כוחות המשטרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיילים נורווגים בשוודיה במהלך המלחמה
המדים שלבשו אנשי כוחות המשטרה

כוחות המשטרהנורווגית: Polititroppene, בשוודית: Polistrupperna) היו כוחות מיוחדים שהוקמו בידי שוודיה במהלך מלחמת העולם השנייה. כוחות אלו הורכבו מגולים נורווגים שנמלטו מארצם מאימת גרמניה הנאצית. כוחות המשטרה אומנו וצוידו בידי השוודים במטרה לסייע בשמירת הסדר בנורווגיה של אחרי המלחמה. לקראת סוף המלחמה הם אף השתתפו בשחרור פינמרק.

הקמת הכוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1940 נכבשה נורווגיה בידי גרמניה הנאצית לאחר מערכה אכזרית. נורווגים רבים שלא רצו לחיות תחת השלטון הנאצי, נמלטו לשוודיה השכנה, שנותרה נייטרלית עד סוף המלחמה. רבים מהם היו אנשי הכוחות המזוינים של נורווגיה. עד סוף המלחמה הגיעו לשוודיה כמעט 50,000 פליטים נורווגים. ב-1942 נסע הארי סדרמן ראש המרכז השוודי הלאומי לזיהוי פלילי, לביקור בלונדון שם שהתה הממשלה הנורווגית הגולה. סדרמן נפגש עם שר המשפטים הנרווגי טרי וולד שהציע לו להקים כוח משטרתי מיוחד שיורכב מחיילים נורווגים. באופן אישי, סדרמן גילה אהדה לרעיון, אך ממשלת שוודיה סרבה לאשר אותו בשל מדיניות הנייטרליות שלה. עם זאת, בפברואר 1943 שינתה ממשלת שוודיה את טעמה, והחליטה לספק לפליטים הנורווגים נשק ומאמנים. המהלך נעשה בתיאום עם הממשלה הנורווגית הגולה, ומטרתו המוצהרת הייתה הקמת כוח משטרה גדול שיוכל לשמור על הסדר בנורווגיה לאחר שהגרמנים ייסוגו ממנה, וכן להעמיד לדין נורווגים ששיתפו פעולה עם הגרמנים.

הכוחות הראשונים אומנו בחשאי מצפון לסטוקהולם. רק ב-2 בנובמבר 1943 הוציאה ממשלת שוודיה הצהרה רשמית על כך, וב-3 בדצמבר של אותה שנה הוציאה הצהרה נוספת על פיה במסגרת התכנית יאומנו 9,500 חיילים נורווגים. עם זאת, ממשלת שוודיה הורתה לחלק את הנורווגים בין מחנות שונים, וקבעה שלא יהיו יותר מ-500 חיילים בכל מחנה. רק בארבעה מחנות הותרו אימוני ירי, ורק לשליש מהחיילים סופק נשק בפועל. במקביל, הקימה שוודיה את הבריגדה הדנית - כוח צבאי שהורכב מגולים מדנמרק.

לקראת סוף שנת 1944, החליטה מפקדת בעלות הברית לנסות לשחרר את פינמרק - המחוז הצפוני ביותר בנורווגיה. 1,300 מהשוטרים הנורווגים בשוודיה קיבלו פקודה לנוע אל פינמרק ולחבור שם לכוח נורווגי גולה אחר שהגיע מבריטניה, ולכחות הצבא האדום שכבשו את קירקנס והתקדמו צפונה. שחרור פינמרק נמשך עד סוף אפריל 1945. הגרמנים נסוגו בזהירות תוך שהם משאירים מאחור אדמה חרוכה. שאר נורווגיה נותרה תחת כיבוש גרמני, ושוחררה רק עם כניעת הצבא הגרמני ב-8 במאי. עם סיום המלחמה, צעדו כוחות המשטרה משוודיה לנורווגיה וסייעו בשמירת הסדר במדינה ובמעצרם של משתפי פעולה נורווגים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כוחות המשטרה בוויקישיתוף