יממה כוכבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איור הממחיש את ההבדלים שבין היממה השמשית ליממה הכוכבית. בנקודה (1) השמש בצהריים במצהר של כדור הארץ. בנקודה (2) כדור הארץ השלים סיבוב מלא ביחס לאותה נקודה באופק. (אך לא ביחס לשמש). בנקודה (3) משלים כדור הארץ סיבוב שלם ביחס לשמש והשמש שוב תופיע במצהר כדור הארץ.

יממה כוכבית (יממה סדרלית) הוא פרק הזמן שבמהלכו כדור הארץ עושה סיבוב מלא סביב צירו (360°) ומגיע לאותו מצב ביחס לכוכבים.

יממה כוכבית אורכת 23 שעות, 56 דקות ו-4 שניות.

את מדידת היממה הכוכבית ניתן לבצע על ידי מדידת פרק הזמן שבין ההופעה של כוכב מסוים בנקודה מסוימת בכיפת השמים בשני ימים עוקבים.

היממה בת 24 שעות בדיוק בה רגילים להשתמש היא פרק הזמן שבו משלים כדור הארץ סיבוב שלם על צירו - ביחס לשמש. ונקראת יממה שמשית.

היממה הכוכבית והשמשית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדור הארץ משלים הקפה מלאה סביב צירו (360°) אחת ל-23 שעות 56 דקות ו 4 שניות.

היות שבאותו זמן כדור הארץ גם ממשיך בתנועתו להקפת השמש, הוא נזקק ל4 דקות נוספות על מנת לשוב לאותה הנקודה בדיוק ביחס לשמש, שהוא בעצם סיבוב של כ-361°. 4 הדקות הללו משלימים את היממה השמשית ל24 שעות בדיוק.

היממה בת 24 שעות בדיוק בה רגילים להשתמש נקראת 'היממה השמשית הממוצעת' והיא מבטאת את סיבוב של כדור הארץ על צירו ביחס לשמש משום שלשמש השפעה אקוטית על כדור הארץ[1].

השפעה על מופעי השמש והכוכבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפער בין היממה הכוכבית ליממה השמשית של כ4 דקות מדי יום, יוצרת שינוי מעגלי ביחס שבין מופע הכוכבים והשמש בכיפת השמים. לדוגמה: אם היום נצפה ברגולוס במצהר בשעה כל שהיא מחר בשעה זו הוא יראה במיקום מעט שונה משום שהשעה היא ביחס ליממה השמשית ומאתמול קיים ביניהם פער של 4 דקות. כמו כן מיקום הכוכב בשמים ביחס לשמש ישתנה בעקבות פער ההקיף של כדור הארץ על צירו ביחס לשמש והכוכבים. שינוים אלו ישובו ויתאפסו אחת לשנה על פי מעגליות מסלול כדור הארץ סביב השמש[2].

בדומה לכך הפער בין היממה השמשית ליממה השמשית הממוצעת יוצר שינויים מעגליים במופע השמש בכיפת השנים הנקרא אנלמה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יממה כוכבית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]