יין רזרב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יין רזרבאנגלית: Reserve wine) הוא יין באיכות גבוהה מהרגיל, יין שהתיישן לפני המכירה, או שניהם גם יחד. באופן מסורתי, ייננים היו שומרים חלק מהיין הטוב ביותר שלהם במקום למכור אותו מיד, וטבעו את בכך המונח.

במדינות מסוימות השימוש במונחים "שמור", "רזרב", "רזרבה" או "ריזרבה" מוסדר, אך במקומות רבים לא. על פי חוקי היין האיטלקיים, riserva מצביע על התיישנות נוספת.[1] לפעמים, מקורו של יין רזרב מהכרמים הטובים ביותר, או מהחביות הטובות ביותר. יינות רזרב עשויים להיעשות בסגנון המתאים לתקופות יישון ארוכות יותר. באזורים שבהם השימוש אינו מוסדר, קיומו של המונח "רזרבה" על תווית יין עשויה להיות אסטרטגיה שיווקית,[2] ללא קריטריונים ספציפיים.[1] ב"שרדונה קנדל-ג'קסון" למשל, כל בקבוק המיוצר הוא "Vintner's Reserve", וכדי לציין יין רזרב מסורתי, קנדל-ג'קסון משתמשת במונח "Grand Reserve".[3]

כמו המונח "יין ישן", "רזרבה" מציין באופן מסורתי יין מיוחד,[1] או לפחות שונה בטעמו או בפוטנציאל התיישנות.[4] הימצאותו של ביקבוק שאינו רזרב אצל יצרן המוכר גם יין רזרב גורמת לסבירות גבוהה יותר שהשימוש ב"רזרב" הוא במובן המסורתי שלו. בגלל המשמעות המעורפלת לעיתים קרובות של "רזרב", יקבים רבים מייצרים במקום זה קיווה (Cuvée) בשם. בדרך כלל מדובר ביינות רזרב במשמעות המסורתית של המילה.

איבריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקבוקי ריוחה רזרבה

בספרד, רזרבה הוא מונח מוסדר הנשלט על פי חוק, לפחות מבטיח שיינות רזרבה יקבלו התיישנות נוספת.[5] בפועל קשה מאוד לווסת איכות, ולכן המונח עוסק בעיקר בהזדקנות ובחוזק האלכוהולי. ביינות ספרדיים, הדרישות משתנות בין האזורים, אך בדרך כלל, כאשר משתמשים בתווית "Reserva" פירושו שהיין התיישן לפחות שלוש שנים בחבית ובבקבוק, שלפחות שנה מהן חייבת להיות בחבית.[3]

אלה שהתיישנו במשך חמש שנים (שנתיים בחבית, שלוש בבקבוק) או יותר מסומנים.[3] Gran Reserva. היין המיועד לכך הוא רק מבצירים יוצאי דופן, אבל זה תלוי ביצרן.

בפורטוגל המונח מציין שליין יש רמת אלכוהול של לפחות 0.5 אחוז מעל המינימום האזורי, ושהוא עשוי מבציר מדורג (כלומר בציר שקיבל ציון דרגה).

שמפניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בייצור שמפניה ללא ציון שנת הבציר ("non-vintage"), כמות מסוימת של יין מיושנת ומשמשת לעירבוב עם יין רגיל מהבציר הצעיר ביותר, לפני שהיין הבסיסי המעורב הזה עובר תסיסה שנייה בבקבוק כדי להפוך אותו לשמפניה מבעבעת.[6] יין רגיל זה שמיושן כך נקרא יין רזרבה, ותרגול זה נועד להבטיח שלמוצר ללא שנת בציר של יצרן שמפניה מסוים יש סגנון עקבי לאורך השנים.[6] היות שיין הרזרב משמש בתהליך הייצור, הוא אינו מבוקבק ונמכר כפי שהוא, אך הפרופורציה והגיל של יין הרזרב יכולים לתרום לאיכותה של שמפניה.[7]

התקנות האוסטריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במערכת האוסטרית (Districtus Austriae Controllatus-DAC), לרוב ל-DAC יש כינוי נוסף של Reserve, שהוא יין שיש לו דרישות קצת יותר מחמירות.

הקבינט הגרמני[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני חוק היין הגרמני משנת 1971, המונח המקביל ליין רזרב היה Kabinett, לפעמים כתוב בשם Kabinettwein. בשנת 1971, המונח Kabinett בעל הצליל הזהה למעשה הוצג במקום זאת כרמה הנמוכה ביותר של קטגוריית "סיווג יין גרמני" (Prädikatswein), כלומר, במשמעות שונה לחלוטין. לכן, ב"סיווג יין הגרמני" הנוכחי לא קיים מונח מוגדר משפטית המקביל ליין רזרב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Bespaloff, Alexis (1984-10-01). "California Deluxe". New York Magazine (באנגלית). New York Media, LLC. pp. 83–84.
  2. ^ Teague, Lettie (2022-09-08). "How to Read a Wine Label". Wall Street Journal (באנגלית אמריקאית). ISSN 0099-9660. נבדק ב-2022-10-02.
  3. ^ 1 2 3 GORMAN-MCADAMS, MARY (25 במרץ 2010). "Reserva, Riserva, Reserve: What Do They Mean for Wine?". Kitchn (באנגלית). נבדק ב-2022-10-02. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Teeter, Adam (2015-03-01). "Myth Busted - Calling A Wine "Reserve" Is Meaningless". VinePair (באנגלית). נבדק ב-2022-10-02.
  5. ^ Teague, Lettie (2015-04-21). "A Certain Reserve". Wine in Words: Some Notes for Better Drinking (באנגלית). Rizzoli Publications. ISBN 978-0-8478-4544-6.
  6. ^ 1 2 Rose, Anthony (2021-11-29). "The Essence of Effervescence: An Introduction To Sparkling Wine Techniques". Fizz!: Champagne and sparkling wines of the world (באנגלית). Infinite Ideas. ISBN 978-1-910902-92-9.
  7. ^ Gray, W. Blake (3 באוגוסט 2022). "Champagne Charlie Back in the Game". Wine-Searcher News & Features (באנגלית). נבדק ב-2022-10-02. {{cite web}}: (עזרה)