קיווה (יין)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קיווה
Cuvée
דוגמה לתווית על בקבוק זינפנדל המציינת "Cuvée XXVIII"
דוגמה לתווית על בקבוק זינפנדל המציינת "Cuvée XXVIII"
סוג תהליך הנדסי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קיווהצרפתית: Cuvée) הוא מונח יין צרפתי שמקורו במילה cuve, שפירושו בור או מיכל.[1][2] יצרני יין משתמשים במונח cuvée בכמה משמעויות שונות, פחות או יותר מבוססות על הרעיון של מיכל יין שמיועד למטרה כלשהי.

יינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה קיווה על תוויות יין מציינת בדרך כלל יין של תערובת או אצווה ספציפיים. מכיוון שהמונח קיווה למטרה זו אינו מוסדר ורוב היינות מאוחסנים במיכל או בחבית בשלב כלשהו של הייצור, נוכחותה של המילה קיווה על תווית של יצרן מסוים אינה ערובה לאיכות. עם זאת, יצרנים בעלי אבחנה המשווקים גם בלנדים רגילים וגם בלנדים שהם מכנים "קיווה ..." שומרים בדרך כלל את המילה לבלנדים מיוחדים או לתערובות נבחרות באיכות גבוהה יותר - לפחות בהשוואה ליינות הרגילים של אותו יצרן. במיוחד מונחים כמו cuvée speciale, או tête de cuvée (האחרון במיוחד ב-Sauternes AOC) אמורים להצביע על איכות גבוהה יותר. בהקשר זה, יינות קיווה איכותיות יותר מהרגילים מכונים לעיתים קרובות יינות רזרב, בעוד שקיווה נמוך באיכותו מהתערובת העיקרית, מכונה לעיתים יין שני.

באזורים מסוימים, cuvée פירושה באופן ספציפי בלנד=תערובת, כלומר, יין המופק מתערובת של מספר זני ענבים, ולא מזן בודד. זה נכון במיוחד מחוץ לצרפת.

במחוז שמפניה, ולפעמים גם באזורים אחרים שמייצרים בהם יינות נתזים בשיטה המסורתית, קיווה מתייחס גם למיץ הענבים הטוב ביותר מכבישה עדינה של הענבים. בשמפניה, הקיווה היא 2,050 הליטר הראשונים של מיץ ענבים מ-4,000 ק"ג ענבים, בעוד ש-500 הליטר הבאים ידועים בשם taille (זנב), וצפויים לתת יינות בעלי אופי גס יותר. יצרני שמפניה רבים מתגאים בכך שהם משתמשים רק בקיווה ביין שלהם.

אוכל ושתייה אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח יכול לחול גם על בירה, או על שוקולד, כדי להתייחס לאצווה שמעורבבת על ידי היצרנים כדי לייצר טעם מסוים. למביק (סוג בירה בבלגיה) וגוזים רבים - בירות חמצמצות בעלות מאפיינים דמויי יין - משווקים כקיווה. כאשר מתייחסים לבירה, אֵיְיל (ale) או שוקולד, למונח אין משמעות מוגדרת, אלא הוא נועד לעורר רושם של איכות גבוהה יותר - בדומה לשימוש ב"רזרב" ליין באזורים שבהם המונח אינו מוסדר בחוק.

המונח יכול לחול גם על קוניאק. לדוגמה, 3.140 cuvée, שאינו מסומן בסיווגים הסטנדרטיים של VSOP ,VS או XO - הכוונה היא לפחות שש שנים לפני הביקבוק.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hugh Johnson, Jancis Robinson (2005). The World Atlas of Wine, Fifth Edition. London: Octopus Publishing Group. p. 78. ISBN 1-84000-332-4.
  • Chantal Coady (2006). The Chocolate Companion, A Connoisseur's Guide. London: Running Press. p. 19. ISBN 978-0-7624-2897-7.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ J. Robinson (ed), "The Oxford Companion to Wine", Third Edition, p. 218, Oxford University Press 2006, מסת"ב 0-19-860990-6
  2. ^ winepros.com.au. The Oxford Companion to Wine. "cuvee". אורכב מ-המקור ב-2008-08-09.