למה לזברות אין אולקוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
למה לזברות אין אולקוס
Why Zebras Don't Get Ulcers
מידע כללי
מאת רוברט ספולסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1994 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

למה לזברות אין אולקוסאנגלית: Why Zebras Don't Get Ulcers) הוא ספר משנת 1994 (מהדורה שנייה - 1998, מהדורה שלישית - 2004) מאת הביולוג איש אוניברסיטת סטנפורד רוברט ספולסקי. הספר מתואר כ"מדריך ללחץ, מחלות הקשורות ללחץ והתמודדות" על הכריכה של המהדורה השלישית שלו.

רקע ותקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכותרת נובעת מהנחת היסוד של ספולסקי שעבור בעלי חיים כמו זברות, הלחץ הוא בדרך כלל אפיזודי (למשל, בריחה מאריה), בעוד שלבני אדם, הלחץ הוא לרוב כרוני (למשל, דאגה לאבד את העבודה).[1] לכן, חיות בר רבות רגישות פחות מבני אדם להפרעות כרוניות הקשורות לסטרס כגון כיבים, יתר לחץ דם, ירידה בנוירוגנזה וניוון נוירוני מוגבר בהיפוקמפוס. עם זאת, מתח כרוני מתרחש בחלק מהפרימטים החברתיים - ספולסקי חוקר בבונים - בעיקר בקרב אנשים בתחתית היררכיית הדומיננטיות החברתית.

ספולסקי מתמקד בהשפעות הגלוקוקורטיקואידים על גוף האדם, בטענה שהורמונים כאלה עשויים להיות שימושיים לבעלי חיים בטבע הבורחים מהטורפים שלהם, כמו בתגובת הילחם או ברח, אך ההשפעות השליליות על בני אדם גוברות כאשר ההורמונים האלה מופרשים בכמויות גבוהות או יותר, למשך פרקי זמן ארוכים. ספולסקי מספר על ההיסטוריה של האנדוקרינולוגיה, כיצד התחום השתנה בעת גילוי הורמונים שונים.[2] רוב הספר מתמקד במנגנון הביולוגי של הגוף. הפרק האחרון מתמקד בעזרה עצמית.

למה לזברות אין אולקוס טוען כי תופעות חברתיות כמו התעללות בילדים והלחץ הכרוני של עוני משפיעות על מתח ביולוגי, מה שמוביל לסיכון מוגבר למחלות ולנכות.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר זכה לביקורות חיוביות בעיקר. Kirkus כינה את הספר "הסבר משעשע לאופן שבו מתח משפיע על הגוף ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לנטרל את השפעותיו".[3] בארי קוורן (Keverne) כתב בביקורת עבור New Scientist: "כולם יכולים להפיק תועלת מקריאת למה לזברות אין אולקוס, ולקבל תובנות לגבי פעולת הגוף והנפש והסברים לכך שחלקנו פגיעים יותר מאחרים למחלות הקשורות ללחץ."[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Review: How fear eats the soul". New Scientist. נבדק ב-19 בדצמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Book Review-Why Zebras Don't Get Ulcers – The Physical Impact of Stress". Thor Projects. 12 בדצמבר 2016. נבדק ב-19 בדצמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Why Zebras Don't Get Ulcers". Kirkus reviews. נבדק ב-19 בדצמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Review: How fear eats the soul". New Scientist. נבדק ב-19 בדצמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)