ישיבת רמב"ם

ישיבת רמב"ם
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
בית ספר
על שם רמב"ם עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1937–הווה (כ־87 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
קואורדינטות 42°19′48.33″N 71°07′50.14″W / 42.3300917°N 71.1305944°W / 42.3300917; -71.1305944
www.maimonides.org
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ישיבת רמב"םאנגלית: Maimonides School) הוא בית ספר יהודי אורתודוקסי מודרני, הממוקם בברוקליין, מסצ'וסטס. בית הספר נוסד בשנת 1937 על ידי הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק ואשתו טוניה סולובייצ'יק.

כיום, ישיבת רמב"ם הוא מוסד תורני המונה כ-550 סטודנטים מגיל הרך (2–4 שנים) עד כיתה י"ב, עם מעל 2,000 בוגרים, כולל פרופסורים בולטים, מדענים ומנהיגים עסקיים. יותר מ-325 מבוגריה מתגוררים בישראל.

גוף הסטודנטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית תלמידי ישיבת רמב"ם מתגוררים בברוקליין/ברייטון (אנ') (34%), ניוטון (אנ') (38%) ושרון (אנ') (21%). אוכלוסיית הסטודנטים של שנת הלימודים 19–2018 כוללת גם קהילות אחרות - כולל בוסטון, קיימברידג', מלדן (אנ'), נידהם (אנ'), פרובידנס, רוד איילנד, וולטהם (אנ') וווטרטאון (אנ'). לעיתים סטודנט ממדינה רחוקה או ממדינות אירופה מצטרף לגוף הסטודנטים, לאחר שקבע הסדרי מגורים עצמאיים. מדי שנה מצטרפים לגוף הסטודנטים כמה ישראלים שמשפחותיהם לומדות או עובדות באופן זמני לבוסטון רבתי. תלמידים מכמה בתי ספר באזור מגדילים את אוכלוסיית התלמידים בנקודות מעבר כמו כיתה ו' או כיתה ט'.

קמפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישיבת רמב"ם ממוקם כיום על קמפוס עם שטח של 16,000 מטר מרובע במרכז ברוקליין, ושוכן בשני בניינים.

קמפוס סבאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפוס סאבאל, הנקרא על שם מוריס סאבאל, יו"ר ותפקידי בתי ספר לשעבר, כולל את חטיבת הביניים (כיתות ו' עד ח'), בית ספר התיכון (כיתות ט' עד י"ב), משרד עסקים ומשרדי ניהול אחרים. מאפיינים נוספים של קמפוס סבאל הם אולם התעמלות ע"ש השופט ג'ון ג'. פוקס, בית כנסת ע"ש ג'וזף סולומונט, ספריית לוי, הכולל כ-22,000 ספרים, מעבדות, טרקלין סטודנטים ומשרדים ומקומות לימוד נוספים. החצר הפנימית כוללת משטח משחק של דשא מלאכותי - שדה ע"ש עזרא שוורץ[1] - למשחק בחוץ. מרכז הלמידה ע"ש אסתר אדלמן עבר שדרוג קוסמטי עם ריהוט, מחשבים, מיזוג אוויר וחלונות תרמיים חדשים. רמת חטיבת הביניים כוללת את אזור הלימודים, משרד אחות, חדר אומנות, מעבדה מדעית ומשרד עובד סוציאלי.

בניין ברנר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר היסודי שוכן בבניין ברנר שנמצא מעבר לרחוב מבניין סאבאל והוקם בשנת 1998. בנוסף לכיתות, הבניין מכיל חדר אוכל, חדר כושר קטן, חדר מוזיקה, חדר אומנות, משרד קבלה וספריה. לתלמידי הגן עד כיתה 5, יש גם מגרש משחקים משלהם להפסקה.

מחלוקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כספים וממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף 2005, בית הספר התמודד עם גירעונות מגדילים בתקציב. כדי לסייע בהפחתת הגירעון, יזם דירקטוריון בית הספר קיצוצים בעלויות, פיטורים ומאמץ גיוס כספים יוצא דופן. בית הספר איזן בהצלחה את תקציבו לשנים 2006–2007, והיה נראה כי הוא השיג את מה שרוב בתי הספר היהודיים נאבקים בו ללא הרף - תיקון מסלול פיננסי מבלי לפגוע קשות בהרשמה או באיכות השכלתו. במקביל, מבנה הממשל של בית הספר השתנה. לשעבר היה מנוהל על ידי ועדה לבתי ספר המונה 7 חברים. בית הספר היה מנוהל אז על ידי דירקטוריון חדש ויו"ר דירקטוריון חדש, מנכ"ל טימברלנד, ג'ף שווארץ (אנ'), וועדת בית הספר הפכה להיות קטנה בהרבה (3 חברים) ופיקחה על אדם אחד בלבד, ראש ישיבת בית הספר.

לאחר אמצעי הקיצוץ, בית הספר נתבע על רקע אפליה על פי גיל ומין על ידי שלושה מהמורים המפוטרים. ב-3 ביולי 2009 דיווח העיתון היהודי של בוסטון על תוצאות פרשת דבורה אוני: "עם זאת, בית המשפט מצא כי הסיבה שבית הספר נתן לאי חידוש החוזה אינה מפלה, מכיוון שהיא נוגעת רק בסירובה לקבל את סמכותם של [המנהלים] קלמר ופוזנר. בשנת 2005, הביאה אוני את הטענה לאפליה של גיל לנציבות מסצ'וסטס נגד אפליה, סוכנות הזכויות האזרחית הראשית של המדינה, שלא הצליחה להסיק כי הייתה הפרה של חוקים." תיקי אוולין ברמן ופיליס שוורץ הוסדרו מחוץ לבית המשפט.

על פי דיווחי חדשות משתנים, קרן מוריס סאבאל הפרטי, שכל הנהנו הוא בית הספר, הפסיד בין שלושה לשמונה מיליון דולר בגלל שערוריית ברנרד מיידוף.[2] באפריל 2009 בית הספר לא חידש כמה חוזי מורים עקב המשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה מהונאת מדוף, והגברת הביקוש לסיוע כלכלי שנגרם כתוצאה מהמיתון. בית הספר גם העלה את שכר הלימוד ב-9.9% כדי לעמוד בהוצאות העולות, העלייה הגבוהה בשכר הלימוד בהיסטורית בית הספר.

פיטורי מורים נוספים התרחשו באביב 2010 עקב ירידה בהרשמה לחטיבות היסודיות והתיכוניות. גודלי הכיתות הוגדלו ומספר החטיבות בתיכון הצטמצם. עם הירידות הללו במספר הפקולטה, הגיע גידול בהיקף הניהול. בשנת 2009 התקבל בארי ארליך, מורה לשעבר להיסטוריה בבית הספר התיכון של ניו המפשיר וראש בית הספר לילדים עם תסמונת אספרגר בניו יורק, למנהל הלימודים של בית הספר. בשנת 2010 הורחבה שוב הניהול עם שכירתו של סגן מנהל התיכון, הרב דב הוף.

דרקטריון בית הספר הודיע ב-6 במאי 2018 כי לשנת הלימודים 2019 - 2020, הם מתכננים להשכיר את בניין ברנר ולאחד את כל בית הספר לבניין סבאל על מנת לצמצם עוד יותר את ההוצאות.

בוגרים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבין יותר מ-2000 בוגרי בית הספר, נמנים כמה אישים מפורסמים. ביניהם:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Farber, Seth (2003). An American Orthodox Dreamer: Rabbi Joseph B. Soloveitchik and Boston's Maimonides School. Brandeis University Press. ISBN 1-58465-338-8.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ישיבת רמב"ם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על שם בוגר הישיבה עזרא שוורץ, שנהרג בפיגוע בישראל ב-2015, ראו http://www.pmo.gov.il/TerrorInjured/Pages/vicezraschwarth.aspx, נצפה 3 בפברואר 2020.
  2. ^ Paulson, Michael (20 בדצמבר 2008). "Swartz on Maimonides and Madoff". The Boston Globe. {{cite news}}: (עזרה)