היהודי-קנדי לאונרד כהן. השיר נכתב במקור על ידי הזמרת ג'ניפר וורנס לאלבומה Famous Blue Raincoat משנת 1986.

משמעות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות השיר מרמזות על נושאי דת ועל אסכטולוגיה, עם התייחסות לתפילה, כתם לידה וסימנים בשמיים. כתב העיתון הגרדיאן בן יואיט, הפנה את תשומת לבם של הקוראים לאופי האפוקליפטי של מילות השיר ודמיין את כהן "בוהה בתאווה לשליטה בעולם כמו נבל בונד". כתב הרולינג סטון מיקאל גילמור תיאר את השיר כ"חזון מאיים של "קריסה חברתית ונקמה של מחבל". בשנת 1988 הסביר כהן בראיון "מאחוריי הקלעים" על משמעות השיר כשאמר: "אני חושב שזה אומר בדיוק מה שכתוב. זה שיר טרור. אני חושב שזו תגובה לטרור. יש משהו בטרור שתמיד הערצתי. העובדה שאין אליבי או פשרות. התפקיד הזה תמיד מאוד אטרקטיבי. אני לא אוהב את זה כשזה בא לידי ביטוי במישור הפיזי.אני לא ממש נהנה מפעילות הטרור – אלא טרור נפשי. אני זוכר שהיה שיר נהדר של אירווינג לייטון שקראתי פעם, אני אתן לך פרפרזה עליו. זה היה 'טוב, אתם מפוצצים מדי פעם חברת תעופה והורגים פה ושם כמה ילדים', הוא אומר. ״אבל הטרוריסטים שלנו, ישו, פרויד, מרקס, איינשטיין. כל העולם עדיין רועד'".

גירסתה של ג'ניפר וורנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהקלטה של וורנס לשיר, בולטת וניכרת נגינת הגיטרה של סטיבי ריי וון. המפיק רוסקו בק היה מאוסטין, טקסס וחברו של ווהן.בסוף חודש פברואר 1986, בטקס הגראמי בלוס אנג'לס, ביקש בק מווהן להקליט את נגינת הגיטרה לשיר. בראיון שנערך עם בק בשנת 2007 הוא נזכר כי לווהן לא הייתה את הגיטרה או המגבר שלו, ולכן נאלץ להשתמש בפנדר סטראטוקסטר לטובת הקלטת השיר. לאחר שהתגברו על מספר בעיות טכניות ההקלטה הסופית הושלמה לאחר 2 או 3 טייקים. לפי האתר הרשמי של ג'ניפר וורנס, ווהן סיים להקליט את הצילומים שלו בשעה 4:00 לפנות בוקר.

גירסתו של לאונרד כהן[עריכת קוד מקור | עריכה]

גירסת הסינת'פופ של כהן יצאה ב1988 כסינגל הראשון מאלבומו I'm Your Man. חברתו דאז של לאונרד כהן, דומיניק איסרמן, צילמה סרטון תדמית בשחור לבן לגרסה של כהן לשיר. בסיבוב ההופעות שלו ב1988, במקום העיבוד המקורי של השיר, בהשפעת ה"יורו-דיסקו", הציג כהן עיבוד מחודש לשיר בגירסת פאנק (Funk),אשר הוצע על ידי זמרות הליווי שלו פרלה בטאלה וג'ולי כריסטנסן. הוא המשיך לבצע את השיר בצורה זו בסיבובי הופעות של 1993, 2008 ו-2009.

גירסאות נוספות לשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשיר בוצעו עשרות גירסאות כיסוי, בין היתר גירסתה של R.E.M לאלבום המחווה לשיריו של כהן "i'm your fan" משנת 1991. גם ג'ו קוקר ביצע גירסת כיסוי משלו באלבומו "No Ordinary World" משנת 1999

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:שירי 1986 קטגוריה:שירי לאונרד כהן