טיפול פוטודינמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התמונה התוך ניתוחית מציגה את המנתח מקרין את האזור בטיפול באמצעות סיב אופטי. הסיב מחובר לקרן לייזר הפועלת באורך הגל המתאים (נראה אדום במקרה זה). החולה מקבל תחילה חומר רגיש לאור (למשל פוטופרין) אשר נספג באופן מועדף על ידי תאים סרטניים. במהלך הטיפול, הקרן היוצאת מהסיב ממוקמת ליד הגידול ומתופעלת על ידי המנתח בצורה מתאימה, כך האור מפעיל חומרים המסוגלים להרוג רק את התאים הסרטניים עם פגיעה מינימלית בסביבה.

טיפול פוטודינמיאנגלית: Photodynamic therapy-PDT) הוא טיפול בסרטן הכולל שלושה מרכיבי מפתח: חומר רגיש לאור, אור ו"חמצן רקמות".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

PDT נבדק לטיפול בפסוריאזיס ואקנה, ומאושר לטיפול בצורות שונות של מקולופתיה ניוונית (המונח מקולופתיה מזהה שורה שלמה של מחלות עיניים שעלולות להשפיע על המקולה: המקולה היא חלק מהעין הממוקמת במרכז הרשתית ואחראית לראייה ברורה ומפורטת). הרופא הגרמני פרידריך מאייר-בץ ביצע את המחקרים הראשונים על מטופלים אנושיים בשנת 1913 עם מה שהיה ידוע בתחילה כטיפול פוטוגרפי (FRT) תוך שימוש בפורפירין (Porphyrin) כחומר רגיש לאור. מאייר-בץ חווה את ההשפעות של המטופורפירין -FRT על העור שלו. תומאס דוהרטי ממרכז הסרטן ברוזוול פארק, כמו אחרים ברחבי העולם, הפך לתומך ומחנך בולט של PDT.

הטכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

PDT הבשיל כטכנולוגיה רפואית בת קיימא בסביבות שנות ה-80 במוסדות שונים ברחבי העולם. החולים הראשונים טופלו במרכז הסרטן המקיף ברוזוול פארק, בבית החולים לילדים בלוס אנג'לס, (Roswell Park Comprehensive Cancer Center) בבית החולים המחוזי של לוס אנג'לס ובמרפאות ובתי חולים נוספים בארצות הברית ובמדינות אחרות. אבל ג'ון טות' (Toth), מנהל Cooper Medical Devices Corp/Cooper Lasersonics, היה אחראי ללייזרי הארגון הקליניים הראשונים, שבזכותם הוכרה ההשפעה הכימית-פוטודינמית של הטיפול. Toth כתב את הדו"ח התפעולי הראשון של PDT וכינה אותו "טיפול פוטודינמי" כדי לתמוך טוב יותר במאמצים להכין עשרה אתרים קליניים ביפן, שבהם למונח "קרינה" היו קונוטציות שליליות. PDT זכה להתעניינות רבה עוד יותר כתוצאה מהמאמצים של תומאס דהרטי להרחיב את הניסויים הקליניים והקמת "האגודה הבינלאומית לפוטודינמיקה" ב-1986 (International Photodynamic Association).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיפול פוטודינמי בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.