ליצן החצר (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליצן החצר
The Court Jester
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי מלווין פרנק, נורמן פנמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מלווין פרנק, נורמן פנמה
תסריט מלווין פרנק, נורמן פנמה
עריכה טום מקדו
שחקנים ראשיים דני קיי
גליניס ג'ונס
אנג'לה לנסבורי
מילדרד נטוויק
ססיל פארקר
מוזיקה ולטר שרף, ויק שון
צילום ריי ג'ון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פרמאונט, נטפליקס, וודו עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 27 בינואר 1956
משך הקרנה 101 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מוזיקלי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 4,000,000 דולר
הכנסות 2,200,000 דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליצן החצראנגלית: The Court Jester) הוא סרט מוזיקלי אמריקאי משנת 1956 בצבעי טכניקולור עם דני קיי, גליניס ג'ונס ואנג'לה לנסבורי בתפקידים הראשיים.

הסרט נכתב, בוים והופק על ידי מלווין פרנק ונורמן פנמה. השירים בסרט נכתבו על ידי סילביה פיין (אשתו של קיי). דני מופיע בסרט בכל כישרונו - ריקוד, זמרה ומשחק שבשיאו הוא מנהל קרב אבירים ומנצח. הוא מגלם דמויות וטיפוסים שונים בהתאם לעלילה.

העלילה מתרחשת באנגליה בימי הביניים. לאחר הפיכת דמים, תופס אחד את השלטון וממליך עצמו למלך. קבוצת מורדים מנסה להורידו ולהחזיר את היורש החוקי היחידי שנשאר. הסרט לא הוערך בתחילה אבל עם השנים הוא הוכר כבעל חשיבות והוא הוכנס לארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלך רודריק (ססיל פארקר) עולה לשלטון באנגליה בימי הביניים לאחר שחיסל את כל בני משפחת המלוכה. הוא בטוח שלא נשאר אף אחד מהם אבל אינו יודע שביערות מתארגנת חבורת מורדים בראשותו של "השועל השחור" (אדוארד אשלי) שמחזיקה בתינוק היחיד שנשאר ממשפחת המלוכה ועל עכוזו סמל המלוכה שעובר בירושה מדור לדור - פרח מרגנית סגולה.

הוברט הוקינס (דני קיי) הוא "קצין התרבות" של המורדים ומופיע לפניהם בקטע שירה וריקוד על להקת גמדים. ה"שועל האדום" מטיל עליו להביא את התינוק למקום מבטחים ביחד עם המפקדת ג'ין (גליניס ג'ונס). בדרך הם פוגשים בג'אקומו "מלך ליצני החצר" שנשכר להיות ליצן החצר של רודריק. ג'ין חובטת בראשו ומהממת אותו, הוברט לובש את מדיו ונוסע בעגלתו למבצר המלך. ג'ין נותנת לו משימה, לגנוב את המפתח שסוגר שער של מנהרה סודית דרכה יחזרו המורדים למבצר.

למלך יש בת - הנסיכה גוונדולין (אנג'לה לנסבורי) שהוא רוצה להשיאה לסר גריזוולד שיש לו צבא לוחמים שיעזור לו במלחמה נגד המורדים. גוונדולין מסרבת ומתאהבת בהוברט, ליצן החצר. לעוזרת שלה, גריזלדה (מילדרד נטוויק) יש יכולות על טבעיים רבים. בנקישת אגודל היא הופכת את הוברט למאהב שרמנטי ואמיץ אבל בנקישה הבאה הוא חוזר לעצמו. זה יוצר מצבים קומיים רבים.

לורד רוונהרסט (בזיל רת'בון) הוא יועץ קרוב של המלך. הוא בעצם שכר את ג'אקומו כרוצח שכיר כדי שירצח את שלושת יריביו ומרוצה שהם מתים לאחר שגריזלדה מזגה רעל לגביעי היין שלהם, את הרצח הוא מייחס לליצן החצר.

לבסוף מגיע האביר סר גריזוולד והמלך מציע לליצן החצר דו-קרב של כבוד. הוברט עובר "בחינת אבירות" מזויפת והמלך מעניק לו תואר אביר. הדו-קרב נערך כשהם מכוסים במעטה מתכת מכף רגל עד ראש. למרות נחיתותו מצליח הוברט להוריד את גריזוולד לאדמה אך לא הורג אותו. בינתיים מתפרצים המורדים עם הגמדים דרך המערה הסודית ומתחיל קרב חרבות שבסופו נשארים הוברט ורוונהרסט. הוברט מנצח ומשליך אותו לים. הוא מראה ללורד גריזלי ושאר הלוחמים את עכוזו של התינוק עם סמל המלוכה וכולם כורעים ברך למלך החדש.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
דני קיי הוברט הוקינס ליצן החצר
גליניס ג'ונס קפיטן ג'ין מפקדת מורדים
אנג'לה לנסבורי גוונדולין נסיכת אנגליה
מילדרד נטוויק גריזלדה מכשפה ובת לוויה של גוונדולין
ליונל סטנדר ספיידר מאמן איגרוף
ססיל פארקר רודריק מלך אנגליה
בזיל רת'בון לורד רוונהרסט יועץ המלך
רוברט מידלטון סר גרזוולד אביר
אדוארד אשלי השועל השחור מנהיג המורדים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]