יוחנן העשירי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוחנן העשירי
Ioannes X
לידה 860
מדינת האפיפיור
נרצח 28 במאי 928 (בגיל 68 בערך)
רומא, מדינת האפיפיור
מדינה מדינת האפיפיור
דת הכנסייה הקתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
האפיפיור ה־122
מרץ 91428 במאי 928
(כ־14 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוחנן העשירילטינית: Ioannes X;‏ 86028 במאי 928) היה האפיפיור ממרץ 914 ועד למותו בשנת 928. הוא ניסה לאחד את איטליה כנגד הסרצנים אך בסופו של דבר נכלא ונרצח.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בעיירה Tossignano (איט') הנמצאת כ-30 ק"מ דרומית מזרחים מבולוניה. את דרכו הדתית בבולוניה. במהרה הצליח להתקרב לאצולה ומונה לארכיבישוף על ידי האפיפיור סרגיוס השלישי שאיתו עבד בשיתוף פעולה. בשנת 914 הגיע לרומא ושם נבחר לאפיפיור. הדבר הראשון שעשה כאפיפיור היה מאבק כנגד סרצנים אשר ישבו על נהר הגריליאנו. יוחנן הצליח לגבש ברית נוצרית אשר ניצחה בסופו של דבר את הסרצנים והסירה איום זה מאיטליה לזמן מה.

חוץ מהתעסקות בסכסוכים פנים-איטלקיים, הצליח יוחנן גם לעסוק ולתווך בסכסוכים דתיים באימפריה הביזנטית. בנוסף על כך, יוחנן הביע תמיכה בקונרד הראשון, מלך גרמניה ועל רפורמות בקלוני, מנזר במזרח צרפת.

כתוצאה מהסכסוכים הפנים-איטלקיים, יוחנן נאסר בשנת 928 והושלך לצינוק עד מותו. לא ברור כיצד מת, וישנן שתי טענות בנושא: לפי הראשונה, יוחנן נרצח בצינוק, ולפי הטענה השנייה יוחנן מת בשנת 929 ממות טבעי כתוצאה מתנאי הצינוק ומדיכאון. נקבר בבזיליקת יוחנן הקדוש בלטראנו והוחלף על ידי לאו השישי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוחנן העשירי בוויקישיתוף


הקודם:
סרגיוס השלישי
אפיפיור
(רשימת האפיפיורים)
הבא:
לאו השישי