כד בורגזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כד בורגזה
מידע כללי
תאריך יצירה שנות ה־30 של המאה ה־1 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקה וחומרים שיש פנטלי עריכת הנתון בוויקינתונים
ממדים בס"מ
גובה 172 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
קוטר 135 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
מספר יצירה MR 985 (המחלקה לעתיקות יווניות, אטרוסקיות ורומיות של מוזיאון הלובר) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום Greek antiquities, room 17
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כד בורגזה הוא כד מיוון העתיקה העשוי שיש לבן, שפוסל במחצית השנייה של המאה הראשונה לפנה"ס ככד שנועד לעטר גן או מבנה. הכד התגלה בוילה לודוויסי, שניצבת במקום בו עמדו בעת העתיקה גני סאלוסטיוס.

תיאור הכד[עריכת קוד מקור | עריכה]

גובהו של הכד 1.72 מטרים וקוטרו 1.35 מטרים. בצידו החיצוני של הכד מצוים תגליפים רבים המתארים בכחנליה - תהלוכה דתית לכבוד האל היווני דיוניסוס, אולם הסאטירים שעל הכד שונים מהתיאורים המקובלים בעת העתיקה - אין להם רגלי עז. לפי אחת הסברות מתוארת על הכד הצלתו של סילנוס על ידי האל אפולון.

גילוי הכד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכד התגלה בגני סאלוסטיוס בשנת 1566 ונרכשו על ידי משפחת בורגזה. נפוליאון בונפרטה קנה את הכד בשנת 1808 מאחי אשתו קמילו פיליפו לודוויצ'ו בורגזה ומאז שנת 1808 מוצג הכד במוזיאון הלובר.

הכד, שהפך לסמל היצירה הקלאסית, הפך למודל לחיקוי, והעתקים רבים שלו נוצרו במהלך השנים שלאחר הצגתו, שלושה מהם הוצבו בארמון ורסיי, שנים נוספים עשוים שיש ניצבים באולם יוטון שבנורפוק והעתק עשוי ברונזה ניצב בפארק אוסטרלי במידלסקס. העתק מוקטן של הכד, עשוי כסף יוצר על ידי פול סטור וניתן במתנה למלך ג'ורג' החמישי, מלך הממלכה המאוחדת. העתקים מוקטנים רבים של הכד נוצרו משיש, ברונזה או פורצלן ונמכרו ברחבי אירופה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]