לדלג לתוכן

לואיס וולפרט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לואיס וולפרט
Lewis Wolpert
לידה 19 באוקטובר 1929
יוהנסבורג, דרום אפריקה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 בינואר 2021 (בגיל 91) עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי ביולוגיה התפתחותית, ביולוגיה של התא, אמבריולוגיה, zootomy עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
תלמידי דוקטורט ג'יימס קת'ברט סמית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליית וודינגטון (2015)
  • פרס מייקל פאראדיי (2000)
  • המדליה המלכותית (2018)
  • עמית החברה המלכותית
  • מפקד במסדר האימפריה הבריטית
  • עמית החברה המלכותית לספרות עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים דניאל וולפרט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לואיס וולפרט (19 באוקטובר 1929 - 28 בינואר 2021) היה ביולוג התפתחותי בריטי יליד דרום אפריקה, וכן סופר ושדרן. וולפרט פרסם את מודל הדגל הצרפתי (אנ') להתפתחות עוברית, תוך שימוש בצבעי הדגל הצרפתי ככלי עזר חזותי כדי להסביר כיצד תאים עובריים מפרשים קוד גנטי לביטוי מאפיינים של אורגניזמים חיים והסביר כיצד בשלב מוקדם המורפוגנזה, איתות בין תאים יכול להודיע לתאים עם אותה רשת גנטית על עמדתם ותפקידם.

הוא כתב מספר ספרי מדע, ומדע פופולרי כולל: Triumph of the Embryo (1991), The Unnatural Nature of Science (1994) Malignant Sadness (1999), Six Impossible Things Before Breakfast: the Evolutionary Origins of Belief (2006), ו־How We Live And Why We Die: The Secret Lives of Cells (2009).

מודל הדגל הצרפתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולפרט ידוע בעיקר בזכות מודל הדגל הצרפתי של התפתחות עוברית, אותו תיאר במאמר משנת 1969 בשם Positional Information and the Spatial Pattern of Cellular Differentiation ב-Journal of Theoretical Biology. המודל משתמש בדגל הטריקולור הצרפתי כדי לתאר חזותית כיצד תאים עובריים מפרשים קוד גנטי כדי ליצור את אותן דפוסים, אפילו כאשר חלקים מסוימים מהעובר מוסרים. המודל מסביר עוד כיצד ניתן להשתמש באיתות בין תאים בשלב מוקדם במורפוגנזה כדי ליידע תאים בעלי אותה רשת רגולטורית גנטית על מיקומם ותפקידם. המודל התבסס על מחקריו של וולפרט על ביצי קיפוד ים ונתן מסגרת למחקר על גסטרולציה, התהליך העוברי שבמהלכו מתבססת תוכנית הגוף של אורגניזם חי. לוולפרט מיוחס הציטוט: "זה לא לידה, נישואים או מוות, אלא גסטרואציה שהיא באמת התקופה החשובה ביותר בחייך."

תרומתו לביולוגיה כוללת פיתוח ודוגל של הרעיונות של מידע מיקום וערך מיקום: אותות מולקולריים ותגובות תאיות פנימיות אליהם, המאפשרות לתאים לעשות את הדבר הנכון במקום הנכון במהלך ההתפתחות העוברית. המהות של מושגים אלו היא שקיימת קבוצה ייעודית של מולקולות לתיאום מרחבי של תאים, זהה על פני מינים רבים ועל פני שלבי התפתחות ורקמות שונות. גילוי קודי הגנים של Hox בזבובים ובעלי חוליות הצדיק במידה רבה את תפיסת הערך המיקומי של וולפרט, בעוד שזיהוי של מורפוגנים של גורמי גדילה במינים רבים תמך בתפיסה של מידע מיקום.[1]

רעיונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאמר משנת 2005 שכותרתו "Spiked", ה"גרדיאן" שאל סדרה של מדענים "מה הדבר היחיד שכולם צריכים ללמוד על מדע?" וולפרט הגיב:

"הייתי מלמד את העולם שמדע הוא הדרך הטובה ביותר להבין את העולם, ושעבור כל סט של תצפיות, יש רק הסבר אחד נכון. כמו כן, המדע הוא חסר ערכים, שכן הוא מסביר את העולם כפי שהוא. סוגיות אתיות מתעוררות רק כאשר המדע מיושם בטכנולוגיה - מהרפואה ועד התעשייה."

על ספרו How We Live & Why We Die: The Secret Lives of Cells, וולפרט אמר שהקהל המיועד של ספרו היה הקהל הרחב. הוא אמר שהוא חושב שהציבור הרחב צריך להבין שאנשים הם חברה של תאים, במיוחד אם הם רוצים להבין בני אדם. וולפרט גם האמין ששאלה חשובה מאוד, ולא פתורה, במחקר התאי היא המקורות וההתפתחות של התא הראשון, כמו גם שאלת התנהגות התא, שלדעתו תהיה שימושית לחקר מחלות כגון סרטן או מחלת אלצהיימר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לואיס וולפרט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]