יה (חולצה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ציור של גאורגה טטרסקו ובו איכרה רומניה לבושה ביה

(אִ)יֶהרומנית: ie המילה המיודעת ia, ברבים ii) היא חולצה נשית המהווה את המרכיב העיקרי בלבוש הנשי העממי הרומני.

חולצת יה מיוצרת מאריג דק של כותנה או פשתן או משי, ועליה רקמה באזור הצוואר, בית החזה והשרוולים. נושאי הרקמה הם מודלים הנדסיים, פרפרים ופנינים. הרקמה שונה, בהתאם למסורות באזורים שונים של רומניה. המודלים של הרקמה וצבע הבד השתנו גם לפי גיל הלובשות ומעמדן החברתי. לחלק מהדוגמאות נועד גם התפקיד לשמור על הלובשות מפני הרוחות הרעות.

בעת לימודיו של אנרי מאטיס אצל גוסטב מורו התיידד מאטיס עם צייר רומני, תאודור פאלאדי, שגם הוא למד אצל מורו, והשניים שמרו על ידידותם, התראו והתכתבו. בסוף שנות השלושים של המאה העשרים צייר מאטיס רקדנית לובשת חולצה רומנית ובציור נוסף קישט שמלה בקישוטים דומים. פאלאדי ראה את התלהבות ידידו מהחולצה הרומנית, ועל כן הביא לו במתנה מספר חולצות כאלה. בעקבות זאת צייר מאטיס, ב-1940, את ציור השמן הנודע La Blouse Roumaine, השוכן כעת במוזיאון הלאומי לאמנות מודרנית של צרפת במרכז ז'ורז' פומפידו. ציור זה פרסם בעולם את חולצת יה הרומנית.

מאריה מאדינבורו, מלכת רומניה אהבה את הלבוש הרומני העממי באופן כללי ואת היה בפרט, והרבתה ללבוש חולצות אלה. גם מעצבי האופנה ז'אן-פול גוטייה ואיב סן-לורן אהבו חולצות רומניות אלה והקדישו להן קולקציות מיוחדות.

בתאריך 24 ביוני נחוג היום הבינלאומי של היה. מועד זה תואם גם לחגיגות ה"סנזיינה", יצורים אגדיים במיתולוגיה הרומנית, שעל פי המסורת נהגו ללבוש יה[1],[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]