לאיוש פורייס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאיוש פורייס
Purjesz Lajos
לידה 4 בספטמבר 1881
בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בינואר 1925 (בגיל 43)
בודפשט, ממלכת הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת אטווש לוראנד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאיוש פורייסהונגרית: Purjesz Lajos; נאג'יטוטיפוסטה, 4 בספטמבר 1881בודפשט, 7 בינואר 1925) היה פובליציסט, עורך עיתון יהודי-הונגרי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאיוש פורייס נולד במשפחה יהודית. למד משפטים בבודפשט. כסטודנט הוא היה כתב בכתב העת "ההסכמה" (Egyetértés) וכבר היה בעל טור פוליטי בגיל 19. לאחר מכן הפך לכתב של "הונגריה העצמאית" (Független Magyarország). בשנים 1904 עד 1913 היה העורך האחראי של ה"הסכמה". עם מאמרי המערכת שלו, השפיע משמעותית על המדיניות של "מפלגת העצמאות וארבעים ושמונה". בשנים 1913 עד 1920 הפך פורייס לעורך הראשי של ה"עולם" (Világ). העולם שיחק תפקיד מרכזי בפיתוח התוכנית של "המפלגה הרדיקלית האזרחית" והפך לעיתון הרשמי שלה מ-1914. בנוסף לפורייס, אוסקר יאסי, גזה פלקי (מקודם:פיקסל-Füchsl), פאל איגנוטוש ואנדרה אדי היו הפובליציסטים המשמעותיים ביותר בעיתון. עורכיו היו יוז'ף ניטראי, אדן גרה (מקודם: גרינהוט-Grünhut), גזה פלקי, רז'ה רוז.[1] אחרי מלחמת העולם הראשונה, לאיוש פורייס היה העורך הראשי של ה"עולם" בין השנים 1921 לבין 1924.[2] בניהולו הפך העיתון של רדיקליות הבורגנית (אזרחית), לגורם בחיים הפוליטיים ההונגריים. זמן רב, עד לפירוק התאים, ערך גם את העיתון הרשמי של הבונים החופשיים ההונגרים, "המזרח והאורינט" (Kelet és az Orient).[3] הוא נאבק למען זכות בחירה כללית ודרישות אחרות של הדמוקרטיה האזרחית. במהלך מלחמת העולם הראשונה, לאיוש פורייס היה העיתונאי האזרח הראשון שהחל להפיץ תעמולה פציפיסטית. בשנת 1918 השתתף בהקמת "המועצה הלאומית ההונגרית" (Magyar Nemzeti Tanács). הוא היה מעורב בהקמת קופת החולים וקופת האלמנות והיתומים של אגודת העיתונאים של בודפשט. בין השנים 1907–1918 הוא היה המזכיר הכללי של BÚE (אגודת העיתונאים של בודפשט).[4]

קבר לאיוש פורייס ב בודפשט. בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה : 5-1-41.

בתחילת שנת 1919 השיק עיתון בשם "עולם חדש" (Uj Világ) מגזין הנוער הרדיקלי, שפורייס הייה עורכו הראשי, מרצל בנדק היה הכתב הראשי וגזה שופקה היה העורך האחראי. המהדורה הראשונה הופיע עם כתבותיהם של מיהאי באביץ', מרצל בנדק, אלאדר שופלין, ז'יגמונד מוריץ, לאיוש ברטה וקלמן סטרוקאי. לאחר נפילת הרפובליקה הסובייטית ההונגרית פורייס נקט עמדה כנגד נקמה. לאיוש פורייס הובא למנוחת עולמים בגיל 43 בבית הקברות היהודי ברחוב קוזמה בבודפשט.

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאיוש פורייס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Budapest sajtófőváros
  2. ^ A Világ című napilapot a szabadkőművesek alapították és írták hosszú előkészítés és belső viták után. Első száma 1910. március 30-án jelent meg Budapesten. 1919. április 20. és május 14. között a nevét átmenetileg Fáklyára változtatták, kiadása ezután fél évig szünetelt, majd 1919. szeptember 28–1926. április 30. között újból Világként jelent meg.
  3. ^ Schőn István: A magyar szabadkőművesség hivatalos folyóiratai
  4. ^ "A Budapesti Újságírók Egyesülete a boldog békeidőkben". אורכב מ-המקור ב-2007-03-09.