יוחנן המטביל (דה וינצ'י)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוחנן המטביל
Saint Jean Baptiste
מידע כללי
צייר לאונרדו דה וינצ'י עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך יצירה שנות ה־10 של המאה ה־16? עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקה וחומרים לוח עץ, צבע שמן עריכת הנתון בוויקינתונים
ממדים בס"מ
רוחב 57 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 69 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
זרם אמנותי הרנסנס הגבוה עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר יצירה INV 775 (מחלקת הציורים של הלובר) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום לובר אבו דאבי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוחנן המטבילאיטלקית: San Giovanni Battista) הוא ציור שמן על גבי עץ אגוז של לאונרדו דה וינצ'י. הציור הושלם בין השנים 15131516, בתקופה בה הרנסאנס הגבוה החל גלגולו לקראת הזרם המנייריסטי, ונחשב לציורו האחרון של דה וינצ'י. גודלו המקורי של הציור הוא 69X57 סנטימטר וכיום הוא מוצג במוזיאון הלובר שבפריז, צרפת.

תיאור היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בציור מתואר יוחנן המטביל בבידוד. יוחנן לבוש פרוות, שערו ארוך ומקורזל, ובת צחוק מסתורית מעטרת את פניו (המזכירה את חיוכה של המונה ליזה). יוחנן מוצג כדמות נשית, ידו מונחת על החזה בחינניות ותווי פניו מעוגלים. מאפיינים אלו עוררו מחלוקת בקרב הקהילה הנוצרית.[דרוש מקור]

יוחנן אוחז בידו השמאלית בצלב עשוי קנה סוף ובידו הימנית הוא מצביע לכיוון גן עדן, בדומה לאנה הקדושה בציורו "הבתולה והנער עם אנה הקדושה ויוחנן המטביל". הצבעתו לכיוון גן עדן מסמלת את חשיבות הגאולה המושגת על ידי ההטבלה, אותה הוא מייצג. בנוסף נטען[דרושה הבהרה] כי הצבעה זו לכיוון גן עדן מרמזת על בואו של ישו.

בבדיקות מעבדה התגלה כי הצלב והפרוות נוספו לציור מאוחר יותר על ידי צייר אחר.[דרוש מקור] לפי סברה אחת תוספת זו היא ניסיון להדגיש את הצד הרוחני של היצירה. לפי סברה אחרת זוהי יצירה של צייר אחר וברקע ישנו נוף מוכמן, אולם לא נמצאו הוכחות התומכות בסברה זו.

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים מתלמידיו של דה וינצ'י יצרו עותקים ליצירה זו, ביניהם סיליאס וברנרדינו לואיני, ואלו מוצגים כיום בגלריות ברחבי העולם. יתר על כן, מוטיבים רבים מן הציור אומצו על ידי ציירים אחרים, בעיקר מתקופת הרנסאנס המאוחר והמנייריזם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוחנן המטביל בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אמנות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.