כדורגל בקזחסטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: דורש עריכה לשונית.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: דורש עריכה לשונית.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

הכדורגל בקזחסטן מנוהל על ידי הגוף הלאומי פדרציית הכדורגל של קזחסטן. פדרציית הכדורגל של קזחסטן מארגנת את כדורגל הגברים, הנשים ואת הנבחרות לאומיות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכדורגל בקזחסטן הופיע לראשונה בעיר סמיי לפני מלחמת העולם הראשונה, כאשר סוחרים בריטיים הביאו את המשחק לאזור. בין השחקנים המוקדמים של המשחק היה הסופר מוחתאר אאואזוב שהתברר למועדון 'יארייש', הגדול ביותר של הזמן. קבוצות יושמו במהרה בערים פבלודר וטראז, לפני ההופעה הרשמית הראשונה של קבוצה נציגת ההרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקזחית בשנת 1928. בשנות ה-30 המועדונים הקזחים השתתפו באופן קבוע ברמות הנמוכות של הכדורגל הסובייטי.

לאחר מלחמת העולם השנייה החלה הליגה הסדירה בשנת 1946 כתחרות גביע שנערכה לסירוגין. ליגה סדירה בשיטת נקודות הונהגה בשנת 1948. התאחדות כדורגל קבועה של הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקזחית הוקמה בשנת 1959. המועדון המוביל קאיראט אלמטי הפך בשנת 1960 למועדון הקזחי הראשון שהתחרה בליגת העל הסובייטית, בשנת 1963 היה גם לראשון שהגיע לחצי הגמר של הגביע הסובייטי, הביצוע הטוב ביותר של קבוצה קזחית בתחרות. הוא גם המועדון הקזחי הראשון שזכה באליפות הליגה הסובייטית הראשונה בשנת 1976.

לא היה כדורגלן קזחי ששיחק בנבחרת ברית המועצות בכדורגל עד 1977 כאשר מגן קאיראט אלמטי סילדה בישקוב ערך את הופעת הבכורה שלו במוקדמות המונדיאל נגד הונגריה. מאוחר יותר, בשנת 1986, המועדון קאיראט אלמטי סיים במקום השביעי בליגת העל הסובייטית, המקום הגבוה ביותר בכל הזמנים עבור מועדון קזחי בליגות הסובייטיות. איאוגניי יארובנקו גם הצטיין כחבר בצד הסובייטי כשניצח באולימפיאדת סיאול (1988).

לאחר נפילתה של ברית המועצות, התאחדות הכדורגל של הרפובליקה של קזחסטן הוקמה בשנת 1992 והתקבלה מהרה לפיפ"א וקונפדרציית הכדורגל של אסיה. הנבחרת הלאומית הוקמה לראשונה זמן קצר לאחר מכן ותחרויות קזחיות בודדות הוקמו. פדרציית הכדורגל של קזחסטן עזבה את קונפדרציית הכדורגל של אסיה, והצטרפה לאופ"א בשנת 2002.

תחרויות מקומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחרות הליגה העיקרית במדינה היא ליגת העל הקזחית, אשר הוקמה בשנת 1992 מאזור 8 של הרמה השלישית של הכדורגל הסובייטי עם מועדונים קזחים אחרים שצורפו. הליגה הקזחית הראשונה נוספה בשנת 1994 ותחרות זו והיא הליגה השנייה בקזחסטן. הגביע הקזחי הוא הגביע הלאומי של קזחסטן, והמועדונים שזכו בגביע מעפילים לסיבובים המוקדמים של ליגת האלופות והליגה האירופית. הסופר קאפ הקזחי הוא גביע שבו נפגשות האלופה ומחזיקת הגביע למשחק אחד.

מערכת הליגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמה

ליגות

1

ליגת העל הקזחית
12 מועדונים

↓↑ 1-2 מועדונים

2

הליגה הקזחית הראשונה
15 מועדונים

נבחרת לאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמר ראשי: נבחרת קזחסטן בכדורגל

למרות שהם השתתפו במשחקים נגד רפובליקות אחרות של רפובליקות ברית המועצות, נבחרת קזחסטן לא עשתה את הופעת הבכורה הרשמית שלה עד 1 ביוני 1992, כאשר הם ניצחו 0–1 את נבחרת טורקמניסטן. גם מתי שהם משחקים באצטדיון אלמטי סנטר, הם עדיין יכולים להעפיל לטורניר גדול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כדורגל בקזחסטן בוויקישיתוף